Gå til innhold

Nybegynner, trenger anbefaling til fiskestang


Anbefalte innlegg

Hei , jeg er en 17år gammel gutt som vil begynne å fiske og leter etter en fiskestang :)

 

jeg vil helst ikke ha noe som er veldig dyrt til å begynne med og vil fiske all around.

har noen forslag som jeg har funnet selv :

 

 

http://www.biltema.no/no/Fritid/Fiske/Stenger/Haspelsett/

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=150755665

 

er det noe bra her? ^^

 

Og spm 2 :

 

Hva er foskjellen på fiskestenger , er det sånn at man ikke kan bruke ferskvanns fiske stang i salt vann eller?

 

og spm 3 :

 

Hva menes med teleskop på fiskestenger?

Endret av Fishinglol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

You get what you pay for - heter det på godt engelsk. Det behøver ikke å bety at du må kjøpe rådyrt, men anbefaler et sett (stang, snelle og sene) til nærmere 1000-lappen. Og er det i tillegg salg får du det kanskje for 5-600 kr. En allroundstang er aldri en ideell løsning og jeg er svært skeptisk til både det Biltema og Clas Ohlson selger. Mye av det billigutstyret slike butikker fører er rett og slett useriøst og kan ødelegge mye av fiskegleden. Går lett i stykker.

 

Hvis du skal ha én stang vil jeg anbefale en på 9 fot som matcher slukvekter på rundt 5-25 g dvs det en sjøørretstang er klassifisert til. Det kalles gjerne også "til tyngre ferskvann og lettere sjøfiske". Da vil du få en stang som er litt stiv til lett ferskvannsfiske og samtidig vil den ha begrensninger på tyngre sjøfiske.

 

Anbefaler å lese om valg av utstyr her: http://solvkroken.no/media/133489/fisketips_2010.pdf

 

Stengene består av flere deler for at de lettere skal fraktes, mest vanlig 2-4 deler. En teleskop består av én del som du trekker ut og sammen. Tidligere var ikke dette gode stenger, men det er blitt utviklet bedre. Vil likevel ikke anbefale en slik.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Hei.

 

You get what you pay for - heter det på godt engelsk. Det behøver ikke å bety at du må kjøpe rådyrt, men anbefaler et sett (stang, snelle og sene) til nærmere 1000-lappen. Og er det i tillegg salg får du det kanskje for 5-600 kr. En allroundstang er aldri en ideell løsning og jeg er svært skeptisk til både det Biltema og Clas Ohlson selger. Mye av det billigutstyret slike butikker fører er rett og slett useriøst og kan ødelegge mye av fiskegleden. Går lett i stykker.

 

Hvis du skal ha én stang vil jeg anbefale en på 9 fot som matcher slukvekter på rundt 5-25 g dvs det en sjøørretstang er klassifisert til. Det kalles gjerne også "til tyngre ferskvann og lettere sjøfiske". Da vil du få en stang som er litt stiv til lett ferskvannsfiske og samtidig vil den ha begrensninger på tyngre sjøfiske.

 

Anbefaler å lese om valg av utstyr her: http://solvkroken.no/media/133489/fisketips_2010.pdf

 

Stengene består av flere deler for at de lettere skal fraktes, mest vanlig 2-4 deler. En teleskop består av én del som du trekker ut og sammen. Tidligere var ikke dette gode stenger, men det er blitt utviklet bedre. Vil likevel ikke anbefale en slik.

 

Kjempegodt svart!

 

Hadde tilsvarende spørsmål som trådstarter. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Du kjøper deg et villmarks liv eller jakt og fiske, så ser du på baksiden av bladet der er det annonser med stenger. Der følger det med berkley stang og sene og snelle fra shimano eller et annet kjent merke.

 

Du må gjerne fortelle litt mer om hva du skal fiske.

 

Faren min kjøpte utstyr for 15kr når han var 10år er nå noen å femti, å nå har vi utstyr i kjellern til sikkert 10tusen. Begynte med mort fiske og driver med ørret og lakse fiske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...