Gå til innhold

Fange hare/kanin..Hvordan?


Anbefalte innlegg

Hei, vi har gående en hare/kanin som et feriepar mistet i området her for over 1 uke siden. De har dratt, men haren/kaninen er her fortsatt. Det ser ut som at den blir mer og mer tamm, kan gå ganske nærmt den nå før at den løper.

 

 

Siden den er så rask, og jeg ønsker å ha den som kjæledyr, lurer jeg egentlig på hvordan jeg skal få fanget den. Er snakk om et stort område den kan løpe rundt, så må være noe kreativt. Er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, tenkte igrunn ut det først. Men litt vanskelig, når det er åkrer på åkrer med gress rundt :p Tenkte å kjøre et 20-30 meters gjerde rundt området den befinner seg i, også bare kaste meg over den.

 

Hehe, nei, kanskje ikke så enkelt. Disse hopper vel høyt? :p

Lenke til kommentar

For det første skulle dette ferieparet vært hengt opp ned noen timer etter tærne, rullet i tjære og fjær og hengt ut i offentlighet - OM det er slik at de har forlatt kaninen og dratt uten å ta videre ansvar for den. De er i lovens forstand kriminelle og forbrytere.

 

For det andre skal du ha all ære og berømmelse for å ville ta deg av dyret. Ta kontakt med dyrebeskyttelsen, dyrevernsnemnda eller liknende i området og hør hvordan de fanger inn slike og be evt om hjelp eller lån av utstyr, det burde gå greit om det er vettuge folk der.

 

Men, når nå alt dette er sagt - er dette egentlig et tamt dyr de har satt fra seg, et kjæledyr? Om den nå er så kinkig å få tak i? Kan det være at det faktisk er en hare?

Lenke til kommentar

Fange kaniner kan være et mareritt uten like. De er utrolig raske. Uten hjelpemiddel er vel det eneste håpet du har at du sliter den ut, da legger de seg storsett ned.

 

Ellers ville jeg brukt en grind av et slag, eller et stort teppe og hevet over. Men smør deg med litt tålmodighet, for det er litt arbeid.

Lenke til kommentar

Det er nok en kanin, for selv kaniner liker å være på frifot, og når høye, tobente vesener nærmer seg slår byttedyr-instinktene til. Om du har et nett som er finmasket nok, og en eller to personer til å hjelpe kan det gå ann å fange dyret på den måten, ellers er det mulig å sette opp et kaninbur (tamkaniner er kjent med kaninbur), med en slik dør som åpnes oppover, med en pinneanretning (som sett i looneytunes), det fungerer faktisk (har selv fanget kaniner på dette viset. Det er viktig å holde evt. hunder og små barn unna, da disse kan lage høye lyder og brå bevegelser som lett kan skremme en liten kanin.

Lenke til kommentar

Mattilsynet låner ut kattefeller.

Lån en slik en.

Når du fanger den kan du jo først kontakte eierne av den og spørre om de vil ha den tilbake før du tar den selv?

De har nok ikke bare dratt fra den. Den kan ha rømt og de kan ha prøvd å fange den lenge uten hell.

 

Jeg hadde ihvertfall ikke likt det hvis noen hadde tatt min kanin når jeg egentlig ville ha den tilbake igjen selv. :)

Lenke til kommentar

Den hadde rømt, så det var ikke stort de kunne gjøre. De hadde forsøkt å finne den, men de hadde en LANG tur foran seg, så de hadde ikke noe valg.

 

Den er delvis tam. Kan faktisk nesten komme 1-2 meter innpå den. Men har lest at den venter til det beste øyeblikket før den stikker av gårde. Dette er noe med at de ligger helt stille, for å prøve å lure inntrengere.

 

 

Jeg fikk nesten tak i den forleden, men jeg har ikke sett den igjen etter det. Spørs om den skjønte målet mitt, at den stakk mens den kunne :p

Lenke til kommentar

Er det faktisk greit å si at "den rømte, og vi har en lang tur foran oss, så da får den klare seg selv" ??

 

Selvfølgelig hadde de et valg, og de valgte å overlate kaninen til seg selv. Dyr kan kun settes ut i naturen for å klare seg på egenhånd/bli viltlevende "når dyret har gode muligheter for å tilpasse seg og overleve i det nye miljøet." (Lov om dyrevelferd, §28.)

 

En tam kanin fra kjæledyrhold har ikke gode muligheter for å tilpasse seg miljøet, og overleve på sikt.

 

Så jo, de hadde et valg, og de tok et uansvarlig valg.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det å "fange" den vil være noen fordel.

 

Om du forsøker å fange den med hendene kan du ende opp med stivkrampesprøyte etter bitt. Ikke at den dreper deg, men den gjør nok motstand.

 

Jeg hadde gått for å innrede en pappeske e.l. som hus for kvelden med høy etc. Så matet den og gitt den vann. Etter hvert fra hånden hvis det går. Etter hvert vil den nok roe seg.

 

Men det tar nok litt tid før den blir fortrolig med deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har fanget kaniner nylig, søster mista to stykker i hagen til mor og far. Første greide vi å fange ved å omringe og ta med hendene. Dette krevde endel forsøk siden de er så forbanna raske. Andre kaninen var vanskeligere, men 2x Jack Russel terriere fanga den veldig effektivt. Riktig verktøy er halve arbeidet. :D

 

Begge kaninene har det helt fint forresten. Ville nok ikke overlevd så lenge ute med alle kattene som streifer omkring.

Endret av Den Polse
Lenke til kommentar

Har fanget kaniner nylig, søster mista to stykker i hagen til mor og far. Første greide vi å fange ved å omringe og ta med hendene. Dette krevde endel forsøk siden de er så forbanna raske. Andre kaninen var vanskeligere, men 2x Jack Russel terriere fanga den veldig effektivt. Riktig verktøy er halve arbeidet. :D

 

Begge kaninene har det helt fint forresten. Ville nok ikke overlevd så lenge ute med alle kattene som streifer omkring.

 

Man slipper i hvert fall ikke en JRT løs på kaniner sånn helt uten videre, det kan gå veldig galt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har gitt opp. Har faktisk ikke sett den igjen på en stund nå. Tror ikke den er død, for så den sjeldnere og sjeldnere. Ville vært mer styr å holde den "fanget" enn å la den løpe fritt :p

 

 

Litt synd hvis den ikke er vandt med å leve fritt, med tanke på mat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...