Solid Edge Skrevet 8. juli 2010 Skrevet 8. juli 2010 Hei. Har planer om å enten ta forkurs eller almenfaglig påbygging til høsten, og lurer da på hvilke utgifter jeg får som student. Årsaken til at jeg lurer er at jeg vurderer å ta forkurs enten i Trondheim eller i Tromsø. Ettersom jeg bor i Tromsø ville det være billigere, men har veldig lyst å flytte til Trondheim. Lurer også på hva slags stipend kan jeg få?
HauksA Skrevet 8. juli 2010 Skrevet 8. juli 2010 Hvis du tar fullt stipend + lån får du ca. 17 500 i august og januar, så ca. 6500 resten av månedene du går på skole (med unntak av juni). Når det kommer til utgiftene avhenger dette veldig hva som blir inkludert i leien (om du bor på studentbolig er det meste som regel inkludert). Selv betaler jeg 4000 i leie (kanskje litt over snittet) 2000 i mat og 500 i regninger, så da er stipendet brukt opp. Jeg har da deltidsjobb som gjør at jeg kan LEVE i steden for å bare OVERleve. Merk at du må være fulltidsstudent for å få fullt lån + stipend.
Solid Edge Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Skrevet 8. juli 2010 HVa med skole materielle? Er det noe honorar skolen skal ha?
dTd Skrevet 8. juli 2010 Skrevet 8. juli 2010 (endret) Det er som regel det ja, varierer sikkert fra skole til skole, jeg betaler for eks rundt 1500 kr en gang i året som en data ingeniør bachelor student ved høgskolen i østfold. + eventuelle bøker osv du måtte trenge Endret 8. juli 2010 av dTd
Gyr0 Skrevet 9. juli 2010 Skrevet 9. juli 2010 Får vel ca 87000 fra lånekassa i året. Nok til å overleve, men ikke akkurat noe å feste for. Bruker ca 3500 på strøm+leie. ca 2000 på mat + 500 regninger. Passer bra med det HauksA sier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå