Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal sette opp Mamut i en ny maskinpark.

Vi må i gang med Windows Server og OS på klientene.

 

Jeg har følgende oppsett:

1 stk Server

3 stk klienter

1 stk POS klient

 

Jeg tenkte å gjøre følgende, men vet ikke hva som er billigst:

* Windows 2008 SBS std eller Windows 2008 std server

* 3x Win 7 Pro (for tilkobling til server)

* 1x Windows Vista Pro (Mamut POS støtter ikke Win7 sier dem).

 

Jeg har ikke helt oversikt på lisens hos Microsoft og er usikker på om hva som er billigst. Jeg ser at SBS har exchnage og slikt, men den kan jeg vel alltids slå av hvis SBS er enklere og billigere enn vanlig server?

 

Vista har jo blitt ganske "ok", vits i å kjøpe Win7 da? Er det mulighet for å bruke Vista Home Premium?

 

Jeg ser masse forskjellige priser rundt om kring, noen som kan hjelpe meg litt her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har kjøpt selve serveren ennå, kan du vurdere å kjøpe OEM-lisens for Win2k8 Standard eller SBS. Lisensen er da bundet til maskinvaren. Det er ikke noe stort poeng i å kjøpe SBS hvis du ikke trenger Exchange.

 

Det er neppe noen god idé å forsøke Vista Home Premium, da den ikke kan meldes inn i et domene. Du vil få problemer med autentiseringen mot serveren, noe som også vil gi problemer med Mamut.

 

(Vær ellers obs. på at Mamut p.t. krever MSSQL 2005, evt. 2005 Express, og har noen helt avsindige standardplasseringer for SQL-databasene.)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis du ikke har kjøpt selve serveren ennå, kan du vurdere å kjøpe OEM-lisens for Win2k8 Standard eller SBS. Lisensen er da bundet til maskinvaren. Det er ikke noe stort poeng i å kjøpe SBS hvis du ikke trenger Exchange.

 

Det er neppe noen god idé å forsøke Vista Home Premium, da den ikke kan meldes inn i et domene. Du vil få problemer med autentiseringen mot serveren, noe som også vil gi problemer med Mamut.

 

(Vær ellers obs. på at Mamut p.t. krever MSSQL 2005, evt. 2005 Express, og har noen helt avsindige standardplasseringer for SQL-databasene.)

 

Jeg har satt opp et tilsavarende oppsett med SBS 2008 og windows 7 på alle klienter. Har XP PRO på POS klienten.. Dette fungerer bra uten problemer. Bruker da SQL som allerede ligger på SBSen. Hvis du har planer og å bruke exchange osv er SBS det klart billigste da det følger med lisenser til 5 klienter/brukere i 1 SBS lisens.

 

Ellers vil jeg råde deg og ikke kjøpe Vista, da denne skaper bare problemer, lover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...