Gå til innhold

Finnes det program som overklokker for den som ikke har peiling


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til overklokke min Intel Quad 6600, 2.4 GHZ, fremfor å bruke penger på å kjøpe en..(regner denne CPU kan overklokkes.)

 

Men jeg har ikke peiling på å overklokke - finnes noe program man kan laste ned som gjør jobben for den som ikke kan.

 

Evt hvor mye kan denne Quad 6600, overklokkes? 2.8 GHZ el. 3.0 GHZ.

 

Setter pris på tips/ råd...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere typer Hovedkort kommer med et eller flere enkle OC program(er) Dette finner du enten i BIOS menyen og/eller som et eget program du laster ned fra produktets hjemmeside. Nå er slike OC programmer oftest ikke særlig effektive, du må med andre ord ikke forvente en plass i OC Hall of Fame. Hvor mye du tjener på slik OC varierer fra komponenter til komponenter og kan gi deg alt fra noen usle 10-talls MHz til noen 100-talls MHz ekstra kraft under CPU panseret. Det slike OC programmer har til sin store fordel er at de oftest er uhyre enkle å bruke, mange er så enkle i bruk at det faktisk er mer avansert å låse opp en dør. Jeg til eksempel har et Asus Hovedkort med et program kalt Turbo-Key som jeg lastet ned fra Asus sin hjemmeside. Ønsker jeg en liten OC, trenger jeg kun å trykke på Power knappen på kabinettet mitt. Vil jeg gå tilbake til standard verdier, er det bare for meg å trykke en gang til på Power knappen. Selv om man ikke får det helt store, gjør enkeltheten i slike programmer det så at du ikke taper noe på å sjekke om ditt Hovedkort har en slik funksjon/program og gi dette et forsøk.

Lenke til kommentar

Mange takk:)

 

Fikk dessverre ikke noe gøy ut av det.

 

Jeg leter i BIOS etter der jeg kan stille opp mhz 266 som skal x 9= 2394. Finner ingen verdi til 266 som jeg kan stille opp i kanskje 333 og få 3.0 ghz effekt.

 

Jeg finner et sted hvor effekt er 1066 mhz, den kan stilles opp i 1300 ett eller annet tror jeg...men tørr liksom ikke..

 

Kanskje levere den inn et sted...

 

(hvis jeg bytter CPU til en kraftigere ---- er det da plug and play eller må det gjøres noe med bios da og?) Tenkte socket 775 hadde noe lignede i billigkrokene til nettbutikkene, men har foreløpig ikke funnet noe...)

Endret av Reggy
Lenke til kommentar

1066MHz er vell hastigheten på RAM. 266 er hastigheten på BUS, og 9x er multiplier. Hvis du øker på BUS frekvensen, vil CPU gå etter, for du regner ut BUS x 9. Så hvis du har en BUS frekvens på 300, og multiplier på 9x, så har du en prosessor på 2700MHz, altså 2,7GHz.

 

Men så er det spenninger på komponentene, der er det litt verre, vet du default spenning på prosessoren? spenningen må man bare teste ut, og prøve å finne den laveste kombinert med mest stabile verdien, altså prosessoren har ikke godt av høy spenning, og prosessoren får en mindre levealder, så skal ikke øke så veeldig mye, hvis du ikke er helt sikker på oveclocking. For å teste om den er stabil eller ikke, er PRIME95 fungerende. Den stresser prosessoren på 100% (er vell enda kun støtte for 2 kjerner men?) og den stresser RAM brikkene hvis du vil. Den bør stå å gå i minst et par timer (jo lengere jo bedre) for å vite om den er dønn stabil eller ikke.

 

Les godt igjennom guiden i sticky i overclocking, så skjønner du mer og mer.

Lenke til kommentar

1066MHz er vell hastigheten på RAM. 266 er hastigheten på BUS, og 9x er multiplier. Hvis du øker på BUS frekvensen, vil CPU gå etter, for du regner ut BUS x 9. Så hvis du har en BUS frekvens på 300, og multiplier på 9x, så har du en prosessor på 2700MHz, altså 2,7GHz.

 

Men så er det spenninger på komponentene, der er det litt verre, vet du default spenning på prosessoren? spenningen må man bare teste ut, og prøve å finne den laveste kombinert med mest stabile verdien, altså prosessoren har ikke godt av høy spenning, og prosessoren får en mindre levealder, så skal ikke øke så veeldig mye, hvis du ikke er helt sikker på oveclocking. For å teste om den er stabil eller ikke, er PRIME95 fungerende. Den stresser prosessoren på 100% (er vell enda kun støtte for 2 kjerner men?) og den stresser RAM brikkene hvis du vil. Den bør stå å gå i minst et par timer (jo lengere jo bedre) for å vite om den er dønn stabil eller ikke.

 

Les godt igjennom guiden i sticky i overclocking, så skjønner du mer og mer.

 

Tusen takk for svar!

 

Jeg har skjønt at den bus verdien skal økes, men jeg finner ingen verdi når jeg inne i bios som samsvarer med 266, som jeg f.eks. kan økes opp til 300 eller 333 som gir 3.0 GHZ.

 

Hvis jeg finner dette, hva er da en moderat overklokking som gir mer futt, men ikke forverrer levetiden. Er opp til 3.0 ghz for drøyt? Det er en quad 6600 jeg har med 2.4 ghz originalt..

Lenke til kommentar

OC programmet til ditt Hovedkort heter FOX ONE!

Informasjon <--> Nedlasting

 

Nå fikk jeg forresten til dette FOX ONE programmet. Og der kan jeg helt riktig plotte egne verdier. Bl.a. blåse den bus verdien opp i 300, slik at det blir 300 x9.

 

Men blir dette på lik linje med bios overklokking - gjør disse endringer i FOX ONE seg til endringer i BIOS. Må jeg gjøre andre endring på volt osv... skjønner ikke helt

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...