Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 pc'er i LAN..


Anbefalte innlegg

Hallo folkens! Jeg har en kjapp dækel av en pc og en snæggel pentium som jeg tenkte å koble i nettverk. Jeg har et Jensen ethernet kort i den kjappe som jeg bruker til ADSL modemet mitt... Det jeg lurer på er: Finnes det nettverkskort med to innkoblinger sånn at jeg kan bruke det ene til modemet, og det andre til hookup med snæggeln? Jeg har dårlig med pci-plass og er nødt til å finne en slikt kombi-kort løsning! Finnes det overhodet? Kan jeg kansje bruke to nettverkskort i snæggeln, hvor det ene er koblet til modem og det andre linket til min kjappe pc, uten at jeg mister båndbredde på det? dette ble jo et sent på fredagskveld innlegg (god vin!,hehe), men jeg håper noen gidder å svare fordet! :wink: Go'helg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få tak i nettverkskort med to (opp til fire) kontakter som du kan erstatte med det som står i den nye PC-en. Pass på at du må bruke en "crossoverkabel" hvis du kobler PCene direkte opp mot hverandre og ikke via en HUB. Hvis du har USB port i PC-en din kan du jo kjøpe et eksternt nettverkskort. Du vil nok miste en del hastighet hvis du bruker den gamle kjerra.

 

(PS: dette brukte jeg nesten en halvtime på, så jeg håper at du er fornøyd) :smile:

 

Hilsen **** *******

 

[ Denne Melding var redigert av: gold på 2001-10-13 02:28 ]

Lenke til kommentar

Jeg hørte noen rykter om at ett slikt 'oppsett' ikke funket veldig bra med ADSL oppkobling. Jeg tror det var det han ville ha, at han skulle koble begge maskiner opp mot ADSL linjen sin..?

Jeg bruker en ZyXEL prestige ADSL router, og den funker som en switch slik at alle mine maskiner er koblet i nettverk samtidig som dem er koblet til ADSL linjen! funker perfekt. Den er dog noe dyr, ca 2500,- men jeg angrer ikke!

Lenke til kommentar

Hei gold!! Brukte du en halvtime på å skrive det der så var du nok mere skjenkt enn meg.. hehe!! :wink: Takk for hjelpen forresten, begge to!!

Jeg tenkte å bruke min trege pentium som en ftp-server (det skulle jeg vel nevnt i 1ste mld.)..

Jeg skal da ha de to pc'ene koblet sammen med crossoverkabel.. jeg får straks installert win xp, men jeg skal ha win98 ved siden av på separate hd's..

går det ann å få en stabil ADSL oppkobling for begge maskinene uten å investere i router og div. extrautstyr?

Lenke til kommentar

sett 2 nettverkskort i den PC-en som er koblet til ADSL modemet. En kabel til ADSA modemet og en til den andre PC-en (FTP serveren din) de fungere PC-en din som en router..

 

Men husk IP å Gateway..

 

(PS. jeg måtte sette opp proxy på PCene, men det er ikke sikkert du må det.. det finer du ut)

 

funker fint det.. :smile:

 

Sephiroth

 

[ Denne Melding var redigert av: Sephiroth på 2001-10-18 12:27 ]

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...