Gå til innhold

Kabler til nytt surround anlegg?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger kabler til det nye surround anlegget mitt, men er helt

fersk på høyttaler og signal kabler som kreves:

 

Sony STR-DB780: 5 x 100 watt (DIN 8 ohm)

Gale 3040 front: 120 Watt, 4-8 Ohm, 90 dB, 39-20 kHz, 2 x 5.5"

Gale 3050 center: 80 Watt, 4-8 Ohm, 87 dB, 80-20 kHz, 2 x 3.5"

Gale 3020 bak: 100W, 90 db, 55-20 kHz, 5.5"

http://www.gale.co.uk/3040.html

 

Jeg ønsker å bruke ca sum 1000 kr på høyttaler og signal kabler..

Trenger til DVD spilleren: digital optisk til lyd og RGB-scart til bilde.

Trenger til PC: digital coax lyd kabel på 5 meter. SVHS kabel har jeg.

 

Er det kvalitets forbedringer med gullforgylt coax tv-antenne kabel?

Elkjøp har noen signalkabler fra TechLink som er gullbelagte og rimelig.

Har noen sjekka om disse er brukbare?http://www.musicalapproach.co.uk/cablesleads/techlink

Hi-Fi klubben har Tara Labs Prism100i signalkabeler til 198 kr. Bedre?

 

Ang høyttalerkabler hva krever disse høyttalerne sammen med

Sony STR-DB780, hvem har bra pris på slike kabler? Med fare for

å banne i kirken, så har Elkjøp grei pris på en rull med hvite 6 meter

Monster XPNWMS-20 til kr 249,- Det holder til front og center for

min del. Men bør man ha like gode kabler bak?

http://www.monstercable.com/productPage.asp?pin=50

 

Sony STR-DB780 takler ikke spader siden skruknotten ikke kan fjernes.

Er spader et must ? Takk for alle tips!

 

Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange sporsmaal og betent tema :lol:

 

Men synes det virker som om du har et greit forhold til dette. Bruk litt penger utover den vanlige lakris lissa, men ikke skyt helt over maal ved aa bruke omtrent like mye penger paa scart kabel som dvd spiller. Fordelen med litt hoyere kvalitet paa kablene er bla bedre stoy skjerming. Mye av problemet med stoy oppstaar fordi kablene ligger som et ormebol. Prov derfor aa skille de fra hverandre saa godt som mulig, signal kabler fra hverandre og ht kabler, og skill ogsaa strom kablene fra de andre igjen. Gratis og det har faktisk litt aa si :)

 

Siden du ikke har plass til spader saa foreslaar jeg at du dropper det :lol: Poenget med terminering er bla aa hindre oksidering(og skape best mulig kontakt). Ulempen er at du faar et skjoete punkt til hvor signalene blir litt forringet. Derfor kan du oppnaa vel saa god kontakt ved aa kun skru avisolerte stumper av kabelen fast i terminalene (og billigere ikke minst!). Pass paa aa skru de skikkelig godt fast!

For ditt budsjett er nok ikke de monster kablene du har tittet paa noe dumt valg, sjekk ut ulike prisnivaaer paa monster sine varianter hos

http://www.avhifi.no/ Der kan du finne noe som passer i rammen for ditt system.

 

Digitalkabel. Hm her er prisene ofte ganske hoye, men jeg hadde ikke giddet aa legge mer en noedvendig i dette. Supra selger en kabel til 380.00 som er god nok. Supra er jo kjent for aa levere gode produkter til veldig heldige priser. Dette gjelder forresten ht kablene deres ogsaa (Supra ply 2.0 koster 50,- /meter og ply 3.4 66,-/meter ) Disse har vunnet flere tester og kan nok trolig vaere vel saa gode kjoep som monster.. sjekk priser paa http://www.mamut.com/dynabel trykk paa nettbutikk og deretter supra.

