Gå til innhold

Begrense internett til Barn?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har normalt internett abonnement fra Telenor.

Jeg har tre barn som jeg gjerne skulle hatt begrenset når og hvor mye de kan være online.

Finnes det muligheter for dette?

Kan jeg stille inn klokkeslett der de forskjellige IP'adressene ikke får koble seg til nettet?

Har prøvd å slå av strømmen på nettet, men da kobler også IP telefonen ut og det er ikke alltid like praktisk

 

Mener det var slike muligheter på en modem jeg hadde før, men det må vel være mulig på de nye fiber modemene til Telenor??

 

Glad for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis barna har sine egne maskiner, er saken ganske enkel.

Du skriver ikke noe om det er trådløst eller ikke, men en god løsning for både trådløst og kablet ville vært å kjøpe en ekstra router.

Enkleste løsningen vil være å deaktivere DHCP på routeren og strekke en kabel fra en av portene til eksisterene router/switch (ikke bruk WAN porten). Deretter kobler du alle barnas maskiner på den nye routeren og setter en timer på strøm'en til denne. Da har du full kontroll over når barna har tilgang til internett (nettverk i det heletatt).

 

Husk at barna vil miste tilgangen til lokalnettverket også (finnes løsninger for å ha tilgang til lokalnettverket men ikke internett også, men dette er noe mer avansert).

Lenke til kommentar

Enkleste løsningen vil være å deaktivere DHCP på routeren og strekke en kabel fra en av portene til eksisterene router/switch (ikke bruk WAN porten). Deretter kobler du alle barnas maskiner på den nye routeren og setter en timer på strøm'en til denne. Da har du full kontroll over når barna har tilgang til internett (nettverk i det heletatt).

 

Takk for svar!

Det er en mulighet. Men tenkte at det kanskje finnes en løsning der en kan begrense innlogging til hver enkelt MAC adresse. Slik burde vært mulig å legge inn i oppsettet til routeren.

Men finner ikke slikt valg på Telenor sin router :(

Med tanke på antall timer en er online og spesifikt kunne koble ut nettet f.eks. mellom midnatt og kl.07.

Det tar ikke lang tid for en tennåring å koble tilbake strømmen på et tidsur..

Lenke til kommentar

Mange rutere har timer funskjon innebygget i seg. Da stiller man bare inn når det skal være tilgjengelig nett på ruter nummer 2 og sette passord på denne.

 

Men uansett hvilken løsning så vil det alltid være en vei rundt, enten om du bruker brannmur/ruter/filter etc, så vil podene kunne komme seg rundt det hvis de absolutt vil.

Den beste løsningen er nok kommunikasjon med podene når de blir såpass gamle at de klarer å komme rundt de enkleste metodene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for svar!

Det er en mulighet. Men tenkte at det kanskje finnes en løsning der en kan begrense innlogging til hver enkelt MAC adresse. Slik burde vært mulig å legge inn i oppsettet til routeren.

Men finner ikke slikt valg på Telenor sin router :(

Med tanke på antall timer en er online og spesifikt kunne koble ut nettet f.eks. mellom midnatt og kl.07.

 

Min D-link DIR-655 har mulighet for dette. Admin-grensesnittet gir mulighet til å definere "schedule" og så sperre tilgang for enkeltmaskiner i henhold til disse schedule-ene.

 

Jeg tar forbehold om at jeg ikke har prøvd det selv, så jeg vet ikke hvordan det virker i praksis.

Lenke til kommentar

Min Zyxel 660HW-T3 kan legge inn tidsbestemte brannmurreglar. Eg kan lage ein regel som gjer at ei IP-adresse får tilgang til internett mellom tidspunkt A og tidspunkt B. Usikker på om dette er mogleg på P2602 (det er vel det Telenor leverar på fiber), men 660HW er ein del år eldre. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...