Gå til innhold

CPU Valg for Matlab R2009b: Core i7-930 eller Phenom II X6 1090T Black Edition


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg lurer på om noen av dere har noe erfaring eller kunnskap om hvilken av disse to prosessorene som vil kjøre normale Matlaboppgaver (slikt som parametrisering og numeriske utregninger av diverse) raskest? Overklokking er en mulighet.

 

Prosessorvalg:

 

Intel Core i7-930

AMD Phenom II X6 1090T Black Edition

 

Det skal også sies at maskinene skal kjøre NVIDIA skjermkort for å ha muligheten til å kjøre CUDA.

Endret av chariot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg ikke husker feil, så har Matlab en begrensning på 8 tråder. Tror ikke dette gjelder Matlab DCS.

 

Videre vil flere "oppgaver" kreve en del minnebåndbredde, og der gjør Core i7 serien det bedre. Core i7 930 har 8 tråder tilgjengelig, men er usikker på hvordan dette slår ut ytelsesmessig i forhold til X6 1090T da jeg ikke har noen erfaringer med sistnevnte.

 

Har du planer om å drive med programmering/utregninger også på andre løsninger enn Matlab og andre språk vil jeg holde en liten finger på X6 1090T, selv om begge trolig vil være jevngode. Husk også at det meste av ytelsesforbedringer som kan gjøres ligger i koden.

 

Kan desverre ikke gi deg et spesifikt svar, men anbefaler se gjennom erfaringer på Matlab Central.

Uansett, lykke til med oppgavene.

Lenke til kommentar

Kan dette hjelpe?

 

 

 

 

http://superuser.com...uter-for-matlab

 

 

 

 

Er nesten sikker på at i7 er raskest, iallefall om man overklokker og at i7 x58 har 3 minnekanaler .

 

Men om matlab støtter cuda, så er vel ikkje cpu så viktig alikevel, da det meste kjøres på GPU ? Om man har nVidia physX da..

 

 

 

 

 

 

cjl wrote :

 

 

Well, I use my i7 for MATLAB all the time, and it is less well threaded than you might think. On pure, large matrix operations, it is extremely well threaded. However, on almost any other task, it seems to be more governed by single thread speed and memory speed than anything else. Because of that, I'd recommend an i7 as the first choice, and a Phenom II as a second choice. Both have integrated memory controllers, which helps with performing many of the MATLAB operations. A Core 2 Quad, while not a bad CPU, will not perform as well as an i7 or Phenom II in this case.

 

 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...