Gå til innhold

Vondt i hoften under/etter jogging


Anbefalte innlegg

Får noen uker siden la jeg merke til at jeg jogger rett med den ene foten, mens den andre peker litt ut til siden når jeg tråkker ned. Jeg bestemte meg - dum som jeg er - for å forsøke å tråkke rettere også med min halv-skjeve høyrefot. Det tok ikke mer enn én joggetur før det medførte småvondt i hoften. Den har vedvart helt til nå, og går ikke vekk!

 

Hvis jeg holder meg unna jogging, kjenner jeg nesten ingenting i hoften. Ingen smerter, i alle fall. Men så fort jeg tar meg en joggetur begynner jeg å merke det i hoften - jo lengre tur, jo mer vondt. Smerten kommer på hvert "tråkk" - altså hver gang jeg får belastning på hoften. Det kjennes for meg som om smerten kommer helt ytterst på hoften, nesten på vei ned mot låret. Altså helt på siden av hoften min, helt ute på kammen. Det kjennes nesten som om bein stanger mot bein hver gang jeg tråkker hardt til. Når det er sagt, er det aldri kjempevondt, og jeg klarer å gjennomføre joggeturer selv om det kjennes i hofta. Smerten vedvarer gjerne også dagen etter trening - da er det veldig ømt når jeg tråkker ned. Så går det over.

 

Noen som vet hva dette er/kan være? Tips til å bli kvitt dette? Jeg har ikke lyst til å legge joggeskoene på hylla over lang tid, selv om jeg selvsagt gjør det hvis jeg må. Alternativ trening som sykling mv. er vanskelig - jeg er på hytta, og har ingen tilgang til verken sykkel eller treningsstudio i hele sommer!

 

EDIT: Hører kanskje hjemme i Helse-underforumet. Kanskje en moderator kan være behjelpelig med å flytte tråden?

Endret av Frank_K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde bestille en time hos fysoterapaut og få fikset opp i det, det er ikke lurt å "prøve" ut nye teknikker osv når kroppen din ikke vil det, det kan ende med at du får en betennelse/skade som blir vanskelig å fjerne. Fysoterapauten kan sende deg videre så du får spesiallaget såler, tøyeøvelser og treningsprogram om det er nødvendig. Jeg gjorde dette med min beinhinnebetennelse og fikk masse tips og triks.

 

Et annet tips er å ringe rett til fysoterapauten og ikke til legen.

 

Hva har Gatorade med dette problemet å gjøre?

Endret av Sno
Lenke til kommentar

Støtter benchmeister, du burde virkelig ha Gatorade mens du jogger viss du ikkje bruker det allereie.

Kvifor? Med mindre vi snakkar om veldig lang langkøyring vil ikkje kroppen ha noko vidare behov for energien, ei flaske vatn er derimot eit must.

 

Har du jogga mykje før? Hvis ikkje kan det vere snakk om stølheit, støl vil du også bli dersom du benyttar muskelen på ein annan måte når du vrir foten.

Lenke til kommentar

Støtter benchmeister, du burde virkelig ha Gatorade mens du jogger viss du ikkje bruker det allereie.

Kvifor? Med mindre vi snakkar om veldig lang langkøyring vil ikkje kroppen ha noko vidare behov for energien, ei flaske vatn er derimot eit must.

 

Har du jogga mykje før? Hvis ikkje kan det vere snakk om stølheit, støl vil du også bli dersom du benyttar muskelen på ein annan måte når du vrir foten.

Jeg har jogget relativt mye også tidligere. Det er neppe stølhet, tror jeg. Det kjennes ut som noe strekkes på en måte det ikke skal i hofta. Som sagt, uten at det er forferdelig vondt. Det er mer det at det blir vanskelig for meg å jogge langt eller kontinuerlig - jeg må korte ned lengde for å unngå belastning, samt ta flere hviledager for å komme meg til hektene.

 

Hva gjelder fottøy, har jeg nettopp skaffet meg nye joggesko. De kjennes gode ut, og jeg tror ikke de er disse som skaper problemer. Det var nok heller mitt lite gjennomtenkte forsøk på å "vri" foten i riktig retning når jeg jogget. Jeg tror dette kan ha dratt noe i hofta på en måte det ikke skulle. Jeg tror egentlig heller ikke at joggeteknikken min er så fryktelig dårlig. Litt skjev fotstilling har aldri plaget meg tidligere, og jeg har som sagt jogget jevnlig i mange år. Det var mer et hugskott det at jeg ville prøve å rette opp foten!

