Gå til innhold

Fluefisk- Noen nybegynnerspørsmål...


Anbefalte innlegg

Har kjøpt fluestang og har begynt å fiske litt for gøy, men lurer på en del ting.

 

Etter man har kastet ut, skal fluen bare flyte nedover elva, eller skal man sveive inn, og hvor fort? Hvordan blir dette i vann uten strøm?

 

Er det noen plass man kan se teknikk, eller kan noen forklare grunnleggende hvordan man kaster langt? Klarer bare relativt korte kast.

 

Har både tørr og våtfluer? Hva brukes i elv og hva i vann? Og hva er forskjellen? (må jeg gjøre noe annerledes i selve fiskingen?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Så flott du har begynt me fluefiske, det er en kjempe sport!

 

Hvordan man fisker avhenger selfølgelig på hvordan fisken oppfører seg der du er. Fisker du foreksempel en plass der fisken vaker frekvent og spiser fluer på overflaten, kan det være lurt å bruke en tørrflue(flue som flyter oppå vannflaten). Da kan du dra snøre inn sakte å prøve å simulere de andre fluene på vannet. Normalt sett så sveiver man ikke inn tømmen etter hvert kast. Man kveiler den opp i hendene, eventuelt legger den i en kontrolert dynge på bakken.

 

You tube er jo en bra plass å starte for å se tekninkker og lignende for å kaste med flue. Men noen grunnleggende tommelfinger regler er at du ikke skal ta stanga lengre bak enn ca klokka halv 2, og heller ikke bruke mer tøm i kastet en hva du klarer å strekke ut bak stanga. Deretter skyter man stanga fremover slik at resten av slakken mellom stanga å snella skytes ut.

 

Fisker ikke så mye med tørrfluer selv, så jeg tørr ikke utale meg på spesielle teknikker her. men forskjellen er jo at en våtflue synker, og en tørrflue flyter.

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...