Gå til innhold

Endre eksamenskarakter


Odriks

Anbefalte innlegg

Er det mulig å endre en eksamenskarakter ved å ta opp dette faget som privatist, eller er det kun standspunktkarakteren som blir endret? Fikk en dårligere eksamenskarakter i norsk hovedmål enn jeg fikk i standspunkt.

Endret av Erik Mykland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at hvis du tar opp fag havner du i den andre bunka hvor snittet er høyere.

 

For å si det på en annen måte, hvis du forbedrer karakterer etter at du har fått vitnemålet ditt / fullført vgs, vil ikke denne forbedringen telle på førstegangsvitnemålet ditt, og dermed kun gjelde i ordinær kvote. Du vil fortsatt kunne søke på førstegangsvitnemålet ditt, helt til året du fyller 21 er det vel.

Lenke til kommentar

Husk at hvis du tar opp fag havner du i den andre bunka hvor snittet er høyere.

 

Du vil fortsatt kunne søke på førstegangsvitnemålet ditt, helt til året du fyller 21 er det vel.

 

Det vet jeg. Søker allerede i ordinær kvote da jeg tok VGS over 5 år og hvor jeg nå har 4 alderspoeng (er 20 år). Snittet er faktisk ikke skremmende, en del lavere enn jeg trodde på ordinær kvote.

Endret av Erik Mykland
Lenke til kommentar

Okei la meg se om jeg forstår dere rett, la oss tenke at jeg har 2 i matte S1 og 2 i matte S1 skriftlig.

 

Jeg angrer bittert etter at VGS er ferdig, og tar opp faget Matte S1. Jobber ræva av meg i mer modne tanker, og oppnår en sterk 5. Vil da karakteren 2 i Matte S1 og eksamenskarakteren 2 fra skriftlig eksamen i Matte S1 endres til 5? I så fall, great news dette.

Lenke til kommentar

Ja, riktig.

 

Men da er det sånn at når du skal søke studier må du se i en annen rad enn førstegangsvitnemål. Da må du se i den ordinære-rekka hvor de aller fleste snittene er høyere enn førstegangsvitnemål.

 

edit. Du får vel ikke 5 i begge om du bare har tatt opp faget. Må vel ta opp en eksamen også hvis du skal ha 5 der og.

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar

Ja, riktig.

 

Men da er det sånn at når du skal søke studier må du se i en annen rad enn førstegangsvitnemål. Da må du se i den ordinære-rekka hvor de aller fleste snittene er høyere enn førstegangsvitnemål.

 

edit. Du får vel ikke 5 i begge om du bare har tatt opp faget. Må vel ta opp en eksamen også hvis du skal ha 5 der og.

 

Nei, som jeg allerede nevnte erstatter den ene eksamenskarakteren begge karakterene. Det vil bare stå Matematikk S1 og karakteren 5 på vitnemålet.

Lenke til kommentar

Ja, riktig.

 

Men da er det sånn at når du skal søke studier må du se i en annen rad enn førstegangsvitnemål. Da må du se i den ordinære-rekka hvor de aller fleste snittene er høyere enn førstegangsvitnemål.

 

edit. Du får vel ikke 5 i begge om du bare har tatt opp faget. Må vel ta opp en eksamen også hvis du skal ha 5 der og.

 

Nei, som jeg allerede nevnte erstatter den ene eksamenskarakteren begge karakterene. Det vil bare stå Matematikk S1 og karakteren 5 på vitnemålet.

 

Aha, bare en karakter.....jaja, like bra det

Lenke til kommentar

Vil dette si at dersom jeg tar en ny norsk hovedmålseksamen i høst for å ta opp faget og får for eksempel 5 på denne vil eksamenskarakteren fra i vår (3) og standpunktkarakteren i norsk hovedmål (4) forsvinne og bli erstattet av en 5'er uten problemer?

 

Ja, det stemmer. Er derimot usikker på om reglene er gjort om for norsk for kunnskapsløftet ifht reform 94. Tidligere måtte en iallefall ta både hovedmål og sidemål eksamen i samme semester for å kunne endre på dem. Du måtte da også endre på begge, og ikke bare på en av dem.

Endret av nienna83
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...