Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Valg av lett-MC


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Vurderer sterkt å ta lett-lappen, det er nesten i boks. Så kommer det som utallig mange har spurt om før meg, men jeg ikke har helt fått svar på. Hvilken sykkel skal jeg kjøpe? Tenkte jeg skulle sette opp noen kriterier og spørsmål, så skal den som vil få svare.

 

- MAKS 17 000. Har ikke funnet noen tråd om så billige sykler, virker som alle legger mer penger i det, det har jeg ikke råd til.

 

- Helst cruiser stil, men racing sykler er og kult, men få i prisklassen.

 

- 2 eller 4 takt? 4 er mer driftsikkert, men går 2 takt mye bedre?

 

- Er toppfarten på cruisere veldig mye dårligere enn racer-sykler? Hva er forskjellen? Er aselerasjonen veldig mye dårligere?

 

- Trenger jeg mye utstyr ved siden av sykkel?

 

- Er forsikring dyrere på racing enn cruiser? Omvendt?

 

Kommer sikkert ilbake med mer. Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo!

 

Vurderer sterkt å ta lett-lappen, det er nesten i boks. Så kommer det som utallig mange har spurt om før meg, men jeg ikke har helt fått svar på. Hvilken sykkel skal jeg kjøpe? Tenkte jeg skulle sette opp noen kriterier og spørsmål, så skal den som vil få svare.

 

- MAKS 17 000. Har ikke funnet noen tråd om så billige sykler, virker som alle legger mer penger i det, det har jeg ikke råd til.

 

Feks: http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=23000313

 

- Helst cruiser stil, men racing sykler er og kult, men få i prisklassen.

 

- 2 eller 4 takt? 4 er mer driftsikkert, men går 2 takt mye bedre?

 

Uplombert 2-takt går endel bedre.

4 takt = ca 13-14 hk

Uplombert 2-takt = ca 25-30 hk

 

- Er toppfarten på cruisere veldig mye dårligere enn racer-sykler? Hva er forskjellen? Er aselerasjonen veldig mye dårligere?

 

Litt, ikke heng deg for mye opp i toppfart. Akselerasjon kommer an på hvilken motor du har.

 

- Trenger jeg mye utstyr ved siden av sykkel?

 

Regn MINST 4000+ for kjøreutstyr.

 

- Er forsikring dyrere på racing enn cruiser? Omvendt?

 

Er ikke så mye forskjell i 125cc klassen, muligens litt billigere enn racing.

 

Kommer sikkert ilbake med mer. Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar

Takk :)

 

- Pappa har hatt lett-lappen i mange år, kan han øvelseskjøre med meg da? Eller må den som skal kjøre med meg ha tung mc lappen?

 

- Har sett en del på Suzuki Marauder, noen erfaringer med denne? Andre forslag til sykkel i denne prisklassen? Syekkelen du sendte link til var fin den, bare at den var solgt.

Lenke til kommentar

skal du ha ny sykkel eller brukt ? :)

 

2takt er sprekkere motor. men bruker mye mer drifstoff enn 4takt

4takt er lettere og løse sykkelen. ( ut med clutchen )

 

 

forsikring er spinndyrt uansett. men blir billigere vis mamma og pappa forsikrer sykkelen. iværtfall for en 16åring.

 

utstyr.

er vel greit og ha en skjede spray og bruke av og til.

kjøre klær er jo et must ( det er bare hjelm som er påbudt når du har lappen. men når du øvelses kjører må du ha fult utstyr. )

 

når jeg kjøpte fult sett med kjøre klær: hjelm,hansker,sko,bukse,rygg skinne og jakke kostet det meg 6000. ( dette var i tekstil ikke skinn )

Endret av livingman
Lenke til kommentar

Virago skal jeg ha! :) har forelsket meg i en virago.... de går litt dårlig ja men man skal jo holde fart grensa mener jeg..... sikkert mange folk som er imot haha:P Lykke til da! :)

 

Nei nei er helt klart en fin lettsykkel!

Kommer nok ikke til å ha problemer med å holde fartsgrensa.

 

Men folk som kjøper feks Virago, Shadow eller Intruder er som regel ute etter en annen opplevelse når de setter seg på sykkelen enn folk som vil ha RS eller YZF.

 

Misunner dere litt når jeg ser noen som slapper av skikkelig å cruiser bortover når jeg klamrer meg til motarden på E18! :)

Lenke til kommentar

Virago skal jeg ha! :) har forelsket meg i en virago.... de går litt dårlig ja men man skal jo holde fart grensa mener jeg..... sikkert mange folk som er imot haha:P Lykke til da! :)

 

Nei nei er helt klart en fin lettsykkel!

Kommer nok ikke til å ha problemer med å holde fartsgrensa.

 

Men folk som kjøper feks Virago, Shadow eller Intruder er som regel ute etter en annen opplevelse når de setter seg på sykkelen enn folk som vil ha RS eller YZF.

 

Misunner dere litt når jeg ser noen som slapper av skikkelig å cruiser bortover når jeg klamrer meg til motarden på E18! :)

 

Hehe :) Jeg har jo dame nå så da tenker jeg kjøper en Virago pga sitteplassen pluss ryggstøtte :) men vist ikke jeg hadde hatt dame så tror jeg hadde kjøpt en Nsr ellerno annet som gikk litt for fort hehe :)

Lenke til kommentar
:) Nå har jeg fått skolestipend på mye mer enn jeg trenger også, så litt penger går til lett :w00t: Ganske sikker på at det er det det blir til nå. Blir nok en cruisertype sykkel. Tror ikke jeg orker R-sykkel, utrolig ubehagelig å sitte sånn en stund, har nok problemer med ryggen fra før. :(
  • Liker 2
Lenke til kommentar

:) Nå har jeg fått skolestipend på mye mer enn jeg trenger også, så litt penger går til lett :w00t: Ganske sikker på at det er det det blir til nå. Blir nok en cruisertype sykkel. Tror ikke jeg orker R-sykkel, utrolig ubehagelig å sitte sånn en stund, har nok problemer med ryggen fra før. :(

Enig med deg der ass! :) Men åssen lett sykkel skal du ha da? :)

Lenke til kommentar

Hmm.. står mellom virago og de billige cruisertypene, har ikke bestemt meg helt for hvilken enda. Få som ligger ute for salg :(

Hva er billig da? Pga kjøper du en virago så får du en "Garanti" pga de går og bare går hele tiden uten det er noe tull med de :) Også etter det har gått noen år og når du skal ha billappen så får du egentlig pengene igjen.... Pga kjøper du en Virago til 17-20.000 så kan du selge den igjen mellom 17-20.000 men du må gjøre det du føler for best selv :) Håper du finner en du liker da ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...