Gå til innhold

Finne PCens komponenter og drivere til disse


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal formatere og reinstallere Windows XP på en PC jeg ikke har noen drivere til.

 

Tenkte det kan være lurt å laste ned og ta over driverne på en minnepinne før jeg begynner reinstalleringen.

 

Problemet er at jeg ikke vet hvilke komponenter som er i PCen. Hvordan kan jeg finne ut dette?

Og hvordan kan jeg på enklest måte få tak i driverne til disse komponentene?

 

Tusen takk!

Endret av Morten2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du fabrikat PC, som eksempelvis Dell eller HP, vil du finne alle driverene fra produsentens hjemmeside. Ofte blir man bedt om å taste inn produkt/serienummer som er klistret på selveste PCen, som fører deg til riktig side med alle riktige drivere. Har du bygget PCen selv eller kjøpt den i en databutikk som Komplett, finnes det en rekke programmer som gir deg informasjon om hva slags komponenter som er montert i PCen. To raske eksempler på slike programer er Piriform Speccy og Auslogics System Information Driverene finner du da på hjemmesiden til produsenten av den aktuelle komponenten. Eksempel; Får du notert at du har et Asus M4A79XTD EVO Hovedkort, vil du finne alle driverene til Dette Hovedkortet på Asus sin Hjemmeside under produktinformasjonen til M4A79XTD EVO. Slik forsetter du med alle komponentene montert i din PC.. Har du ATI skjermkort, finner du driveren på ATI sin hjemmeside. Har du Creative lydkort, finner du driveren på Creative sin hjemmeside... ... ... NOTER: Det kan finnes noen "feller" her. Du kan eksempel få opplyst at du har lydkort fra Realtek, selv om du bruker lydkortet som er integrert med hovedkortet. Du skal da ikke laste ned driveren fra Realtek sin hjemmeside, men laste ned driveren til ditt lydkort hvor du laster ned driverene til ditt Hovedkort. Følgende drivere er vanligst å laste ned til Hovedkortet:

- RAID Driver

- Audio Driver (om du bruker integrert lydkort)

- Chipset Driver / System Drivers

- Ethernet Drivers (om du bruker den integrerte ethernet porten)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...