Gå til innhold

Fildeling blir ulovlig i Sverige


Anbefalte innlegg

Neida, dette blir jo litt på siden av hva denne tråden handler om, men alt dette handler jo om økonomi. Det er ikke fordi ingen vil at folk skal høre musikk at de skal kriminalisere fil-deling, men det er fordi ingen betaler for det. Mitt poeng er bare at i 80% av tilfellene hvor man møter argumenter mot copyright og patenter, så vises det til open-source og GNU/GPL. Men Pureblade, jeg mener ikke at det er noe du mener.

 

Ellers så mener jeg bare at o-s har tilgode å vise at det kan realisere kapital, og så lenge det ikke klarer det så er det ikke noe alternativ til copyright og patenter.

 

Uansett hvor mye man vrir og vrenger på det, så er penger den eneste målbare verdien som er universel i samfunnet. Vi kan ikke akkurat bli betalt i kjærlighet selv om mange som tjener mye penger kanskje heller ville blitt betalt i det... Men men, man må forholde seg til virkeligheten og penger er hverken ondt eller godt. Det er bare en omsetningsbar valuta.

 

PS. Jeg mente fra et samfunnsøkonomisk synspunkt, ikke standpunkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ennå ikke helt sikker på om jeg er med på hva du sier...

 

Apache er av den første gruppen jeg snakket om, som baserer seg på donasjoner og skaper arbeidsplasser av det, men som ikke har som mål å tjene penger.

http://www.apache.org/foundation/

 

MySQL, derimot, realiserer penger, og er likevel et firma basert på en open-source-database....

 

"MySQL AB Secures $19.5 Million"

http://www.mysql.com/press/release_2003_18.html

 

"MySQL AB is a strong ‘second wave’ open source company with a profitable business model"

 

"MySQL is in a unique position to address today’s database requirements, and with the funds from Benchmark and others, we can ramp up our commercial business while continuing to support the open source community."

 

Teller dette, eller er det å bomme på poenget ditt? :)

Lenke til kommentar

Hehe! Neida, det var akkurat det jeg etterlyste. Konkrete eksempler på at open-source prosjekter realiserer kapital, og MySQL er et veldig godt eksempel. :) Tenkte ikke på dem i farta. My bad.

 

Av open-source soft jeg bruker selv:

MySQL

PHP (er vel kanskje ikke o-s?)

Apache WEB server

+ diverse web applikasjoner.

 

Men jeg har ikke betalt noe for noe av det men... Men skulle jeg hatt tilsvarende pakke fra Microsoft hadde virkelig kosta skjorta!

Lenke til kommentar

Hehe, godt å høre. Jeg tror nok det finnes andre eksempler enn MySQL som tjener penger også. Men ikke på direkte salg av kildekoden.

 

Uansett så er det jo ingen direkte sammenheng mellom open-source og gratis programmer. Microsoft kunne godt ha solgt Windows med åpen kildekode, selv om de forlangte penger for hele pakken. Å ha med kildekode gjør det lettere for 3. part å finne feil (og evt. utnytte dem), men jeg vil tro slike ting som piratkopiering er like lett både med og uten åpen kildekode. :)

 

Det ER en direkte link mellom GPL og gratis programvare. Men firmaer kan jo også tjene penger på support-tjenester rundt GPL-vare, f.eks. salg av CD-er med GPL-programmer (eks: Red Hat).

 

Det du HAR rett i er at de som selger GPL-programmer kun kan ta betalt for forsendelse/support, og dermed mister én (viktig) inntektskilde.

 

Men nå sporer vel saken helt av her, ja... ;)

 

PHP er open-source. Det finnes nok binære releases for Windows, men for *nix er fremdeles standard-metoden å laste ned kildekode, kjøre ./configure og kompilere for din egen maskin direkte fra (åpen) kildekode.

Lenke til kommentar

Det er derfor man betaler NRK-avgift (ikke lisens) på alt man kan ta opp fra. TV, radio, osv. Platespillere er det ikke NRK avgift på. NRK avgiften er (var) på 10-15% av kjøpesummen.

 

(Men hvis jeg ikke husker feil ble NRK-avgiften fjernet for et par år siden og erstattet av et annet system).

