Gå til innhold

Beregning av gjenstående egenmeldinger.


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har laget et system for levering av timesedler på nett. Jeg har gjort det slik at syk med egenmelding er et eget prosjekt i systemet. La oss si at dette prosjektet har prosjektnr 10.

Man har 4 egenmeldinger pr 52 uker, (uavhening av kalenderår) og hver egenmelding kan vare opptil 3 dager.

 

Jeg har da laget følgende view :

CREATE VIEW egenmeldinger AS
SELECT Ansattnummer, Dato FROM timeseddel
WHERE prosjektnr ='10' AND (TO_DAY(NOW)-TO_DAY(Dato)) <365

 

Nå har jeg fått ut alle egenmeldinger levert det siste året. Det jeg trenger nå er en spørring som ut fra dette viewet gir meg antall egenmeldinger brukt pr ansatt.

Dvs hvis Per med Ansattnummer=20 har brukt egenmeldinger på følgende dager 01.01.10,02.01.10, 04.01.10,05.01.10,06.01.10 så har han brukt 2 egenmeldinger.

 

Jeg tenkte Cursors kanskje kunne vært aktuelt, men jeg litt usikker på om jeg faktisk trenger dem.

 

Noen som har noen tips om hvordan jeg bør gå fram for å få til dette?

 

På forhånd takk

Mvh

MortenGj

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ville ikke være bedre å registrere èn egenmelding som èn oppføring?

 

At den ene begynte 01.01.2010 og varte 2 dager og deretter kom en til som begynte 04.01.2010 og varte i 3 dager?

 

Du må huske at en egenmelding er mer enn bare egen sykdom, du må gjerne ha oppføringer for om dette gjelder barn eller barnepassers sykdom osv.

 

Hvis du har 2 egenmeldinger, først pga barns sykdom og deretter pga egen sykdom som kommer fortløpende uten mellomrom vil du ikkek unne skille dem med mindre du identifiserer hver egenmelding unikt.

Lenke til kommentar

Det ville ikke være bedre å registrere èn egenmelding som èn oppføring?

 

At den ene begynte 01.01.2010 og varte 2 dager og deretter kom en til som begynte 04.01.2010 og varte i 3 dager?

 

Du må huske at en egenmelding er mer enn bare egen sykdom, du må gjerne ha oppføringer for om dette gjelder barn eller barnepassers sykdom osv.

 

Hvis du har 2 egenmeldinger, først pga barns sykdom og deretter pga egen sykdom som kommer fortløpende uten mellomrom vil du ikkek unne skille dem med mindre du identifiserer hver egenmelding unikt.

 

Det er pga at jeg må identifisere de unikt at jeg har valgt å gi de forskjellige prosjektnr.

Slik systemet fungerer så er hver dag en egen rad, og "Hjemme med syke barn" er et eget prosjektnr. Så det jeg trenger er en spørring eller noe som greier å "se på" 3 dager om gangen, så vil ting fungere slik som jeg har tenkt.

 

Mvh

MortenGj

Endret av MortenGj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...