Gå til innhold

Hvorfor forsvinner Villaksen i Hardanger?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg Har nå, som mange andre, sett at villfisken i Hardanger fort råtner vekk. Men hva er forskjellen fra Hardanger til mange andre steder rundt om i landet, hvorfor forsvinner alt i Hardanger og ikke foreksempel i Namsen?

Selv så tror jeg at villfisken i Hardanger forsvinner pga laksen kommer tynne og med dårlig helse inn i fra havet for å gyte. men når helsa er meget dårlig så tar lakselusa knekken på de aller fleste laksene får de når elva.

Et annet spørsmål, de elvene som ligger lengst ute i havet, burde jo greie seg langt bedre enn de som ligger lengst inne i fjorden? da tenker jeg spesiellt på luseproblematikken.

hva sier dere? hvorfor forsvinner villfisken i hardanger? noen som har noen synspunkter å dele?

Endret av eple65
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel... Det er ingen steder i norge der det er så mange oppdrettsanlegg enn det er i hordaland. Alle disse oppdrettsanleggene produsererer jo mengder med lakselus og villaksen (ser vi bort ifra tamlaksen som blander seg med villaksen og diverse sykdommer som utrydder lakseyngel i elver) så blir da den gjenværende smolten som er på vei ut mot havet angrepet med engang den forlater ferskvann. Det er helt enormt kor mye lakselus det er på fettfinne fisk i fjordene her. Har fått fisk som eg har måtte kaste fordi det ser så usmakelig med store åpne sår og soppinfeksjon pga lakselus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...