 

RGB, el scart kontakt. Har ikke mye erfaring paa dette omraadet. Selv har jeg en monster m2 kabel, men den er rel dyr( tror jeg betalte 750,- for 1,5 m) om den er saerlig bedre en f.eks vivancos rosa skjermede som en kompis av meg kjoepte for mindre penger vites ikke. Vil bare raade deg til aa styre unna billigste sorten fra spaceworld.

 

Kvaliteten paa signalkablene er generelt viktigere en kvaliteten paa ht kablene for totalen. Derfor tror jeg at jeg heller ville brukt mer penger paa signalkabel (i ditt tilfelle scart) en ht- kabler. Grunnen er at stoy og andre uhumskheter som skjer i denne fasen ikke kan rettes opp i senere ledd. :p

 

Puh, mye tekst, men haaper det var til hjelp.

 

Maa bare advare om at hver gang slike innlegg kommer dukker det alltid opp noen vattnisser som skal skryte av sine 3FY kunnskaper og "bevise" at kabler ikke har noen ting aa si fordi de ikke klarer aa maale forskjeller. Dermed tar andre til motangrep og saa er drittslengingen igang og den stakkars persoene som startet innelgget (deg) fader ut fullstendig :cry:

 

PS! Naar det gjelder ht kabel har det vaert skrevet side opp og side ned om den saakelte "biltema kabelen" eller EKKJ kabelen. Dette er saakalt groefte el installasjons kabel og denne skal etter sigende gi veldig god lyd for elektrikker priser. Fidusen her er at den har 2,5 mm solid core kobber kjerne av rel god kvalitet. Denne kan ikke lenger kjoepes paa biltema tror jeg, men pa www.elfa.no finner du den. Soek paa dette forumet el aller helst www.hifisentralen.com for omfattende omtaler og beskrivelser av denne.

Lenke til kommentar

Jeg har ht, s-video, signal (phono), og optisk kabel fra biltema. Rettere sagt, jeg bruker bare biltemakabler i oppsettet mitt! Da er det sikkert noen hifi-guruer som fnyser, men lyden er faktisk veldig bra.

 

Jeg har en sony str-db1070 og 5.1 høyttalere fra jamo.

 

Til frontene bruker jeg 4.0 kvadrat og til center og bakhøyttalere bruker jeg 2.5 kvadrat. http://www.biltema.no/products/product.asp...p?iItemId=14718

 

 

pc - receiver brukes en 5-meter av denne trippelskjerma kabelen som coax-kabel (bare den ene lederen)

http://www.biltema.no/products/product.asp...p?iItemId=14725

 

Av det totale budsjettet mitt som nå er blitt 25000, har bare 2-3% gått med til kabler.

 

-og jeg er fornøyd, og det er jo det beste!

Lenke til kommentar
Jeg har ht, s-video, signal (phono), og optisk kabel fra biltema. Rettere sagt, jeg bruker bare biltemakabler i oppsettet mitt! Da er det sikkert noen hifi-guruer som fnyser, men lyden er faktisk veldig bra.

 

Jeg har en sony str-db1070 og 5.1 høyttalere fra jamo.

 

Til frontene bruker jeg 4.0 kvadrat og til center og bakhøyttalere bruker jeg 2.5 kvadrat. http://www.biltema.no/products/product.asp...p?iItemId=14718

 

 

pc - receiver brukes en 5-meter av denne trippelskjerma kabelen som coax-kabel (bare den ene lederen)

http://www.biltema.no/products/product.asp...p?iItemId=14725

 

Av det totale budsjettet mitt som nå er blitt 25000, har bare 2-3% gått med til kabler.

 

-og jeg er fornøyd, og det er jo det beste!

