Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Noen spørsmål om vitnemål fra videregående


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har fått tilbake vitnemålet mitt etter 3år videregående, men er et par spørsmål jeg sitter igjen med. Gikk medier og kommunikasjon om det har noe å si?

 

1: Vi har fått 2 karakterer i matte, 1 for første året, og en for andre året? Men jeg mener å ha fått beskjed om at bare 2 året var avgangsfag, teller begge inn på snittet da jeg søker inn på skole? har jobbet mye bedre siste året enn første, så litt kjipt om litt slapt arbeid i 1 året skal dra ned snittet.

 

2: Når man tar opp som privatist, feks får 5 i et fag, da vil det "byttes" ut med den 2eren jeg hadde fra før? det blir ikke regnet dårligere eller no pga det er tatt som privatist?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Har fått tilbake vitnemålet mitt etter 3år videregående, men er et par spørsmål jeg sitter igjen med. Gikk medier og kommunikasjon om det har noe å si?

 

1: Vi har fått 2 karakterer i matte, 1 for første året, og en for andre året? Men jeg mener å ha fått beskjed om at bare 2 året var avgangsfag, teller begge inn på snittet da jeg søker inn på skole? har jobbet mye bedre siste året enn første, så litt kjipt om litt slapt arbeid i 1 året skal dra ned snittet.

 

2: Når man tar opp som privatist, feks får 5 i et fag, da vil det "byttes" ut med den 2eren jeg hadde fra før? det blir ikke regnet dårligere eller no pga det er tatt som privatist?

 

Hei!

 

Jeg kan besvare ditt andre spørsmål. Ja, hvis du tar opp et fag som privatist vil din 2'er bli byttet ut. Er karakteren dårligere enn to, så blir den ikke erstattet. Likevel er det en stor ulempe med å ta opp fag etter vgs, fordi du vil med en ny eksamenskarakter havne i sekundærkvoten. Her er opptakskravene generelt mye høyere enn i primærkvoten(elever som kommer rett fra videregående uten å ha tatt opp fag etter vgs).

 

-Hoyre

Lenke til kommentar

Matte er avgangsfag i første og andre, om du velger å gå videre med matte i andreklasse. Jeg kan bare uttale meg om hvordan det funker på allmennfaglig, men det virker som om det er samme system siden du har fått to karakterer.

 

Mattekursene i 1 og 2 er ikke de samme, derfor forskjellige karakterer.

Lenke til kommentar

Matte er avgangsfag i første og andre, om du velger å gå videre med matte i andreklasse. Jeg kan bare uttale meg om hvordan det funker på allmennfaglig, men det virker som om det er samme system siden du har fått to karakterer.

 

Mattekursene i 1 og 2 er ikke de samme, derfor forskjellige karakterer.

1P/1T blir vel regnet som obligatoriske førsteklassefag, mens 2P/2T/R1/S1.. blir regnet som obligatoriske programfag. Derfor er de uavhengige av hverandre, og derfor vil du ha en matematikkarakter fra førsteklasse og en fra andreklasse (og eventuelt en fra tredjeklasse).

Lenke til kommentar

Matte er avgangsfag i første og andre, om du velger å gå videre med matte i andreklasse. Jeg kan bare uttale meg om hvordan det funker på allmennfaglig, men det virker som om det er samme system siden du har fått to karakterer.

 

Mattekursene i 1 og 2 er ikke de samme, derfor forskjellige karakterer.

1P/1T blir vel regnet som obligatoriske førsteklassefag, mens 2P/2T/R1/S1.. blir regnet som obligatoriske programfag. Derfor er de uavhengige av hverandre, og derfor vil du ha en matematikkarakter fra førsteklasse og en fra andreklasse (og eventuelt en fra tredjeklasse).

 

Å ja. Damn.. Så irritrende. Hadde virkelig likt å ikke hatt karakteren fra første året på vitnemålet. Ser jeg har fått to karakterer nå. Jaja.

Endret av Luna91
Lenke til kommentar

Matte er jo avgangsfag i 2 klasse på VG.Da skal bare karakteren fra 2 året stå på vitnemålet?

 

Nei, karakteren fra vg1 skal også stå der. Det er to forskjellige kurs, dermed er begge avsluttende.

Ok, så nå at du allerede har fått svar på det.

Endret av 24erBest
Lenke til kommentar

2p og 2t er direkte fortsettelser av kursene fra 1. klasse. R1/S1 er programfag og dermed får du egen karakter fra de kursene på vitnemålet. Veldig få skoler som tilbyr 2T-kurs fordi det likner veldig på R1, men er mindre omfattende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...