Gå til innhold

Nye hodetelfoner til musikk


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg et nye hodetelefoner snart. Jeg har til nå brukt Koss Porta Pro, og er jo egentlig ganske fornøyd men det er en del ting som trekker de ned. Jeg synes det sitter litt tett på ørene, delvis dårlig lydbilde og dårlig lydisolasjon.

 

Faren mitt et sett med Senheiser hodetelefoner, og er ganske fornøyd med det, selv om jeg ikke har brukt de så mye. Jeg har også en eldre type liggende, men de mangler blant annet putene som sitter mellom klokkene og øret, og i følge pappa var vist ikke de å få tak i lengre. Skal undersøke det selv, eventuelt andre omveier.

 

Jeg har tenkt å bruke mellom 1000-1500 på de. Har ikke all verden med penger jeg kan bruke på de, så fidiv.nnes det noe helt genialt til en lavere pris så gjør ikke det noe heller ;)

 

De kommer til å brukes til musikk, først og fremst på en PC og et lite Tivoli annlegg, men det skal også brukes på stereoen vår når vi får satt opp den ordentlig igjen.

 

Av musikk går det mye i forskjellig rock og hardrock fra sent 60-tall og utover, noe tyngre metall som f. eks Opeth. Det går også mye i klassisk av forskjellig slag. Er også innom forskjellige andre sjangere ofte. Jeg kommer også til å bruke de til spilling og kanskje noe film, men ikke legg noe vekt på det.

Legger vekt på et lydbilde som oppleves godt ballansert og naturlig. Det er også viktig at de passer til litt forskjellig musikk.

 

Ellers er det en fordel at de har klokker som sitter utenpå øret. Lydisolasjon er ikke det viktigste, men det er greit at jeg ikke hører alt av lyder rundt meg heller.

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

hvis du allerede har prøvd noen Sennheiser-hodetelefoner tidligere så er det en viss "fare" for at du kan like Sennheiser HD 555 eller HD 595 (kanskje du allerede har sett på disse). Dette er utrolig behagelige hodetelefoner, men dessverre har de en viss unidireksjonal lydlekkasje, men personlig opplever jeg ikke noe problem ved innendørs bruk, men på buss o.l. ser jeg for meg problemer. :)

 

Som alltid er det lureste å prøve før du kjøper. :yes:

Lenke til kommentar

Skal se på alle sammen, må få tatt meg en tur til en eller annen butikk så jeg får sett på de.

 

Men i allefall, hvis vi sammenlikner de to fra Senheiser. Hva vil egentlig forskjellen i lyd være?

 

Angivelig skal det ikke være spesielt stor forskjell på HD555 og HD595, uten at jeg personlig kan uttale meg om dette da jeg ikke har prøvd sistnevnte.

 

Ved å google "HD 555 vs 595" kom jeg bl.a. over denne diskusjonen:

Sennheiser 555/595

 

I forhold til nevnte diskusjon på Head-Fi bør det nevnes at det, så vidt meg bekjent, er kommet en ny modell av HD555 og muligens også av HD595 siden det innlegget ble postet. :ph34r:

Lenke til kommentar

I følge Sennheiser sine sider er fortsatt 555/595 den nyeste modellen.

 

I allefall, sitter og prøver ut pappa sine HD515 og våre gamle HD 410. Jeg synes kanskje at bassen i HD 515 er litt for høy, eller "buldrene", og på HD 410 er den litt for borte. Jeg mangler putene på 410, det har kanskje ikke så mye å si, men jeg synes ikke det ble helt optimalt.

 

Dette ble bedre når jeg stilte om bassfrekvensene på forsterkeren, men det ble ikke helt optimalt. Dessuten har den forsterkeren jeg har her nå lenge hatt problemer med lyden på den ene kanalen, men nå ser det ut som om den tok kvelden på begge så jeg får ikke sett så mye mer på det nå.

 

Jeg prøvde et par en venn av meg har, og synes de hadde et veldig godt og ballansert lydbilde, men de kostet en del mer en de jeg har tenkt og bruke (Tror de kostet ca. 2000). Jeg husker ikke helt hva slaks modell og merke de er, men jeg skal snakke med han om det.

 

Tror jeg må få tatt meg en tur og hørt litt på noen, men skal definitivt se på alle som er nevnt her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...