 

Fint du er fornoyd, da. :) Sier ikke kategorisk at det er noe i veien m biltema kabler jeg. Generelt vil jeg si at for anlegg i de "normale" prisklasser vil kabler stort sett ikke ha dramatiske betydninger, de vil kun vaere prikken over i en. Etter som kvaliteten paa anlegget blir veldig hoy faar kablene "mer" aa si, dvs det vil vaere faerre svakheter andre steder saa kabelen vil bli tydeligere i totalbildet. Desverre er det jo slik at prisen stiger eksponentsielt, mens kvalitetsforbedringen desverre blir flatere og flatere :cry:

 

En vanlig tommelfinger regel er aa bruke ca 10% av anleggets totalpris paa kabler, det har jo du kuttet veldig effektivt til 2-3%. Om det er verdt det vet jeg jo ikke da jeg aldri har hoert noen av de nevnte biltema kablene. Om de er gode i forhold til aa spandere noen ekstra hundrelapper paa f.eks de supra kablene jeg har nevnt vet vel heller ikke du da du vel ikke har testet noen andre kabler, og dermed heller ikke vet om du gaar glipp av noe vesentlig.

 

Personlig synes jeg det blir rart aa skulle spare noen faa hundrelapper naar du allrede har blaast avgaarde 25k ,men for alt jeg vet saa er det helt streit det du har. Jeg foretrekker aa kjoepe noe som er litt dyrere, om ikke annen saa for placebo effekten det gir :wink:

 

Forresten, den biltema kabelen jeg snakker om er ikke biltemas hifi kabler, men elektrikker installasjons kabel med 2,5 mm tversnitt. Jeg tror det er denne http://www.biltema.no/products/product.asp...5&iItemId=41017 og jeg antar den er god for denne har blitt nevnt som veldig god av folk som ellers har kabler for like mye som hele anlegget ditt koster :o Tror det kan vaere verdt et forsoek, og er jo stygg billig ogsaa da :lol:

 

Roger og ut

 

Edit, den elfa kabelen som skal vaere dugelig til det samme finner du her

http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/2015513.htm og den er skit billig den ogsaa.

Lenke til kommentar
Trenger til DVD spilleren: digital optisk til lyd og RGB-scart til bilde.

Morten

 

Bare lurte paa en ting. Har du kun optisk digital utgang? Hvis ikke ville jeg gaatt for elektrisk. Grunnen er ganske enkelt at de optiske utgangene ofte er av ganske trist kvalitet og derfor loenner det seg visst aa heller bruke coax utgangen.

Lenke til kommentar
Har du kun optisk digital utgang?

 

Jeg må bruke den coax digitale til PC siden SPDIF utgangen kun har

digital RCA coax inngang. Men DVD spilleren (Afreey LD-2060) har

alle mulige innganger. Kjøpte en billig optisk kabel på Elkjøp fra

DVD til receiver, men jeg fikk ingen lyd fra anlegget med den ???

Jeg satt input til optical og menyen på filmen til DTS/Dolby Digital,

men likevel ingen lyd. Er det noe jeg har glemt, eller er kabelen

defekt??

 

Morten

Lenke til kommentar
Har du kun optisk digital utgang?

 

Jeg må bruke den coax digitale til PC siden SPDIF utgangen kun har

digital RCA coax inngang. Men DVD spilleren (Afreey LD-2060) har

alle mulige innganger. Kjøpte en billig optisk kabel på Elkjøp fra

DVD til receiver, men jeg fikk ingen lyd fra anlegget med den ???

Jeg satt input til optical og menyen på filmen til DTS/Dolby Digital,

men likevel ingen lyd. Er det noe jeg har glemt, eller er kabelen

defekt??

 

Morten

 

Optiske kabler blir veldig fort ødelagte. Du bør ta enden av den optiske kablen som står i forsterkeren og se om det lyser når du spiller en dvd-plate, da får du sett om den er defekt!

Lenke til kommentar

 

Fint du er fornoyd, da.  :) Sier ikke kategorisk at det er noe i veien m biltema kabler jeg. Generelt vil jeg si at for anlegg i de "normale" prisklasser vil kabler stort sett ikke ha dramatiske betydninger, de vil kun vaere prikken over i en. Etter som kvaliteten paa anlegget blir veldig hoy faar kablene "mer" aa si, dvs det vil vaere faerre svakheter andre steder saa kabelen vil bli tydeligere i totalbildet. Desverre er det jo slik at prisen stiger eksponentsielt, mens kvalitetsforbedringen desverre blir flatere og flatere :cry:  

 

En vanlig tommelfinger regel er aa bruke ca 10% av anleggets totalpris paa kabler, det har jo du kuttet veldig effektivt til 2-3%. Om det er verdt det vet jeg jo ikke da jeg aldri har hoert noen av de nevnte biltema kablene. Om de er gode i forhold til aa spandere noen ekstra hundrelapper paa f.eks de supra kablene jeg har nevnt vet vel heller ikke du da du vel ikke har testet noen andre kabler, og dermed heller ikke vet om du gaar glipp av noe vesentlig.  

