Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk mellom Win98 og WinXP


Anbefalte innlegg

Har en kryssakabel mellom en maskin med Win98, og en med WinXP.

Ingen av dem kan se den andre maskinen fra henholdsvis "Andre maskiner" og "Mine nettverkssteder". Jeg får pinget 98-maskinen fra XP-en, men ikke motsatt.

WinXP's innebygde brannmur er slått av, og jeg logger på med samme brukernavn og passord på begge maskinene.

XP'en har IP 192.168.0.1, mens 98-maskinen har 192.168.0.2, og begge tilhører samme arbeidsgruppe.

TCP/IP-protokollen er installert på begge maskinene, og det samme er "Klient for Microsoft-nettverk".

 

Hva er galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg ville prøvd ville være å bruke 192.168.1.1 og 192.168.1.2 som ip, fordi noen ganger kan det å bruke 0 i ip være problematisk. Deretter ville jeg lagt inn netBIOS som en av protokollene. Denne jobber på et litt lavere nivå enn TCP/IP, så det kan være virkningsfullt en gang i blandt. vær sikker på at nettverksmasken er satt til 255.255.255.0 og kanskje sette opp GW til maskinen som deler internett, hvis det er noe slikt. Hvis ikke, sett til XP- maskinen.

Lenke til kommentar
Det jeg ville prøvd ville være å bruke 192.168.1.1 og 192.168.1.2 som ip, fordi noen ganger kan det å bruke 0 i ip være problematisk. Deretter ville jeg lagt inn netBIOS som en av protokollene. Denne jobber på et litt lavere nivå enn TCP/IP, så det kan være virkningsfullt en gang i blandt. vær sikker på at nettverksmasken er satt til 255.255.255.0 og kanskje sette opp GW til maskinen som deler internett, hvis det er noe slikt. Hvis ikke, sett til XP- maskinen.
Det er XP-en som kobler opp til internett, ja, men gatewayen har vel egentlig ikke noe særlig med mitt interne nettverk å gjøre?
Lenke til kommentar

Det er sant... Ikke noe med Gateway å gjøre. Men hvis du hadde søkt litt rundt, ville du sett at alle har problemer med nettverk mellom de to os-ene...

 

Men... Du må sjekke at subnettmasken er lik på begge, at begge har samme workgroup-navn og du kan gjerne enable netbios over TCP/IP eller ligge den til som en egen protokoll.

 

Men du skal kunne pinge begge maskinene selv om du ikke har samme subnettmaske.. Hmm.. Hvilke subnettmaske har du? Bruk 255.255.255.0, du..

Lenke til kommentar
Det er sant... Ikke noe med Gateway å gjøre. Men hvis du hadde søkt litt rundt, ville du sett at alle har problemer med nettverk mellom de to os-ene...

 

Men... Du må sjekke at subnettmasken er lik på begge, at begge har samme workgroup-navn og du kan gjerne enable netbios over TCP/IP eller ligge den til som en egen protokoll.

 

Men du skal kunne pinge begge maskinene selv om du ikke har samme subnettmaske.. Hmm.. Hvilke subnettmaske har du? Bruk 255.255.255.0, du..

Har sett at andre har problemer, men har lest et utall tråder med samme problemstilling, men finner ikke det jeg vil ha.

Subnettmasken er fra før av lik på begge, det samme er arbeidsgruppa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...