Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Konfigurering av Windows Server 2003 i testnettverk?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Driver å leker meg med min server (en HP ProLiant)

 

Har installert Windows Server 2003.

 

Planen er å bruke denne først og fremst som en slags testlab. Jeg har internett kommende inn fra veggen og er koblet i ene nettverkskortet, dette fungerer utmerket.

 

I den andre nettverkskortet har jeg koblet i en Switch (HP ProCurve) som ikke er programbar og jeg lurer på om jeg kan bruke denne, jeg har 4 bærbare maskiner som jeg tenker å koble til swtichen får så å danne ett domene som disse skal være i.

 

Problemet nå er at jeg ikke får noe ip fra stwichen til noen av bærbarene eller til server.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg valgte å bruke en cisco switch med DHCP, jeg har no konfigurert denne litt og har koblet server på denne og en maskin, får ip og det ser ut til å fungere.

 

Neste steget nå er å opprette ett domene.

 

Vært fint med noen tips angående DNS og Domene, regner meg jeg trenger ikke å sette opp DHCP Server ettersom switchen har egen DHCP installert???

 

Nettsider med enkle guider av oppsett av Printserver, fileserver, FTP server, Domainservices?

Lenke til kommentar

jeg valgte å bruke en cisco switch med DHCP, jeg har no konfigurert denne litt og har koblet server på denne og en maskin, får ip og det ser ut til å fungere.

 

Neste steget nå er å opprette ett domene.

 

Vært fint med noen tips angående DNS og Domene, regner meg jeg trenger ikke å sette opp DHCP Server ettersom switchen har egen DHCP installert???

 

Nettsider med enkle guider av oppsett av Printserver, fileserver, FTP server, Domainservices?

 

Du burde sette opp DHCP-rollen/tjenesten på 2003 servern din, da vil den automatisk bli autorisert for bruk i domenet når du installerer AD DS (Active Directory). Dessuten blir det enklere for deg å sette opp RRAS (Routing and Remote Access Services). Ellers anbefaler jeg å benytte en nyere versjon av Windwos Server, 2003 er old school (men for all del, det fungerer fint).

 

Masser av gode guider der ute, men du får mye av å lese litt på Microsoft TechNet. Du kan f. eks. begynne her: http://technet.microsoft.com/nb-no/library/cc740116(en-us,WS.10).aspx

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...