Lenke til kommentar

Kan du ha pådratt deg en strekk i hofta da?

Høres sannsynlig ut. Forutsatt at det er strekk, kan jeg fortsette å jogge forutsatt at jeg stanser før det begynner å kjennes i hofta? Jeg holder gjerne 20 minutter før hofta sier ifra, og det er bedre på mykt underlag enn hard asfalt. Eller er total avholdenhet fra jogging eneste mulighet? Så snart været tar seg opp kan jeg kanskje svømme litt?

Lenke til kommentar

En god regel er å stoppe når det gjør vondt og alt som ikke gjør vondt er greit. Viss du ikke stopper når kroppen sier ifra kan det bli betennelser eller værre enn det det er. Jeg har så og si kronisk beinhinnebetennelse fordi jeg overså smertene jeg hadde i leggene. Svømming er bra alternativ trening viss du ikke blir bedre i hofta.

 

Hvordan er oppvarming din?

Endret av Sno
Lenke til kommentar

Hvordan er oppvarming din?

Dårlig. Veldig dårlig. Jeg må absolutt forbedre meg kraftig der. I det siste har treningsøktene mine vært joggeturer i middels tempo i ca. 45 minutter. Noen forslag til god oppvarming før dette? Bør jeg også bruke tid på å strekke ut før joggingen?

Lenke til kommentar

jeg veit ikke hvor vondt du har i hofta, men prøv å start med 10 min VELDIG rolig jogging, så øker du tempo til normalt etter dette og jogger det i ca 5 - 10 min ( dette må du kjenne på kroppen om du er varm eller trenger et par ekstra minutter ) Viss smertene kommer under oppvarmingen, så tror jeg at du burde ta turen til fysoterapaut eller koble av med svømming / sykling. Du kan også varme opp 10 min på sykkel så 10 min med rolig jogging.

 

Sett av minst 15 min til oppvarming. Det er kjedelig, men absolutt viktig.

 

Det er ikke noe vits å strekke ut, om du ikke vil bli mykere ... :)

Endret av Sno
Lenke til kommentar

Noen som vet om det er lurt å tøye eller strekke ut jevnlig ved hoftestrekk? Vil det bidra til raskere bedring, eller medfører det bare at hofta ikke får den roen den trenger?

 

Jeg spør fordi jeg de siste ukene har tøyd ganske mye, flere ganger om dagen, uten at det synes som om strekken går over av den grunn! (Jeg tror hofta mi har blitt bedre, men det er fortsatt en vei å gå til full bedring.)

Lenke til kommentar

Noen som vet om det er lurt å tøye eller strekke ut jevnlig ved hoftestrekk? Vil det bidra til raskere bedring, eller medfører det bare at hofta ikke får den roen den trenger?

 

Jeg spør fordi jeg de siste ukene har tøyd ganske mye, flere ganger om dagen, uten at det synes som om strekken går over av den grunn! (Jeg tror hofta mi har blitt bedre, men det er fortsatt en vei å gå til full bedring.)

 

Tøying kan gjøre det værre bare. Men, iverha2 sitt tips er ikke så dårlig tenker jeg, jeg har ikke sjekka ut magnificent mobility. Men kan hende det retter opp hofta di. Uansett, mitt beste tips er å ikke ekspremitere, men ringe fysioterapaut viss du ikke blir bedre. Koster deg kanskje litt, men du slipper å slite med skader og dritt.

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Det som beskriver her, er nesten garantert trochanter-bursitt (slimposebetennelse).

Ved å innrotere foten mer under løping, stiller dette større krav til muskelen tensor fascia latae. Denne ligger rett over slimposen, og kan - dersom den er svak - ofte irritere den.

Løsningen er å trene den opp. Det er også viktige å trene psoas og rectus femoris.

Finn øvelsene og mer informasjon i denne artikkelen som jeg har skrevet (bla deg ned til trochanter bursitt-avsnittet)

 

http://treningogrehab.no/hoftesmerter-suboptimal-stabilisering/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...