Gå til innhold

Råd ang. trening


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har drevet med jogging i omtrent tre måneder nå, og føler at kondisen min virkelig har forbedret seg, men jeg føler jeg vil ha mer utbytte av treningen. Derfor lurer jeg på følgende:

 

Er det skadelig å jogge to ganger hver dag. eks. 5 km om morgen og 10 km om kvelden, trenger kroppen avlastning, eller går dette fint?

 

Jeg har ofte erfart at jeg presterer mer hvis jeg lar det gå en uke mellom hver trening, enn når jeg trener hver dag, hva kan dette skyldes.

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ikke noe problem å trene morgen og kveld. Kroppen trenger restitusjon mellom trening, og det er viktig å spiser riktig. Kan sikkert være lurt å ta en hviledag i uka, så du ikke overbealster kroppen. Men det kommer jo litt an på hvilket nivå du trener på.

Er det kun "mosjon", trenger du kanskje ikke denne hviledagen.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Nå ser jeg at dette er skrevet i august, så vet ikke hvordan det har gått med deg, men vil bare påpeke at kvalitet og kvantitet ikke nødvendigvis alltid henger sammen. Jeg løp selv halvmaraton for ikke så lenge siden, og da hadde jeg noen få langkjøringer, men mye intervaller i forkant+ kjørte på noen måneder med beinstyrke inntil de to ukene rett før. En fin balanse mellom styrke og kondis vil jeg absolutt påstå er bedre enn to løpeøkter på én dag.

Sammenhengen mellom løpsmengde og effekt/utbytte er jo også forsket på i Danmark: Løp hurtigere og tren mindre

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg trener 9 ganger i uken og holder på med friidrett, altså 2 ganger i uken har jeg 2 treninger. Dette er i perioder om vinteren, hvor det er viktig for meg å ha mye mengdetrening og bygge opp et bra grunnlag. Når du trener opptil 2 ganger om dagen, er det vanlig å få mindre overskudd og vil derfor prestere dårligere på øktene. Men når sessongen er kommet og tiden for å prestere er der, trener jeg mye mindre og for mye mere overskudd. :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ville ha trent mer variert om jeg var deg. Veldig lett å få belastningskader slik du holder på nå. Kroppen utsettes for tunge støt når du løper. På vinteren kan du f.eks. variere med langrenn. Kjempegod utholdenhetstrening som du også vil dra nytte av i løpingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...