Gå til innhold

barndomsfisker ønsker å ta opp igjen hobbyen - sliter med utstyrsvirvar


Anbefalte innlegg

Hei, som tittelen sier har jeg brukt mye tid i sjøkanten og i båt da jeg var liten, men hobbyen forsvant fra meg da jeg flyttet inn i landet, men når jeg nå er komt meg ut på kysten igjen klør det i finnene igjen. er nå på jakt etter fiskeutstyr, ser en del i nettbutikker osv, men klarer ikke helt å skille mellom stangtyper/snelletyper osv.

 

Jeg ønsker å fiske fra land i første omgang, men vil også ha mulighet til å kunne ta med meg stanga ut i fjorden. fisker alt frå kilostor småsei til torsk på nokre kilo. er det haspesnelle/haspestang som er det jeg er ute etter da? hvilke snellemerker anbefales eller enda viktigere, anbefales ikke?

 

Håper noen har litt tips å komme med, takker på forhånd for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper noen har litt tips å komme med,.....

 

Jeg har vært i en lignende situasjon. For meg var "Sølvkrokens fiskehåndbok" til stor hjelp, enkel og grei.

 

Vet ikke om den fortsatt er i salg. Kanskje denne linken er til nytte:

 

http://solvkroken.no/fisketips.aspx

 

Ser det står noe om valg av utstyr også.

 

I båt bør du ha en kort båtstang - ikke den samme som du bruker til kasting fra land, der kan du gjerne bruke en 10-fots tilpasset tyngre slukvekter enn til ferskvann.

 

De fleste bruker haspelsnelle fra land, Shimano er et anerkjent merke (både snelle og stang) i alle prisklasser, men det finnes mange andre.

 

I båten kan du godt bruke en multiplikatorsnelle, fks en Ambassadeur som er en klassiker og finnes i ulike modeller og pris. Der er det også greit å bruke multifilamentsene som også kan brukes i andre sammenhenger, men ikke der sena lett slites mot steiner. Multifilament er mer følsom og du kjenner bedre napp når du har 100 m sene ute.

 

Nytter ikke å ta alt her. Gå til en utstyrsbutikk når det er litt rolig (og helst ikke en lørdag med sjanse for vikarer) og spør i vei. Det er tid for salg også nå utover.

Endret av geirm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...