Gå til innhold

[Ubuntu 10.04] Trådløs nett; problemer med å koble meg til det trådløse nettet.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nylig installert ubuntu 10.04 64bit (Lucid Lynx) på bærbaren min som er en compaq 6715b;

http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/12686_na/12686_na.HTML

 

Først prøvde jeg å kjøre den gjennom LiveUSB, og da funket det trådløse nettet (hw-driveren STA-wireless ble brukt) samt volumknapp (+, -, mute). Deretter installerte jeg ved å klikke på ikonet på skrivebordet. LiveUSB-en lagd jeg ved hjelp av iso-en som jeg lastet ned fra ubuntu.com og UNetbootin i win7. Da installeringen var ferdig restartet jeg maskinen.

Da jeg logget på igjen ville ikke maskinen koble seg til nettet, dessuten fant jeg heller ikke hardware driverne som maskinen hadde funnet da jeg Live-bootet med USB-en.

 

Jeg koblet derfor inn en kabel til maskinen og ubuntu ville oppdatere, jeg gjorde dette og tok restartet maskinen - nettet fungerte fortsatt ikke. Etter å ha søkt litt rundt på google med ordene "compaq 6715b ubuntu wireless STA driver broadcom" etc. fant jeg frem til denne guiden;

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=766560&highlight=BCM4312

Jeg antar at maskinen min har Broadcom Wireless BCM4312 (rev 02) - dette kommer opp når jeg skriver "lspci -vvnn | grep '14e4' " i therminal.

 

Etter å ha fulgt guiden (med kabel) og tatt en restart av maskinen så ser det ut som om maskinen har funnet driveren STA-wireless drivers i "hardware drivers". Problemet er at maskinen bruker så sinnsyk lang tid på å koble seg på nett; det kan varierere fra 4 opp til 10 min. Eller, den greier det ikke i det hele tatt og jeg må "refreshe" ved å koble meg opp/be den koble seg opp på nytt. Når jeg endelig greier å koble meg opp så varierer hastigheten fra 8Mb/s til 54Mb/s. Når den er tilkoblet er det en rød utropstegn på ikonet.

 

Når jeg skriver "iwconfig" i terminalen får jeg opp;

 

 

 

 

lo no wireless extensions.

eth0 no wireless extensions.

eth1 IEEE 802.11 Access Point: Not-Associated

Link Quality:4 Signal level:193 Noise level:199

Rx invalid nwid:0 invalid crypt:3 invalid misc:0

 

 

 

Burde det ikke vært en "wlan0" her?

 

Hvordan kan jeg få maskinen min til å koble seg raskere til ruteren?; 4-10 min. med stor sjanse for å ikke greie å koble seg til før den sier "you got disconnected".

Er det mulig å få trådløs til å kjøre enda fortere en 54Mb/s; det er merkbart treigt å surfe på internett med denne hastigheten/på ubuntu vs. windows på denne maskinen.

Jeg vil helst foretrukket å bruke native/proprietære drivere, men ndiswrapper ser ut til å være eneste måten?

 

Tusen takk for hjelpen Smile

- Har prøvd å være så detaljert som mulig, hvis det mangler noe info skal jeg prøve å finne det.

 

Jeg bestemte meg også for å innstalere ndiswrapper GUI, når jeg launcher GUI-en så sier den (i en popup-vindu): "unable to see if HW is present.". Hva betyr dette?

Endret av Okse_ku
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du kontrollert om nettverkskortet er slått (fysisk) på? Tror denne maskinen har en knapp som hurtigknapp, via fn tasten.

Jeg får koblet til nettverket, det tar bare LANG tid ellers så bare prøver den og feiler ganske ofte. Siden jeg får koblet meg til nett, betyr det vel at nettverkskortet er slått på gjør det ikke?

Lenke til kommentar

Fungerer trådløs nettilgang via Live-CDen fortsatt?

 

Tror ikke jeg ville hoppet på en guide fra 2008 sånn uten videre ..

 

Taster en 'dmesg' kan en gjerne se hva som foregår, men jeg ville forsøkt å funnet ut hvorfor det originale oppsettet fungerer for så å ikke fungere -- før jeg eventuelt hadde hoppet på ndiswrapper o.s.v. som brukt i guiden du linker til.

 

(..egentlig hadde jeg returnert (14/30 dgr) en laptop der WLAN ikke fungerer 100% ut av boksen tvert, men det er nå så..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...