Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skoda Felicia: Knirking ved girskifte. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en Skoda Felicia 1.3LXI -95mod som lager ganske mye knirkelyd ved girskifte, eller bare ved å røre på girspaken mens den står i gir for den saks skyld. Har plukket opp plastdekslet på toppen, og ser at det er ganske møkkete av støv, rusk og muligens litt sand nedover der girstanga går ned i gulvet og det er noe oljete. Lurer på hva knirkelyden kan komme av, samt om det er noe vits i å gjøre noe med det. Hvilke konsekvenser det evt. kan ha ved å bare la det være.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan vel hende det knirker i noen ledd i øverføringene.

En runde under bilen med CRC kan kanskje fikse saken.

Men er det noe særlig bevegelse i leddene om jeg bare såvidt berører girspaken uten å skifte gir også? For meg så virker det som det er en slags plastknirking (Selv om girstanga ser ut som en metallstang nede ved golvet). Jeg innbiller meg at det ikke er under bilen, men nede i (toppen?) av girkassa.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Fikk samme problem (bare mye mindre) på min Opel Astra-G da den var noen år gammel. Ba verkstedet smøre overføringene på en service, og problemet var løst for alle årene vi hadde bilen etter dette. Med mindre noe er slitt og må byttes, er det kanskje samme for din bil.

Skrevet

Fikk samme problem (bare mye mindre) på min Opel Astra-G da den var noen år gammel. Ba verkstedet smøre overføringene på en service, og problemet var løst for alle årene vi hadde bilen etter dette. Med mindre noe er slitt og må byttes, er det kanskje samme for din bil.

Ok, da skal jeg be verkstedet sjekket det neste gang (om det blir noen neste gang) bilen er inne på sørvis. Ellers har jeg lagt merke til at om det er kjølig ute, dvs under ca 15 grader Celcius så er knikringa borte til bilen er kjørt varm. Ved varme utetemperaturer øker mengden knirkelyd.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

På min Astra knirket det når det var tørr luft. Når det var høy luftfuktighet ble knirket borte. Skulle bodd på Vestlandet :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...