Gå til innhold

Ny PC til ca. 19000,-. Kommentarer til komponenter ønskes!


Anbefalte innlegg

Har surfet litt og funnet komponenter til ny PC, og nå trenger jeg noen kommentarer til valgene mine. PCen skal først og fremst brukes til spill (Flight Simulator X med mye add-ons, og spill som BFBC2). Har vært ute av "bransjen" en god stund nå, så hvis noen ser åpenbare kompatibilitetsproblemer håper jeg de sier ifra :).

post-1116-1277216651,6095_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8974354

Minnet er ikke optimalt, finn minne som det står "Triple Channel", de funker bedre med i7.

Noe mer enn 6 gb skal ikke være nødvendig, med noen unntak selfølgelig.

Forslag til RAM: Corsair XMS3

 

Skjermen er 3D-kompatibel, hvis 3D ikke er viktig kan skjermen eventuelt byttes ut med en annen.

Men hvis du skal ha 3D, må du ha 3D-briller også. Slike ev. slike

Lenke til kommentar

Lydkort til 700kr trenger du kun om du sitter på gode hodetelefoner eller hifi anlegg.

De integrerte lydkortene er blitt ganske gode.

 

Cpu kjøleren er bra, men meget stor. Har du sjekket at den passer?

 

Som nevnt tidligere så er tripple channel et must til socket 1366, altså 3 brikker på 2gb.

 

Antar at du skal legge spillene dine på ssd disken? Hvis harddisken din skal brukes til mer enn lagring bør du bytte ut Caviar green med Samsung f3.

 

Dustin har noen meget bra Dell skjermer med Ips panel på tilbud nå.

 

Når det gjelder skjermkort så yter Ati bedre i forhold til pris og Nvidia kortene har store problemer med varme, effektforbruk og støy.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Da venter jeg litt med lydkort og ser det an. CPU-kjøleren skal passe fint i det kabinettet jeg har valgt. SSD-disken skal jo hovedsaklig brukes som systemdisk, men overskuddet blir jo brukt til de spillene jeg måtte få plass til etter at Win7 er installert. Den "vanlige" harddisken skal jo også huse en del programmer, så jeg har endret den til en Samsung F3. Hvis Dell-skjermene er gode til spilling (lite etterslep) kan jeg jo kjøpe en sånn :). Har også fulgt rådet ditt om å velge et ATI-kort i stedet for Nvidia. Hvis noen har innvendinger mot forandringene jeg har gjort, er det bare å rope ut :). Slik ser listen ut nå:

post-1116-1277223248,529_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er stor prisforskjell kunne du kanskje valgt ram på 1600mhz.

 

Eller så så synes jeg 16:9 skjerm på 21.5 tommer kanskje er litt lite. Ser dell skjermene har 8ms responstid, noen kunne kanskje kommentert dette. de har forresten en 23 tommer til noen få hundrelapper mer.

Lenke til kommentar

Okey, over i opera. Kort sagt ville jeg kjøpt en Enermax Modu87+, selv om den må kjøpes separat fra Pixmania. Et så kritisk komponent som strømforsyningen faktisk er, vil du ha det beste av. Evt. en Corsair med Yate-Loon vifte.

 

Corsair Obsidian 700D anbefaler jeg på det sterkeste om du har plass. Det er massivt, på grensen til gigantisk stort. Det er hvert fall førsteinntrykket jeg sitter igjen med etter å ha tatt det ut av esken. Har ikke begynt å flytte alt over fra mitt gamle kabinett til det nye, venter forsatt på en del kolli.

 

Mange mener 6GB holder i massevis. Jeg er imidlertidig ganske uenig, i og med at Windows 7 gjerne spiser 3 av 6GB ved oppstart. Drop lydkortet, oppgrader fra GTX470 til ATI 5850 og du kan ta deg råd til dette.

 

Husk også at Windows7 + FSX med diverse add-ons tar nesten 40GB alene. Om du har planer om å proppe systemdisken med andre ting er det kanskje noe å være obs på.

Lenke til kommentar

Ram på 1600 mhz var ikke så mye dyrere, så jeg tar det. Jeg ble litt forvirret av all den forskjellige RAMen. Selv når jeg var ute etter Corsair 3x2GB XMS3-RAM på 1600mhz, var det noen alternativer å velge mellom. Hva er forskjellen mellom dem? Har nå også valgt en 23" Dell-skjerm i stedet for den på 21,5".

 

Edit: Ja, FSX med en del add-ons tar veeeldig mye plass, så FSX m. tilbehør blir nok lagt på den andre disken. Kan noen fortelle meg de praktiske forskjellene på Radeon 5850 og 5870?

Hvor mye RAM jeg ender opp med når jeg skal kjøpe må jeg se litt an, men jeg begynner på 6GB. Kabinettet jeg har valgt har mange gode egenskaper, også vet jeg at det har plass til den gigantiske cpu-kjøleren :), så jeg holder meg til det...

Endret av ptroinks
Lenke til kommentar

Det kan være lurt å sjekke at nøyaktig de ram brikkene passer i hovedkortet ditt. dette gjør du på hjemmesiden til hk produsenten eller minne produsenten. Men uten å ha sjekket så er nok sjangsen for at de støttes godt over 90%.

 

6gb skal forresten holde, selv sitter jeg på 2gb på denne maskinen.

Det at maskinen til Mr.lid bruker 3gb ved oppstart er vel fordi at windows bruker mer ram jo mer ram du har totalt. Den legger filer den tror du vil bruke osv i rammen.

 

forskjellen på 5850 og 5870 er vel rundt 15% ytelse. Ser man feks på spillet Crysis i full hd så ligger 5850 på 25fps og 5870 på 30 fps i gjennomsnitt. I flightsim vil du nok ikke merke forskjell.

Lenke til kommentar

Er det noen andre som har kommentarer til oppsettet mitt? Hva kan jeg forvente av ren ytelse i spill med denne pakken slik den ser ut nå? Jeg er som de fleste gamere allergisk mot lange loadetider og lav fps, så jeg håper jeg slipper dette. Er det forresten noen som kan anbefale meg et godt headset med mikk? Har tenkt litt på Sennheiser PC350, men er ikke helt sikker enda...

post-1116-1277300795,8091_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har lest en del bra om de BenQ-skjermene, men jeg er fortsatt litt skeptisk. Det hadde vært utrolig digg å ha to skjermer (til en så rimelig penge), men jeg er usikker... Nå skal jeg jo ha en skjerm som ikke bare er god til FSX, men også til andre spill som kanskje krever mer av skjermen for at opplevelsen skal være bra.

Endret av ptroinks
Lenke til kommentar

Hva med ASUS P6X58D-E hovedkort? Da får du USB 3.0 i samme slengen - i ca samme prissegment.

 

Driver og spaner etter ny maskin om dagen her også og vurderer nettopp dette.

 

 

Edit: retting...

 

Hmm... Er jo ikke store forskjellen mellom dem, bortsett fra USB 3.0, da... Får se, men jeg tror jeg ender opp med P6T-kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...