Lenke til kommentar
Det er derfor man betaler NRK-avgift (ikke lisens) på alt man kan ta opp fra. TV, radio, osv. Platespillere er det ikke NRK avgift på. NRK avgiften er (var) på 10-15% av kjøpesummen.

 

(Men hvis jeg ikke husker feil ble NRK-avgiften fjernet for et par år siden og erstattet av et annet system).

 

Ok men saken er jo at dette er ett gammelt problem i ny innpakning,kan ikke huske at så mange av mine foreldres omgangskrets ble straffeforfulgt p.g.a piratkopiering :)

Jeg mener hva skal økokrim stille opp med her da?? de sliter nok med "alvorlig" datakriminalitet som det er....

Men kanskje det blir et slags avgiftsystem?? noe som selvfølgelig rammer de som ikke kopierer noe som helst hardest...

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg er enig i at dette er et gammelt problem. Aldri før i historien har man kunnet distrubiere så store mengder filer, programmer, låter i uforminsket kvalitet. Til sammenligning var jo en tredje-generasjons-kassett ubrukelig. Og da hadde man ikke i nærheten av en milliondels sjanse til dagens distrubisjon.

 

Det vi ser nå er politikerenes aller siste kort. Nemlig å kriminalisere slutt-brukeren. Og det har vi aldri sett før. Men jeg tror også mye av skylden ligger hos alle brukerene (det er mange av dem her på forumet også) som har visst til sine "rettigheter" som forbruker. Det eneste de klarte å få til med det var jo at "Javel. Da fjerner vi de rettighetene også..." Oops! Touche! Det mange av dem glemmer er at det er ikke en menneskerett og ta "sikkerhetskopier" av CD'er eller programmer. Det har vært en goodwill fra produsentene. Men det blir altså fjernet i Sverige (og muligens EU). Synd.

Lenke til kommentar

Joda jeg ser jo selvfølgelig at problemet med digital teknologi både med tanke på kvalitet og formidling gjør at dette er et "større" problem nå.

Men jeg mener fremdeles kjernen i problemet er det samme.

 

Når du sier at det er goodwill fra produsentenes side at man har lov til å ta sikkerhetskopier er vel det å dra det litt langt,det er vel akkurat dette mange rettsaker i det siste har handlet om,kjøper du en cd,dvd etc. betaler du da for den fysiske delen eller betaler du for tilgang til matrialet på mediet?

 

(ikke at det i noe grad vil gjøre det lovlig å distribuere dette matrialet uansett)

 

Det eneste et evt. forbud vil gjøre er at man vil finne "lukkete" fildelere eller at man f.eks vil kunne bruke en utenlandsk anonymitets server som proxy.......mulighetene er nok større for å kunne fortsette as usual enn det er å få stoppet det.

Så derfor er dette noe vi vil betale skattepenger til??,har ikke politietaten mer presserende ting å holde styr på en å beskytte en industri som mildest talt i seg selv er heller tvilsom?

Lenke til kommentar

Tja, det er mulig platebransjen er en ullen industri, men hvis man fjerner copyright osv. og gjør det lovlig å kopiere filer så er det jo veldig mange andre det rammer enn plateselskapene. Ikke minst artistene og alle de tusener av mennesker som jobber i butikker. Videre vil jo hele produksjons-segmentet rase sammen siden det ikke er noen til å betale dem eller leie studiotid. Mange video-produksjonsselskaper vil gå dukken siden ingen kan betale dem for videoer. Husk at du kan ikke gjøre Foo Fighters, Madonna eller Boston Symphony Orchestra med Reason eller Acid. Greiene koster sinnsykt med spenn.

Lenke til kommentar

Joda jeg er ikke imot åndsverk beskyttelse,det jeg er opptatt av er om vi som skattebetalere skal lønne folk for å "ta" folk som bryter denne loven....(er det snakk om distribuering med vinnings hensikt stiller jeg meg selvfølgelig annerledes)

Og det er ikke akkurat som om stenging av p2p tjenester vil stoppe pirat kopiering,husker gamle gode dager med c64 kassetbånd og 3000 spill :D

 

Altså min mening er at gjennom en sånn lov vil man bare skape en ny situasjon der myndighetene slåss mot vindmøller og bruker viktige ressurser som kunne vært rettet mot mer alvorlig kriminalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...