 

Personlig synes jeg det blir rart aa skulle spare noen faa hundrelapper naar du allrede har blaast avgaarde 25k ,men for alt jeg vet saa er det helt streit det du har. Jeg foretrekker aa kjoepe noe som er litt dyrere, om ikke annen saa for placebo effekten det gir  :wink:  

 

Forresten, den biltema kabelen jeg snakker om er ikke biltemas hifi kabler, men elektrikker installasjons kabel med 2,5 mm tversnitt. Jeg tror det er denne http://www.biltema.no/products/product.asp...5&iItemId=41017 og jeg antar den er god for denne har blitt nevnt som veldig god av folk som ellers har kabler for like mye som hele anlegget ditt koster :o  Tror det kan vaere verdt et forsoek, og er jo stygg billig ogsaa da :lol:  

 

Roger og ut

 

Edit, den elfa kabelen som skal vaere dugelig til det samme finner du her  

http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/2015513.htm og den er skit billig den ogsaa.

 

Jeg har kjøpt billige kabler med vilje, jeg er tros alt bare 16 år og har ikke **** full av penger. Synes jeg har brukt mere enn nok på hjemmekino nå.

 

Det med installasjonskabel var en ganske god ide!

Det blir jo mye finere enn vanlige kabler når du skal ha fast opplegg i et rom, man kan jo forme kabelen så den passer rommet perfekt.

Da blir det inst. kabel neste gang!

Lenke til kommentar
Kjøpte en billig optisk kabel på Elkjøp fra

DVD til receiver, men jeg fikk ingen lyd fra anlegget med den ???

Jeg satt input til optical og menyen på filmen til DTS/Dolby Digital,

men likevel ingen lyd. Er det noe jeg har glemt, eller er kabelen

defekt??

Les i manualen til reciveren din.

Kjøpte selv en digital optisk kabel til mitt nye hjemmekino, og koblet den fra den optiske utgangen på dvd spilleren, til den optiske inngangen på reciveren. Fikk heller ingen lyd, men det var fordi jeg hadde glemt å stille reciveren til å ta imot digital lyd fra dvd spilleren gjennom den optiske inngangen, ikke den coaxiale:)

Så jeg byttet like gjerne den digitale optiske kablen i en RCA coax eller hva det nå heter, før jeg leste bruksannvisningen:p

Kom hjem og fikk lyd i annlegget.. Den natta leste jeg manualen, og der stod det hvordan jeg skulle konfigurere reviceren osv..

 

Ble sikkert mye kluss i dette innlegget, men håper du forstod det jeg mente:)

Lenke til kommentar

Jeg har et souround anleg med en Harman kardon 3550 til 6000,- og 5 JBL NORTHRIGDE Høytalere. (11000,- med kabler)

Forran har jeg Flatline kabler til kr 1500,- (2x3m)

Bak har jeg noen til 25 kr per meter.

Fynker bra det, men er det vits med bedre kabler bak egentlig?

Lenke til kommentar

Kjøp 3 m til av kabelen til 25kr/m, så får du noen andre til å bytte ut kablene til fronthøyttalerne slik at en har billig og en har dyr kabel. Så blindtester du.

(Flere ganger så klart, uten at du vet hvilken kabel som blir byttet.)

Hvis du hører klart forskjell hver gang (der den dyre kabelen høres best ut, såklart...) kan du jo bytte. Men over 10% av totalprisen på anlegget er det neppe noen vits i å gå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...