Gå til innhold

Ny bærbar; budsjett på rundt 10 000


Anbefalte innlegg

Skal snart starte på universitet i utlandet, og tenkte derfor å skaffe meg en ny bærbar som er relativt fremtidsrettet med tanke på spill og generell ytelse. Skal brukes til så og si alt fra redigering til spill og multimedia. Skjermen skal helst ikke være over 15" da dette blir litt vel mye med tanke på at jeg skal drasse den rundt med meg. Budsjett er på ca 10 000kr.

 

Har sett på HP Envy 14, og denne ser ut til å tilfredsstille de kravene jeg har lagt frem. Problemet er derimot at versjonen med HD+ skjerm koster fryktelig mye, og oppsettene som har blitt lagt fram i Norge er dårlig.

 

Så om noen har andre forslag å komme med hadde det blitt satt stor pris på! (Mac er ute av bilde) :]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal bruke den under forelesninger og andre aktiviteter på universitetet kan det være en god ide å gå for en bærbar med god batteritid, liten skjerm (13" for eksempel), og støysvake egenskaper. En fremtidsrettet og gaming-orientert laptop vil dermed kanskje ikke være det beste valget. Svært få bærbare er noe særlig egnet til spilling, og da er det helst 17" eller 18"-ere med grafikkort i SLI eller Crossfire. Nei, gå heller for en mobil og støysvak laptop med god skjerm og god prosessor.

 

Og når du sier redigering, hva mener du? Tekstredigering? Bilderedigering? Videoredigering? Avhengig av hva du skal bruke laptopen er det selvsagt ikke umulig at et ok grafikkort kan være til hjelp. Dersom det for eksempel har CUDA-støtte kan det jo hjelpe til med oppgaver i Photoshop ol.

Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke den under forelesninger og andre aktiviteter på universitetet kan det være en god ide å gå for en bærbar med god batteritid, liten skjerm (13" for eksempel), og støysvake egenskaper. En fremtidsrettet og gaming-orientert laptop vil dermed kanskje ikke være det beste valget. Svært få bærbare er noe særlig egnet til spilling, og da er det helst 17" eller 18"-ere med grafikkort i SLI eller Crossfire. Nei, gå heller for en mobil og støysvak laptop med god skjerm og god prosessor.

 

Og når du sier redigering, hva mener du? Tekstredigering? Bilderedigering? Videoredigering? Avhengig av hva du skal bruke laptopen er det selvsagt ikke umulig at et ok grafikkort kan være til hjelp. Dersom det for eksempel har CUDA-støtte kan det jo hjelpe til med oppgaver i Photoshop ol.

 

Kanskje ikke så dumt det du sier nei. 13" kan jeg godt gå med på. Om du har noen gode alternativer ville ikke det gjort noe heller.

 

Når det gjelder redigering tenker jeg først og fremst på bilderedigering som i Photoshop. Hovedbruket vil etter re-evaluering gå i å ta notater og slikt på forelesninger ja. Har heller bestemt meg for å bruke den stasjonære til spill, i og med at det virker som om det er vanskelig å få noe som kan hanskes med gaming når det gjelder bærbare på den størrelsen vi snakker om.

Lenke til kommentar

Bildredigering i Photoshop ja. Da er det vel gjerne greit å ha litt grafikkytelse. Nå vet jeg ikke om 13"-segmentet er særlig preget av gode grafikkort. Selv har jeg planer om å gå for en MacBook Pro 13". Denne har riktignok "kun" Intel Core2Duo, men yter alikevel på høyde med tilsvarende laptoper med i3-prosessor. I tillegg har den Nvidia Geforce 320M, et grafikkort Apple har fått Nvidia til å lage for Mac. Dette gir en del bedre grafisk ytelse enn 310, men ligger fortsatt godt inne i mellomklassen for bærbare. Så det spørs om den passer for deg. Photoshop kjører jo ganske bra på Mac, så det kan jo være noe å vurdere.

 

Eventuelt ville jeg tittet på 13" bærbare med Nvidia-kort i øvre sjiktet av 300-kortene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...