bergheim92 Skrevet 14. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2010 Hei! Startmotoren på min BMW e36 ville ikke gå, og etter å ha sjekket litt elektrisk så jeg ingen annen utvei enn å grave litt under panseret å få ut starteren. Nå sitter jeg her med starteren i fanget og trenger litt hjelp til feilsøking. Jeg har prøvd og teste den med startkabler, men ingen ingen reaksjon. Jeg har også målt resistans fra jord til + for å sjekke om det er motstant i spolen. Her var det ingen motstand, som jeg regner med det burde være i en elektrisk motor. Derfor lurer jeg på om det er noe styrestrøm eller relè e. l. inni koblingsboksen eller hva det nå er? Som dere ser på bildet så er det fire koblingspunkt. Jeg tenkte meg at noen av disse punktene var styrestrøm, men sjekket med multimeteret mitt at 3 av disse punktene var jord og 1 var +. Dermed forstår jeg ikke hvordan det kan være styrestrøm når 3 stk er kortsluttet. Noen som forstår dette bedre enn meg? Takker for svar. Mvh Håkon Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 14. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2010 (endret) Jeg regner med at det ikke kan være den store forskjellen fra det jeg er vant til, så om du tar strøm på innslaget så skal det klikke, om ikke er det defekt, og om du tar strøm på startmotoren så skal motoren gå, har du prøvd å slå i den med hammer, hender det funker om børstene er slitt. Nå er det noen år siden jeg holdt på med dette, så kan godt hende jeg husker/tar feil. Høres forøvrig ut som du har peiling på strøm og greier, så da hjelper det vel lite dette. Endret 14. juli 2010 av arjato Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 15. juli 2010 Ja, det er et rele inni "koblingsboksen" (som på fagspråket heter innslag). Den kabelen du har markert med rødt er +12V ut fra releet til motoren, den andre like store, som du har markert blått, er strøm inn fra batteriet. Med rød startkabel på den rødmarkerte punktet, og den svarte til gods på starteren, så skal motoren helst gå rundt.. Styrestrømmen er den flatstiften du ser øverst på innslaget, som peker til høyre på det nederste bildet. For å teste innslaget flytter du den røde startkabelen til det andre punktet (den tykke blåmarkerte), og gir samtidig 12V på flatstiftkontakten. Da skal drevet bevege seg fram på akslingen og motoren rotere. Lenke til kommentar
bergheim92 Skrevet 27. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. juli 2010 Tusen takk for god hjelp. Starteren er nok gåen ja.. Blir bestilt ny straks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå