Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av PC!


Anbefalte innlegg

Heisann. Nå har jeg hatt de komponentene jeg har såpass lenge(2-3år - sugne deler) og de begynner og bli ganske utdaterte. Så nå har jeg lyst til å skifte ut hovedkort, cpu og ram brikker. Men det er veldig lenge siden jeg dreiv med dette, så jeg har blitt ganske blind rundt dette. Er det noen her ute som kan anbefale noen gode deler for en god pris?

 

Jeg har ett XFX Radeon HD 4890 1GB GDDR5 skjermkort som er ganske bra som ikke skal byttes ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo godt mulig du kan beholde hovedkort og RAM siden det slettes ikke er så sikkert et det er noe nevneverdig mer ytelse og hente på og oppgradere det. Kan hvertfall være en god slant og spare på å beholde RAM hvis det er forholdsvis rask PC 6400 eller 8500 minne du har så er det ikke grunn til å kjøpe nye DDR3 brikker.

 

 

Men er det noe spesiell pris du tenker på eller noen spesielle krav til HW?

 

 

Hvis du kunne tenke deg å vurdere et AMD system så er hvertfall dine valgmuligheter mange. Du kan jo se hva som passer deg best.

 

Dette er hverfall en knallgod CPU på AMD plattformen til en ganske så god pris: AMD PHENOM II X6 1055T 2.8GHZ / 3.3GHz Turbo

 

Så har du også denne: AMD PHENOM II X4 945 3.0GHZ

 

 

 

Hvis du ønsker noe prisgustig så er dette hovedkortet et bra valg.

 

 

GIGABYTE GA-MA770-UD3

 

Det er altså for DDR2 RAM hvis du har det fra før.

 

Dette er også et godt kort som gir mye for pengene som støtter CrossfireX bl.a, også for DDR2.

 

GIGABYTE GA-MA790X-UD3P

 

 

Hvis du har lyst til å kjøpe ny ram så er nok DDR3 det lureste og mest fremtidsrettede, og da vil dette hovedkortet være knasendes godt!

 

Gigabyte GA-870A-UD3 (rev. 2.0)

Lenke til kommentar

Da har jeg funnet en killer combo til deg :D

 

CPU:INTEL CORE I5 750 2.66GHZ 8MB S-1156 1 659 kr

RAM:CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ CL9 (2X2GB) 919 kr

HK:ASUS P7P55D DELUXE P55 S-1156 ATX 1 639 kr (kampanje!)

 

Kom på 4217,-

 

 

Evt, kan du spare inn 620,- ved å gå for dette hovedkortet:

 

ASUS P7P55D-E LX P55 S-1156 ATX (Nyhet!) 1 019 kr

 

Og da kommer det på 3597,-

 

Meget god pakke det også, men er ikke like egnet for overklokking eller oppsett med flere skjermkort. :)

Endret av traveler5843
Lenke til kommentar

Jeg skal se litt mer på delene du sa, men jeg har ett litt trist spørsmål.

Vil jeg kunne kjøre WoW på høy grafikk, for jeg har litt problemer med det nå?

Også hvis jeg legger til at det er disse delene jeg har nå:

 

HK: MSI P965 NEO-F, P965, Socket-775, ATX,

RAM: TwinMOS DDR2 PC5300 1024MB CL5 X2

CPU: Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket

 

EDIT: Jeg fant CPU'n på komplett også står det "NB! Denne CPU'en har ikke innebygget grafikkchip." Hva vil det si?

Endret av brumoen
Lenke til kommentar

Hvor er det dette står hen? Regner med det gjelder i3 serien til intel som har "skjermkortet" (grafikkchipen) integrert på CPU og må benyttes med spesielle Hovedkort (intel H55 brikkesett) for å bruke den integrerte grafikken (intel GMA)

 

 

Men når det gjelder WOW delen er jeg litt usikker på hvordan den utnytter hardware, men regner med et Radeon HD4890 skal holde i bøttevis og at den CPUen du bruker nå nok kan være en flaskehals for skjermkortet. Jeg misstenker og at det går ann å kaste mer CPU på WOW også for å få bedre ytelse. :)

 

 

edit:

 

Her er en skalering test av WOW: Wrath og the lich king. Vet ikke om grafikk kravene har endret seg mye siden da jeg?

 

Da brukte man hvertfall et lignende system som vil bety ganske lik ytelse som representert her.

 

0,1425,i=225420,00.jpg

 

LINK til testen hos Extremetech

Endret av traveler5843
Lenke til kommentar

Det står hvitt på rødt her!

Men den siden du fant delene på. Har du bestilt deler fra der før, og eventuelt, hvordan var leveringstiden osv.?

 

På WoW så er det helt umulig å kjøre opp grafikken, jeg har innstillinger mellom lav-middels og jeg kjører på ekstremt lav FPS.

 

Tror jeg skal satse på de delene du linka til, for 4217. Men er litt usikker på om jeg kommer til å benytte overclocking i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Ok da skjønner jeg. :p Er sikkert mange som blander i5 prosessorer med H55 hovedkort siden begge er samme sokkel. (LGA1156)

Da vil man ikke få bilde. :p

 

Men hovedforskjellen på de kortene er hovedsaklig at du ikke vil kunne kjøre Multi-GPU oppsett med flere skjermkort. Det litt rimeligere kortet jeg linket til nederst ovverklokker ganske bra også, og har auomatiske funksjoner for dette for folk som ikke gidder å sette seg noe inn i faget.

 

Så i bunn og grunn er alt du trenger å gjøre å skru på en bryter så vil hovedkortet overklokke CPU for deg!

 

 

Når det gjelder Dustinhome.no så er det en helt fantastisk netbutikk med bedre service enn komplett (selv om den er ganske god også) så går Dustinhome et sritt lengre. Du kan lese mer om det i denne tråden: :)

 

Ny HW-butikk i Norge: Dustin

Lenke til kommentar

NEI! Det billigste HKet er jo selvsagt ikke på lager da..

Det er nok helt ferskt og støtter USB3, det gjør ikke det andre alternativet. Det gjør derimot disse fra Asus og Gigabyte:

 

https://prisguiden.no/produkt/114959

https://prisguiden.no/produkt/114886

 

Dessverre er ikke Dustin særlig konkurrasedyktig på pris for disse, men det er null problem å handle fra Amentio og regner med at det samme er tilfelle med Abbo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...