Gå til innhold

Gaming pc budsjett 14 000kr. Skal brukes til for eksempel starcraft 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om mulig bytt ut PSU til Corsair HX 750W i stedet for TX. Alt ser så mye bedre ut, bedre airflow og lettere installering.

 

Bruk Samsung Spinpoint F3 1TB harddisk i stedet. Det er en grunn til at den anbefales så mye. Det er fordi den er raskest av alle 7200 RPM disker

Lenke til kommentar

Lest litt her nå og ser at det anbefales AMD CPU'er over en lav sko pga pris/ytelse. Dette er en trend jeg liker svært godt.

 

Men, spørsmål: Ser at sekskjerne CPU'ene til AMD har TDP på 125W.. Er ikke det ganske mye kontra en Core i5? Jeg er like opptatt av en miljøvennlig rigg, stjeler lite strøm samt ikke bråker.

 

Hva er da best å velge? Kan AMD skilte med funksjoner i CPU'en som ikke Intel kan? Er det slik at enkelte spill favoriserer antall hertz kontra kjerner?

 

Er en stund siden jeg var aktiv på HW fronten og selv drev med anbefalinger. Setter ingen i tvil her, men jeg må spørre da jeg trodde Intel var enerående på stort sett det meste om dagen.

 

Takk for svar :)

 

Btw: De som spør etter alder kan ta seg en bolle. En ung og fremadstormende 12 åring KAN ha gode tips og argumenter på maskinvare eller spill. Er jo tross alt deres grunn.... Jeg ville kanskje trukket på smilebåndet om bestemor kom med HW tips... :p

Lenke til kommentar

Nei, generelt har både frekvens på ram og CPU relativt lite å si for gaming ytelsen, ei heller antall kjerner. Noen spill er programmert "riktig" slik at de gjør det, og da er det fint med flere, men ellers vil flere kjerner hjelpe deg med multitasking og den slags dill dall.

 

En i5 trekker rundt 90 W idle og 180 W under load.

 

AMDen trekker da en del mer (henholdvis 120 og 200), men akkurat det ville jeg ikke tenkt så mye på ang. det å være miljøvennlig.

 

Klokket vil nok i5 trekke like mye som en X6 ettersom den må jobbe hardere

 

Det du også får tenke på er "auto-klokken" til X6 prossesoren. Dvs at den kjører 2,8Ghz til mindre krevende ting, og klokker seg selv automatisk opp til 3,2Ghz når den trenger det. Dette vil igjen bidra til mindre strømforbruk

Lenke til kommentar

Nå har jeg endret litt på hva jeg skal kjøpe. Slik ser det ut nå:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=818774&su=C91C3B54-E7D3-4B62-A4D6-3C9B28F92BB3

 

594275 AMD Phenom II X6 1055T Six Core, 2,8GHZ/3,3GHz Turbo, AM3, 9MB, 125W, Boxed

599048 ASUS M4A89TD PRO/USB3, Socket-AM3 AMD 890FX+SB850, ATX, DDR3 , 6xSATA 6Gb, GbLAN, USB 3.0, 2xPCI-Ex(2.0)x16

 

579816 Cooler Master CM 690 II Advanced Sort Vifter: 1x 140mm Front, 1x 140mm Topp, 1x 120mm Bak, Blå LEDs, 19 dBA

 

574868 Corsair Dominator DHX+ DDR3 1333MHz 8GB Kit w/4x 2GB XMS3 modules, CL7-7-7-20, for AMD Phenom II

 

502731 Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler Socket 775/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1700 RPM, 120mm Vifte

 

460922 Corsair HX 750W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus Silver, Modular, 4x 6+2-pin PCIe, 12x SATA, 140mm Vifte

 

499989 Microsoft Windows 7 Home Premium NO OEM, 64bit

 

485064 Samsung DVD-brenner SH-S223L/BEBE, Dual, SATA, Lightscribe, Black, OEM

 

496258 Samsung SpinPoint F3 1TB SATA2 32MB 7200RPM

 

579048 Sapphire Radeon HD 5870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0,"VAPOR-X", 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 875MHz, Full-Retail

 

Pris: 13 861 kroner

 

Ser alt bra ut nå eller er det noe mer som bør endres/kjøpes/fjernes?

 

Dersom alt ser bra ut, vil jeg se om jeg finner alt dette på en billigere side som for eksempel Dustin. :)

Lenke til kommentar

Svært godt poeng det. Et 5870 vill være et mye bedre valg, selv om du må legge på 500kr da.

Bråker mindre, trekker mindre watt. Yter en god del bedre :)

 

Ikke glem at du da kan bruke AMD Overdrive til å få bedre ytelse av hele systemet :thumbup:

 

Er det veldig vanskelig å få oprativsystemet på SSDen etterpå visst du velger å vente med å kjøpe?

 

Du må jo installere på nytt på den disken, så ikke noe vanskligere enn noen annen disk.

Lenke til kommentar

AMD Overdrive er veldig lett å bruke (har jeg hørt, ingen erfaring selv). Et eget program laget av AMD/ATI som kan overklokka både CPU og GPU (skjermkort). Men tror den bare funker hvis du har AMD cpu og ATI gpu.

 

Hvor stor forskjellen blir mellom å overklokke i BIOS og med Overdrive er at i overdrive så trenger du ikke å rote i bios (du'h?).

Du kan lese mer om den HER <-clicky

Lenke til kommentar

Vil det være lurere å ha AMD phenom 2 x6 black edition og ikke den normale AMD phenom 2 x6?

 

Lurer også på om 8gb corsair dominator er nødvendig eller om er 6gb minne nok? Dersom jeg endret dette vil nok prisen bli den samme tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...