Gå til innhold

Noen spørsmål om valp på 11 uker


Anbefalte innlegg

Jeg har en dachshund på 11 uker, og lurer på et par ting.

 

Jeg har litt lyst å gå litt tur med han. Altså 10-15 minutter i rolig tempo på asfalt. Jeg lurer på om dette kan være skadelig nå som han er liten, er litt redd for å slite han ut. Han er jo bitteliten. Gikk en kort tur i går, og da ble han hyper og løpte rundt i fullt tempo når han kom hjem. Jeg tolker dette som at han er overtrøtt, og ble litt bekymret.

 

Neste uke skal jeg jobbe, så da skal min mor passe han så han slipper å være hjemme i flere timer alene. Det er en times kjøretur unna så jeg får bare sett han et par ganger den uken han skal være der. Vil han "glemme" meg på noen måte sånn at vi må knytte oss igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en dachshund på 11 uker, og lurer på et par ting.

 

Jeg har litt lyst å gå litt tur med han. Altså 10-15 minutter i rolig tempo på asfalt. Jeg lurer på om dette kan være skadelig nå som han er liten, er litt redd for å slite han ut. Han er jo bitteliten. Gikk en kort tur i går, og da ble han hyper og løpte rundt i fullt tempo når han kom hjem. Jeg tolker dette som at han er overtrøtt, og ble litt bekymret.

 

Neste uke skal jeg jobbe, så da skal min mor passe han så han slipper å være hjemme i flere timer alene. Det er en times kjøretur unna så jeg får bare sett han et par ganger den uken han skal være der. Vil han "glemme" meg på noen måte sånn at vi må knytte oss igjen?

 

 

Hvordan har det gått? Ser at det er noen dager siden du spurte om dette. Det går helt fint å gå korte turer med hunden din, og en annen ting som er viktig er å gjøre trikst (ikke så mange i starten) men starte med sitt, så hunden får litt hodetrening og den blir da sliten. For hvis du går og går med hunden hele tiden, så blir den jo aldri sliten. Lykke til! Håper det går bra med den lille valpen din :D

Endret av nikkan
Lenke til kommentar

Du kan fint gå turer med valpen, de orker ofte mer enn man skulle tro. Det er bare viktig å følge med på om valpen blir sliten, for ofte kan de gå mye lengre enn de egentlig orker, i frykt for å bli forlatt. Dachser har litt korte bein, men jeg tror nok at han fint kan klare en rolig tur på opp til en halvtime. Du må huske på at dachs blir ofte brukt som jakthunder, så det er en tøff rase! :thumbup:

 

Og ang det å være borte fra valpen... Jeg måtte reise fra min 6 mnd gamle valp i to uker, og var redd for at hun skulle glemme meg. Men da jeg kom hjem igjen var hun overlykkelig, rulte rundt på gulvet og tisset seg ut :p Hunder skjønner fort hvem som er lederen, hvem som tar seg av de, mater de, går turer osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...