Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefaling av forsterker til anlegg


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Under en flyttesjau hjemme ble det oppdaget at vi i nesten 10 år har oppbevart et ubrukt Pioneer bilanlegg på loftet. Dessverre var denne ikke komplett, og jeg prøver nå å finne en eller to forsterkere som er egnet til å drive dette, for en rimelig penge. Les: Noe skikkelig, men absolutt ikke over 4000 (med andre ord gjerne rimeligere). Må ha råd til kabler og sånt også.

 

Høyttalerne som skal drives er av merket Pioneer og har følgende spesifikasjoner:

 

4 x 25W RMS (70W max) 4 ohm

2 x 70 W RMS (220W max) 4 ohm

 

Jeg har forsøkt å lete rundt litt og bli bare mer og mer forvirret. Skal forsterkeren være sterkere enn høyttalernes max (for å unngå underdrift, dvs at forsterkeren ikke klarer å levere nok strøm), eller skal den være svakere sånn at man ikke klarer å overlaste høyttalerne?

 

En potensiell kandidat er DynaBels BF0756, men den er litt i dyreste laget på 3500 kr.

 

Alle tips og tanker mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En forsterker bør være kraftig for å unngå klipping. Det som står på høytalerne er anbefalt maks effekt gjennom dem, men det betyr ikke at du ikke kan ha en kraftigere forsterker, man hører godt når man spiller for høyt uansett.

Det skal mye til å sprenge en høytaler med et rent signal, ikke så veldig mye til med et signal som klipper. (som for svake forsterkere gjør)

Lenke til kommentar
ble det oppdaget at vi i nesten 10 år har oppbevart et ubrukt Pioneer bilanlegg på loftet. Dessverre var denne ikke komplett, og jeg prøver nå å finne en eller to forsterkere som er egnet til å drive dette, for en rimelig penge.
Det har alltids skjedd litt på høyttalerfronten på disse 10 årene også... hvilke modellnumre har høyttalerne dine?

 

Har du sjekket at opphenget langs kanten av membranene er hele ennå?

Lenke til kommentar

Jeg oppdaget nå at jeg faktisk har to ulike mindre høyttalere.

Modellnumre:

 

Kenwood KFC-1686 max 180 W, ingen nominell effekt oppgitt

Pioneer TS-G1040 max 70 W, nominell effekt 20 W

Pioneer TS-A6986 max 220 W, nominell effekt 70 W

 

Alle har motstand 4 ohm.

 

Jeg har sjekket alle membranopphengene nå (takk for tips) og de var hele, fine og myke. Jeg glemte kanskje å si at det aldri har vært ute av originalemballasjen før? =)

Lenke til kommentar

I og for seg et greit forslag. Er det tullete å i det hele tatt vurdere høyttalere i bakdørene også? Nå har jeg jo gratis høyttalere, og de andre to blir i så fall kastet (eller solgt om jeg noen gang får ut fingern...). Jeg er ganske så grønn på dette, så tar gjerne imot flere tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...