Gå til innhold

"Champion", veldig utvannet?


Anbefalte innlegg

Jeg tar utgangspunkt i katteverden, siden det bare er der jeg har noe særlig kjennskap til hva som foregår.

 

Har en bekjent som eier rasekatt, og jeg har vært med på to katteutstillinger. Mest som "selskap", og fordi jeg er nysgjerrig, og jeg har fått bekreftelser på min skepsis.

 

Katten til vedkommende er nå på champion-nivå. Det er etter å ha vært på fire utstillinger. En av de fire dommerne mente til og med at katten ikke var innenfor standarden.

 

Ellers har katten gått videre til nomineringen tre ganger, hvor dommeren skal velge ut sin favoritt som går videre til "finalen" for å kjempe om Best in Show.

 

To av gangene gikk ikke katten videre til "finalen", men ble slått ut under nomineringen. Den siste gangen var det ingen andre katter å bli satt opp mot i nomineringen, og katten fikk derfor en "gratis" plass i finalen.

 

I finalen ble katten satt mot én annen katt, av en annen rase, og den katten ble diskvalifisert pga aggressivitet. Dermed ble katten til min bekjente Best in Show, uten å egentlig ha "konkurrert" med noen som helst. Katten har forresten vært overvektig ved alle fire utstillingene, og én dommer kommenterte dette.

 

Dommeren som mente at katten er overvektig er ikke den samme dommeren som mente at katten ikke er innenfor standarden.

 

Dette er altså nok til å bli champion, og jeg er ikke overrasket om det er like latterlig i hundeverden. Selv om jeg ser for meg at det er flere påmeldte, i de vanligste rasene, som skaper mer konkurranse.

 

Ellers viser jo mitt eksempel at det er veldig mye subjektivitet ute og går, når en dommer mener at katten ikke er innenfor standarden engang. En av dommerne motsa også seg selv, etter først å ha sagt at halen var for smal mot tuppen, for deretter å skryte av den fine og kraftige halen i neste "runde".

 

Og så har vi kattekjøpere, evt hundekjøpere, som tror at champion betyr en kanonkatt som grenser til det perfekte. Men mitt eksempel viser hvor tåpelig dette systemet er, og at et dyr er "champion" betyr svært lite, selv om man faktisk synes det er greit å drive med utstilling.

 

Er vel opplagt at jeg ikke er for utstillinger, men hadde systemet vært bedre og man gjorde dette for å skape best (sunne, forutsigbare) mulige katter så kunne det forsvares.

Endret av twisted_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...