Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

2009 A4 Avant vs 2003 S6 Avant


Anbefalte innlegg

Som en innbitt tilhenger av japanske biler har jeg innsett at det er umulig å finne ei "familietralle" som både kan være gøy, ha en kombinasjon av komfort og veigrep, finnes lett tilgjengelig i Norge og i tillegg se bra ut uten å se til Tyskland (BMW, Audi, VW).

 

Jeg har svært lite innsikt i disse biler naturlig nok da jeg hittill kun har lekt og skrudd på små lette biler med null comfort og vanvittige turtallsmotorer.

 

Det jeg vet er at jeg ikke ønsker noe oljebrenner, jeg har prøvd diverse VAG dieselmotorer og de er uinspirerende, kjedelige og har et ekstremt lite vindu turtallsmessig. Har prøvd både trimmede og utrimmede 1,9 og 2,0 fra 2003-2009 og misslikte de sterkt.

 

Jeg har innsett at det jeg anser som det peneste stasjonsvogndesignet idag er siste generasjon A4. Tanken var da evt å skaffe en rimelig ny TFSI 1,8-2,0 og på sikt bruke endel penger på diverse justeringer (hva kan gjøres her? Om noen sier "chipping" så utgår dette for min del. Derimot er jeg villig til å gjøre og punge ut for datasprut, utskiftning av turbo, dyser, innsug, eksos, manifold samt profesjonell tuning slik jeg har gjort på andre biler. Jeg vil ha noe mer enn orginalt men uten å bare slenge inn et standardisert program som gir mye toppeffekt og lite ellers). Siden disse motorene leveres opp i 250hk orginalt blant annet regner jeg med det er mye morsomt man kan gjøre her.

 

Et annet alternativ er selvsagt å kjøpe noe litt eldre men med noe mer brutalt under panseret. Siden RS6 fremdeles koster godt over en halv million vil det isåfall være S6 fra rundt 2002-2003 jeg anser som et potensielt alternativ i tilsvarende prisklasse. Igjen, jeg kjenner lite til de og det er grenser for hvor mye man kan lære av å se topgear, lese diverse overfladiske artikler osv. Jeg spør derfor dere som er audi-eiere og kanskje har noe personlig innsikt.

 

Gi meg noen fordeler og ulemper på understell, motor, komfort, slitasje (eldre S6 vs nyere A4 - kan jo være at de er bedre skrudd sammen og med høyere kvalitet på komponenter på S6 på den tiden?), er det lett å ta service selv om man har endel erfaring, tilgang på verksted og i tillegg ikek er redd for å bli møkkete? Er det lett å få tak i deler? Hva er standardfeil som kan dukke opp? Er det noe som er ekstremt dyrt å kjøpe som bør tas med?

 

Og ikke minst, hvordan er de å kjøre? Jeg er ikke ute etter noen sofa på 4 hjul. Min hovedbil hittill har 0 lyddempning, 0 soltak, 0 aircondition og har en motor som går på 9000 rpm og selv i 6-gir på motorveien i 90km/t så ligger den på over 3500rpm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke så mye om de nevnte bilene, utenom at nye A4 ser bedre ut inni enn eldre S6, men det er vel smakssak.

Angående service og slikt, så har jeg kanskje litt å bidra med. Vet ikke 100% om dette gjelder Audi like mye som Mercedes, men det kan jo kanskje hjelpe litt.

 

Jeg jobber altså på et Mercedes-merkeverksted. En normal service på feks en E-klasse varierer fra ca 2 timer til 5-6 timer, avhengig av hvordan bilen kjøres og hvilken service bilen mener den skal ha.

Vi fikk inn en G55 AMG som skulle ha service. Dette var en normal service på en bil med relativt korte service intervaller. Her var det dog ikke 2-3 timer som gjladt, men 16 timer! Og dette skulle gjentas hver 15.000km mener jeg (husker ikke intervallen 100%, men mener det var 15k.)

 

Listen var enorm!

S6 er vel kanskje ikke helt samme kaliber, men det er jo ganske langt ifra en standard A6 1.8T. Service kan du sikkert ta selv, men jeg ville prøvd å få et visst innblikk i hva som gjøres på servicer av slike biler...

 

Edit: Bare basert på mest bil, uten å tenke på pengene, hadde jeg tatt en S6 og trimmet den på samme måte du tenker å fikle med A4en, men regner med det er litt økonomi inne i bildet også ;)

Endret av rublings
Lenke til kommentar

Hehe, spørs hvor mye mer man har behov for å trekke utav en V8 4,2 i den S6'en :p Godt mulig jeg blir å se på muligheten for å optimalisere den noe hvis det blir en slik. Men ser for meg større behov for den type inngrep på en nyere modell A4 med mindre motor.

 

Hadde vært gøy med noe større for en gangs skyld også, men igjen, er nødt til å se hvor lett det er å få tak i deler selv samt kunne utføre servicer selv, evt i samarbeid med en kompis som er tidligere mekaniker hos Møller og nå driver eget.

 

Den 55 AMG'en, er det den som kom med ca 500hk ? Den er jo direkte konkurent med RS6 isåfall.

Lenke til kommentar

Hehe, spørs hvor mye mer man har behov for å trekke utav en V8 4,2 i den S6'en :p Godt mulig jeg blir å se på muligheten for å optimalisere den noe hvis det blir en slik. Men ser for meg større behov for den type inngrep på en nyere modell A4 med mindre motor.

 

Hadde vært gøy med noe større for en gangs skyld også, men igjen, er nødt til å se hvor lett det er å få tak i deler selv samt kunne utføre servicer selv, evt i samarbeid med en kompis som er tidligere mekaniker hos Møller og nå driver eget.

 

Den 55 AMG'en, er det den som kom med ca 500hk ? Den er jo direkte konkurent med RS6 isåfall.

Ja det var den sene utgaven med rundt 500hk ja. Er vel i klasse med RS6 hvis man må trekke sammenligningen, men S6 er jo en ganske spesiell bil som Audi gjerne har litt fler punkter på når det kommer til service. Men som sagt, jeg vet ikke. Greit å finne ut, slik at man ikke bare tar oljeskift hver 15.000, var bare det jeg ville frem til.

Hvis du har en kamerat som jobbet i Møller før så regner jeg med at det ikke vil være noe problem å finne ut angående servicer, så da er det vel bare tut å kjør ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...