Decoman Skrevet 29. juni 2010 Skrevet 29. juni 2010 Jeg har ikke blitt klok på hva som er fordelaktig når det gjelder å bruke et Linux OS med en SSD disk. 1) Det er uklart om det er nødvendig å endre på disk strukturen. Et stikkordet jeg har lagt merke til er: "realignment". 2) Trim support for SSD? Og Trim support for SSD på en Linux maskin? Det er visst slik at trim support fungerer best på Win7, mens trim support muligens bare er brukbart på nyere Linux kernel's. Og jeg har inntrykk av at "trim" må kobles på selv, og så er det uklart om "trim" i det hele tatt er en brukbar teknologi, på både windows og linux maskiner. Jeg har lest at trim på linux kan ha noe med SCSI WRITE SAME å gjøre uten at jeg blir klok på hvordan ting virker eller best kan settes opp. Er jo ingen ingenør og hadde håpet at ting ikke skulle være så uklart tross søk med Google. Så hvis noen kan være behjelpelig med å gi en liten forklaring på hvordan man best bruker en SSD disk på Linxu og kan forklare om "trim" kan uttnyttes, så vil jeg være takknemlig for det. Trim? Når det gjelder "trim", så mener jeg å ha skjønt at trim kommandoen for disken er noe som hindrer at celler som brukes på nytt ikke fører til en forsinkelse i skrivingen, da celler ellers må slettes med en kommando før noe kan skrives over disse cellene igjen. Slik at når ting omsider slettes på en SSD, så vil slettingen føre til at påfølgende over-skriving ikke forsinkes med en klargjøring av området som skal skrives på (over).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå