RulleRimfrost Skrevet 21. juni 2010 Skrevet 21. juni 2010 Mulig jeg er på feil jorde nå, men retter heller dette mot dba'er enn tec-support Jeg har et Excelark som benytter ekstern tilkobling for å hente data fra en Stored Procedure i Sql Server 2005. I Microsoft Query har jeg bare skrevet inn navnet på sproc og en stk variabel dbo.SP_getPortfolio '01.05.2010' Min sproc, har da en variabel ALTER PROCEDURE dbo.SP_getPortfolio @dateSeparator datetime AS BEGIN... Det funker fint, helt til jeg ønsker å sende en variabel i stedet for en fast datostreng fra Excel. Om jeg setter inn dbo.SP_getPortfolio [minDato] i kallet, som jo normalt tilsier at Excel skal spørre meg om en dato, får jeg opp følgende melding : Error converting data type nvarchar to datetype Hvordan vet odbc-koblingen at jeg ikke har tenkt å skrive en dato? Burde ikke Excel spørre meg om input før den begynner å påstå at jeg supplerer nvarchar.... Må jeg muligens omgå dette i sproc'en med å sende inn en streng med nvarchar, og konvertere denne på server eller noe slikt?
kaffenils Skrevet 21. juni 2010 Skrevet 21. juni 2010 Hvordan kaller du prosedyren i VBA? Post koden hvis du har mulighet. Hvis du benytter ADO så setter du datatypen når du legger til ADODB.Parameter i ADODB.Command.
RulleRimfrost Skrevet 22. juni 2010 Forfatter Skrevet 22. juni 2010 Mulig problemet er at jeg ikke benytter vba. Tenkte å unngå macroadvarsler hos brukerne, så jeg benytter bare "hent eksterne data"-funksjonen i Excel, og når Ms Query kommer opp skriver jeg bare navnet på stored procedure i SQL kodevinduet. Mulig ms Query og stored procedures ikke er noen ideell match, og jeg må bruke vba...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå