Gå til innhold

NY gaming pc til maks 30k (intel/nvidia)


Anbefalte innlegg

Bruksområde: For det meste spill, og en del video og bilde redigering og film-musikk kan vel nevnes også.

Max pris: Helst under 30 tusen (kan gå litt over)

Trenger ikke: Mus og tastatur

Overklokking: Vil komme til å klokke opp CPU, ikke noen planer om å klokke GPU i første omgang.

 

Har hat en dårlig laptop i 2 år så nå er det på tide med ny monster rigg engang for alle! :new_woot:

 

Har kommet fram til dette så langt:

 

 

 

Kabinett: Cooler Master HAF X Big Tower Sort

Første gang jeg fikk høre om det syns jeg det bare hørstes teit ut men så når jeg fikk

vite mere ble jeg bare forelsket med engang!! det en knallkabinett men masse løsninger og plass til alt du kan skaffe til pc

 

Hovedkort og CPU: ASUS Rampage III Extreme X58, Intel Core™ i7 Extreme CPU i7-980, Cooler master v6 gt

Som sagt så skal eg overklokke litt her(satser på opp mot 4Ghz stabilt), skal ikke klokke før v6gt kommer ut og skal bruke stock til da..

hovedkorte er en drøm og passer til mitt svart rødt tema<3(sata 6gb og usb 3 og mye mere)

 

Lagring: 128 Gb ssd? WD VelociRaptor® 600GB SATA

Raptoren skal jeg ha til videoredigering så når jeg skal spille skal jeg ta den ut siden jeg skal ha moviehack osv på den... og videoredigering tar mye plass og siden det skal gå fort må jeg ha sata 6<3

Skal ha en ssd for os og steam spill.. men vet ikke om 128 gb er nok har en del spill over 60..(59 på steam da men har noen som ikke er på steam, og noen er ikke kjøpt enda;)

3000Kr for en god SSD med 120GB kapasitet, er det bedre å gå for Intels populære 80GB til ca 1800Kr og med det spare litt penger og heller oppgradere SSD når dem blir bedre på kapasitet/pris seinere?

 

Skjermkort og Strøm: EVGA GeForce GTX 480 1536MB PhysX CUDA "superclockd", Corsair AX 1200W PSU

skal ha 3D og physX så gtx480 er vel veien å gå?

1200W er vel litt overkill, men tenkte prisen var bra, den er modulær og eg har litt til extra til Sli , om det holder med 1200W? Usikker på skjermkortet, tenkte eg for en gangs skyld skulle kjøpe det beste og heller gå for 1 til i Sli seinere og spare litt penger nå?

 

Minne:12gb?!?(4GB moduler!)

Skal ha minne med 4gb moduler altså 3 stk med 4 gb som blir 12 også til jul skal jeg kjøpe 3 til å ha 24 gb:P også skal jeg kjøpe et til gtx480

 

Skjerm: SAMSUNG?

Her er eg eXtremt usikker, vil helst holde det under 3000Kr for skjerm, størrelse minimum 24, veldig viktig at skjermen er god på gaming....så etterslep/ghosting er fy,fy!, vil ha en skjerm med 120hz, full hd, dvi og hdmi(dvi-pc og hdmi-ps3)

 

Det var alt tror eg, venter spent på svar

 

sikkert noen skrivefeil.. Håper dere forstår;)

 

PS READ!!!

Takk til Falkers som gjorde alt grunnarbeidet :p gå å les hannes post og han trenger hjelp

til sitt 20k oppsett!!

 

Håper du ikke blir sur Falkers :innocent: men alt du skreiv passa pefrekt til meg bare jeg har intel og nvida oppsett og 10k mere og bruke;)Takk Falkers du sparte meg for mye tid<3(sitter i Tyrkia på feria og skal bestille når jeg komemr hjem) :dribble:

 

Falkers post:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1243180&st=0&gopid=15909672entry15909672

Endret av LuckYowN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både HAF X, Extreme III og 980 er deler av min drømme PC hehe *missunelig*

 

Hvis du skal ha 60 GB med spill. tja, hmm, da blir 80 GB litt lite som OS disk.

 

Har du sett deg ut noen spesiell type ram?

Skal du ha noe av det drøyeste ville jo Corsair Dominator DHX 1600Mhz 12gb CL9 4gig mod

 

Du får nok ikke kjørt noe høyere på en i7 pga voltagen. Dominator liker 1.65/1.60 Uncore, men på Rampage III Extreme er det nærmeste du kommer 1.654, lite betydelig egentlig, men jeg hadde store problemer med at mitt REIII ikke ville kjære 1866 Mhz.

 

Ser på det som svært lite anvennlig å kjøpe 2000Mhz ram, da hviler skjebnen på CPU'en og om den er stabil. Trenger ikke noe mer enn 1600Mhz uansett vil jeg påstå.

