Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor blind er du?

Gjest medlem-207017

Dårlig syn?  

58 stemmer

1. 1. Hva bruker du?

• Briller
      28
    • Linser
      16
    • Begge deler
      22
  2. 2. Vurderer du laseroperasjon?

• Ja
      24
    • Nei
      24
    • Kanskje
      14

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om det er normalt å føle at man får dårligere syn etter bruk av dagslinser? Eller er det bare jeg som har glemt hvor dårlig jeg så? :D

Har du skiftet fra månedslinser til dagslinser? Fra briller til dagslinser? Eller fra ingenting til dagslinser?

Hvis det er fra ingenting til dagslinser og du har en svak styrke er det helt naturlig. Fra før var du vant til å se litt dårligere enn optimalt, og hjernen lærer seg å tolke det du ser og du oppfatter at du ser bedre enn du gjør. Når du nå har brukt linser litt og tar de av så merker du tydeligere forskjellen mellom korrigert og ukorrigert. Går du en stund uten linser igjen så vender hjernen seg til det og det oppleves litt klarere igjen.

Men synet forandrer seg ofte litt når man starter fast med linser, så det kan også skyldes det at du faktisk ser litt dårligere nå.

Takk for svar ! Ja, gikk fra ingenting til å bruke linser. Men det du nevnte at det ofte blir dårligere når man begynner med linser, pleier det å være mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt individuelt, men etter min erfaring så er det ikke så mye. Jeg begynte med linser da jeg var -0,75 for 3 år siden og er nå -1,00, så det var kun bittelitt opp.

Skrevet

Greit å høre at det ikke trenger å være så mye. Har bare rundt -1,5 på begge øynene, men er mer en nokk! Irriterer meg over dette ofte. Takker igjen for svar :)

Skrevet

Bare hyggelig! Og jeg skjønner godt hva du mener, til tross for at jeg har litt lavere styrker selv. Har gjort meg ganske avhengig av enten linser eller briller, og syns ikke jeg ser godt nok til å gå ute uten - sliter da spesielt med f.eks ansikt på folk og detaljer på litt avstand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...