Gå til innhold

Guide til oppsett av høyttalere/forsterkere osv?


Anbefalte innlegg

Hei!

Vi skal ha en lokal "sommermarknad" her, og i den anledning skal jeg sette opp lydanlegg. Jeg kan omtrendt alt jeg trenger å vite, men skulle hatt noen guider når det gjelder resistans og watt osv. Jeg er usikker på hvor mange høyttalere med x antall ohm som kan koples til en kanal med y antall ohm og liknende. Også om det går an å seriekoble høyttalere med ulik resistans.

Har søkt en del på google, men har ikke funnet noe ennå...

 

Er det noen som vet om noen fine guider om dette?

Hadde vært fint om det hadde vært på norsk, men dette er ikke et "must".

 

-På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, nei var ikke det jeg mente ;)

Jeg mente at jeg kan det meste jeg trenger for akkurat DETTE. Jeg skal bare sette opp 1 miksepult med innebygd forsterker + 4 høyttalere (2 av de har kanskje innebygd forsterker, spørs hvilke jeg velger).

 

Så jeg kan ABSOLUTT ikke alt innen lyd! Men har du noen guider når det gjelder resistans o.l? :)

Lenke til kommentar

Generelt sett vil jeg bare anbefale en høytaler per utgang, og om du går tom for utganger, så koble to like per utgang. Det er så mange faktorer som skiller på høytalere, både i volum og motstand, at du fort kan oppleve at de spiller forskjellige frekvenser, og på forskjellige volum etc.

 

Når du skal koble opp så må du tenke på hvor lav motstand klarer forsterkeren. Og hvordan skal du koble opp høytalerne.

 

Har du to høytalere på 8ohm, så kan du enten seriekoble dem for å få 16 ohm, eller paralellkoble de for å få 4 ohm. Seriekobling dobler motstanden, og paralell halverer.

 

Forsterkere kan ofte levere mer effekt ved lavere motstand, så du vil gjerne prøve å halvere, men pass på at det ikke går lavere enn minimum motstand på forsterkeren. F.eks, har du to høytalere på 2 ohm, så er det best å seriekoble dem for å få 4 ohm, da veldig få forsterkere er stabile i 1 ohm.

 

Når det kommer til aktive høytalere, så kobler du bare disse rett på linjeutgangene på miksebordet, de vil da ikke dra noen effekt fra forsterkerne, og du trenger ikke å tenke på motstand etc fra dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...