 

1200W er drøyt mye kraft til PC hehe, du har nok til 3-way sli da altså.

 

Er usikker på skjerm, har ikke så veldig mye erfaring der, men du kan jo alltids sjekke om nVidea anbefaler noen skjermer til 3d?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruksområde: For det meste spill, og en del video og bilde redigering og film-musikk kan vel nevnes også.

Max pris: Helst under 30 tusen (kan gå litt over)

Trenger ikke: Mus og tastatur

Overklokking: Vil komme til å klokke opp CPU, ikke noen planer om å klokke GPU i første omgang.

 

Har hat en dårlig laptop i 2 år så nå er det på tide med ny monster rigg engang for alle! :new_woot:

 

Har kommet fram til dette så langt:

 

 

 

Kabinett: Cooler Master HAF X Big Tower Sort

Første gang jeg fikk høre om det syns jeg det bare hørstes teit ut men så når jeg fikk

vite mere ble jeg bare forelsket med engang!! det en knallkabinett men masse løsninger og plass til alt du kan skaffe til pc

 

Hovedkort og CPU: ASUS Rampage III Extreme X58, Intel Core™ i7 Extreme CPU i7-980, Cooler master v6 gt

Som sagt så skal eg overklokke litt her(satser på opp mot 4Ghz stabilt), skal ikke klokke før v6gt kommer ut og skal bruke stock til da..

hovedkorte er en drøm og passer til mitt svart rødt tema<3(sata 6gb og usb 3 og mye mere)

 

Lagring: 128 Gb ssd? WD VelociRaptor® 600GB SATA

Raptoren skal jeg ha til videoredigering så når jeg skal spille skal jeg ta den ut siden jeg skal ha moviehack osv på den... og videoredigering tar mye plass og siden det skal gå fort må jeg ha sata 6<3

Skal ha en ssd for os og steam spill.. men vet ikke om 128 gb er nok har en del spill over 60..(59 på steam da men har noen som ikke er på steam, og noen er ikke kjøpt enda;)

3000Kr for en god SSD med 120GB kapasitet, er det bedre å gå for Intels populære 80GB til ca 1800Kr og med det spare litt penger og heller oppgradere SSD når dem blir bedre på kapasitet/pris seinere?

 

Skjermkort og Strøm: EVGA GeForce GTX 480 1536MB PhysX CUDA "superclockd", Corsair AX 1200W PSU

skal ha 3D og physX så gtx480 er vel veien å gå?

1200W er vel litt overkill, men tenkte prisen var bra, den er modulær og jeg har litt til extra til Sli , om det holder med 1200W? Usikker på skjermkortet, tenkte eg for en gangs skyld skulle kjøpe det beste og heller gå for 1 til i Sli seinere og spare litt penger nå?

 

Minne:12gb?!?(4GB moduler!)

Skal ha minne med 4gb moduler altså 3 stk med 4 gb som blir 12 også til jul skal jeg kjøpe 3 til å ha 24 gb:P også skal jeg kjøpe et til gtx480

 

Skjerm: SAMSUNG?

Her er eg eXtremt usikker, vil helst holde det under 3000Kr for skjerm, størrelse minimum 24, veldig viktig at skjermen er god på gaming....så etterslep/ghosting er fy,fy!, vil ha en skjerm med 120hz, full hd, dvi og hdmi(dvi-pc og hdmi-ps3)

 

Det var alt tror eg, venter spent på svar

 

sikkert noen skrivefeil.. Håper dere forstår;)

 

PS READ!!!

Takk til Falkers som gjorde alt grunnarbeidet :p gå å les hannes post og han trenger hjelp

til sitt 20k oppsett!!

 

Håper du ikke blir sur Falkers :innocent: men alt du skreiv passa pefrekt til meg bare jeg har intel og nvida oppsett og 10k mere og bruke;)Takk Falkers du sparte meg for mye tid<3(sitter i Tyrkia på feria og skal bestille når jeg komemr hjem) :dribble:

 

Falkers post:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1243180&st=0&gopid=15909672entry15909672

Lenke til kommentar

Ok, jeg satt sammen noe til deg. Her har du tre valg, i og med at jeg sprengte budsjettet ditt ganske kraftig med en 30" skjerm (som jeg tror du kommer til å få mer glede av enn alskens nye hardware).

 

Enten skimper du litt på CPU, og sparer inn 6000 bare der, og beholder skjermen. Du kan gå for en crappy 24" og spare inn 7000 der. Eller du kan gå for det jeg har satt opp og punge ut 10 000 ekstra.

 

Når du først skal slå på stortromma, kan du like så godt gjøre det skikkelig (men jeg ville fortsatt gått ned litt på CPU. Kjøp en i7 930 i stedet og klokk den).

 

Her har du altså et system med 30" skjerm, Nvidia GTX 480 skjermkort, 12GB ram, 160GB SSD systemdisk, 2GB til diverse lagring (anbefaler at du kjøper en 1GB disk også om pengene strekker til (WD Caviar black), og kjører kontinuelig backup av dokumenter, enkelte savegames folder, system- og programfiler (utorrent etc) med NTI Shadow 4.0), 850W strømforsyning, seks nexus-vifter samt de tre medfølgende i Corsairkabinettet fordelt på to Zalman viftekontrollere, osv osv.

 

Om du vil ha en enda mer fremtidsrettet strømforsyning velger du HX 1000W fra Corsair.

 

Har et lignende system her hjemme, og det er utrolig behagelig lydnivå med "lydløs" PSU samt nexusviftene rundt om kring i kabinettet og på CPU-kjøleren.

 

post-22278-1278809290,2462_thumb.jpg

 

Lykke til med pc-kjøpet!

 

-Lid

Lenke til kommentar

Ville ikke kjøpt Gene hvis jeg var han. Når han først kjøper et kabinett med E-ATX støtte er vel et matx dårlig valg.

 

Kortet i seg selv er godt. Det klokker som bare faen, men har hørt at north bridgen skal bli veldig varm, samt at det kun er 2 PCI-E x16 slots, noe som diskuterbart kan være en ulempe med tanke på fremtiden.

Står fremdeles for Rampage III Extreme HK. Den har mye kos. Har det selv, virkelig knallkort.

 

Skjønner fremdeles ikke hvorfor det skal være Obsidian 800D. Ja det ser tøft ut, men selv MED alle optional fans er det ikke særlig god temp i forhold til HAF X. Dyrere er det også. Det er en annen sak hvis han investerer i et vannkjølings system, men med et allerede sprengt budsjett er vel ikke det et tema.

 

Gå for HAF X!

 

Etter min mening burde han kjøpe 2x Spinpoint F3 1TB. Det er den raskeste 7200 rpm harddisken på markedet og han får kjøpt 3 1TB for prisen av din 2TB WD Black.

 

Jeg syntes en han burde gå for en HX 1000W om mulig.

 

Jeg ville også byttet CPU til noe billigere. En god skjerm med bra bilder og hvis du skal game vil du sette pris på lav responstid. i7 930 er alt man trenger hvis man klokker den.

 

Dog syntes jeg at 30" er alt for stort. For meg er 23" den perfekte størrelsen. TS sier selv at han vil holde prisen under 3k på en skjerm og 24" så vi får finne på en løsning der.

 

EDIT: Jeg lagde min egen "drømme pc" som jeg ville gjort det

https://prisguiden.no/profil/lister/116382

Den har ikke med skjerm, men er noe sånnt jeg ville gått for. Den har bare 80GB ssd, men oppfyller krav om Rampage III E, HAF X, 980 (Noe en forøvrig ikke trenger, men jeez, drømme pc er drømme pc)

 

I gjengjeld har den knallgod ram, og 5870 i CF med 4GB ded. minne

 

Du får gi litt lyd når du kommer tilbake fra stranden

Endret av Maccan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville ikke kjøpt Gene hvis jeg var han. Når han først kjøper et kabinett med E-ATX støtte er vel et matx dårlig valg.

 

Kortet i seg selv er godt. Det klokker som bare faen, men har hørt at north bridgen skal bli veldig varm, samt at det kun er 2 PCI-E x16 slots, noe som diskuterbart kan være en ulempe med tanke på fremtiden.

Står fremdeles for Rampage III Extreme HK. Den har mye kos. Har det selv, virkelig knallkort.

 

Skjønner fremdeles ikke hvorfor det skal være Obsidian 800D. Ja det ser tøft ut, men selv MED alle optional fans er det ikke særlig god temp i forhold til HAF X. Dyrere er det også. Det er en annen sak hvis han investerer i et vannkjølings system, men med et allerede sprengt budsjett er vel ikke det et tema.

 

Gå for HAF X!

 

Etter min mening burde han kjøpe 2x Spinpoint F3 1TB. Det er den raskeste 7200 rpm harddisken på markedet og han får kjøpt 3 1TB for prisen av din 2TB WD Black.

 

Jeg syntes en han burde gå for en HX 1000W om mulig.

 

Jeg ville også byttet CPU til noe billigere. En god skjerm med bra bilder og hvis du skal game vil du sette pris på lav responstid. i7 930 er alt man trenger hvis man klokker den.

 

Dog syntes jeg at 30" er alt for stort. For meg er 23" den perfekte størrelsen. TS sier selv at han vil holde prisen under 3k på en skjerm og 24" så vi får finne på en løsning der.

 

EDIT: Jeg lagde min egen "drømme pc" som jeg ville gjort det

https://prisguiden.no/profil/lister/116382

Den har ikke med skjerm, men er noe sånnt jeg ville gått for. Den har bare 80GB ssd, men oppfyller krav om Rampage III E, HAF X, 980 (Noe en forøvrig ikke trenger, men jeez, drømme pc er drømme pc)

 

I gjengjeld har den knallgod ram, og 5870 i CF med 4GB ded. minne

 

Du får gi litt lyd når du kommer tilbake fra stranden

Handlelisten er ikke offentliggjort

Lenke til kommentar

Mmhm fikset nå, forøvrig endret litt på oppsettet. Tok vekk i980.

 

Med den nåværende listen har han en syk PC, samt 3k til overs til skjerm

 

P.S Neste gang du skal gi en slik beskjed trenger du ikke quote en hel side ^^

 

EDIT: Jeg var jo max trøtt i går. Glemte helt at du skulle ha nVidea 480 GTX kort. *facepalm*

Endret av Maccan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han trenger virkelig ikke bruke 2000 kr ekstra for 2 gb versjonen nå han bare har planer om skjerm med 1920x1080 oppløsning. Med mindre han har planer om eyefinity så er det sløsing av penger. Trenger helle ikke bruke 2000 kr ekstra på core i7 960 da en overklokket 930 gir lik ytelse. Ellers ser det bra ut :thumbup:

 

Edit: Ble litt lenge for meg også. Ignorerte jo totalt at du skrev at du hadde valg feil skjermkort. Finnes jo bare en versjon av GTX 480 :blush:

Endret av Bezzzy
Lenke til kommentar

Uff ja, ble mye feil her. Skjermkort var feil. Samt at jeg glemte at han skulle ha 4Gig memory modules for å kunne kjøre 24GB (OMG?)

 

Dette er virkelig en overkill PC, men skal sette meg ned etterpå å finne ut av hva som er bra her :)

 

EDIT: Se hva du syntes om denne listen https://prisguiden.no/profil/lister/116382

 

Fant ikke det rammet jeg hadde valgt ut i prisguiden av en eller annen grunn, men legger til minne her : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601465

Endret av Maccan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg skal ha 980x.. gidder ikke å ha en 930 når jeg har en 960 som jeg godt kan bruke men trenger ikek den.. noen som vil kjøpe billig!!!

ja trenger bare en vifte kontroller sunne en i usa med 6 channel og jeg skal ha to mega flor 200m i toppen fra coller master og en i siden så det blir akkurat 6:D

 

hvorfor sier alle 1000w når jeg har valgt en 1200w som er bedre og fra samam produsent:P?

Endret av LuckYowN
Lenke til kommentar

Fordi du vil bruke mest mulig penger på de komponentene som du trenger.

 

Okay, skal se om jeg kan lage et nytt oppsett med i980. FÅr heller droppe 2x GPU's

 

For øvrig vet jeg ikke om jeg ville kjøpt inn så mye vifter til å starte med. HAF X har allerede helt vanvittig airflow. Å kjøpe flere vifter er vel bare å lage mer bråk spør du meg.

 

Nytt oppsett https://prisguiden.no/profil/lister/116382

 

Er klar over at den mangler ram, men prisguide har så klønete system på det, og det ligger få 4g moduler der. Se ram link i tidligere post

Endret av Maccan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

jeg skal ha 980x.. gidder ikke å ha en 930 når jeg har en 960 som jeg godt kan bruke.

 

Du har allerede en i7 960 og skal kjøpe i7 980x? Er du klar over mor mye penger du kaster ut av vinduet nå?

 

Drømme pc .. joda, det er vel det.

 

Men på CPU fronten så kommer jo både Intel og AMD med noe nytt 1q 2011

 

Og både ATI og Nvidia kommer om ikke så lenge med nye skjermkort, så om du har noe som er brukende så vent..

 

 

Men men... har du pengene og vil bruke de på unødvendige ting skal ikke jeg stoppe deg.

Lenke til kommentar

joa jeg glømte vel å si at jeg skal ikek bruke 30 k nærmere 20k jeg for rabbat men jeg skal ha deler til 30k:P

og jeg kan ikke ha 30" vil ha det! men har ikke plass siden jeg har funne drømme pc hjørne som passer til alt!!(pc, skjer. skriver, surrond annlegg, ps3 og xbox slim:D

Lenke til kommentar

Og både ATI og Nvidia kommer om ikke så lenge med nye skjermkort, så om du har noe som er brukende så vent..

 

ja nvida kommer med 490 men de bruker to stk 470 kjerner.. eller var det så lavt som 465 kjerner?!? husekr ikek men i allefall er to stk 480 i sli bedre en to stk 465!??!

 

åja en ting dumme meg som glømte dette.. tenkte kanskje på asus ares men det er vel for dyrt? og går det ant å få tsk i eller? koster ikke det 10k?!?!??! :thumbdown::cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...