Gå til innhold

Haugesund-Kristiansand på moped, hvor kan man kjøre ? husk at det ikke er lov å kjøre motorvei :)


mosle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det eneste strekket med motorvei langs denne strekningen er noen stakkars kilometer mellom Stavanger og Sandnes (noe som er en skam i seg selv). Oppfordrer deg likevel til å velge mindre trafikkerte veier enn E39, f.eks. kan RV 42 via Tonstad og Evje være aktuell? Ved Evje tar du RV 9 sørover til Kristiansand.

Lenke til kommentar

Har vel også fått forståelse av at Rennfast-tunellene kan være litt kjipe med moped. Jeg ville anbefalt refleksvest for akkurat det strekket. Det kan være litt mørkt, motlys fra tunellåpning samt at det skjer endel med forbikjøringer o.l på vei oppover. Spesielt på vei mot Stavanger er tunellen svingete på vei opp, og alt du kan gjøre for å synes bedre er smart.

 

 

Nå husker ikke jeg om mopeder er tillatt på motorvei klasse B, men det vil i såfall være en god del strekk som du ikke kan bruke, f.eks mellom Vikeså og krossmoen.

 

En løsning er å ta RV44 fra Stavanger til sandnes, så gamle RV 44 mot Ganddal og klepp, og kjøre langs Jæren sørover til Egersund, og så opp til Krossmoen,før du kan velge RV42 mot Tonstad-Evje. Første del av RV42 mot Tonstad er ganske smal og ekkel, dette gjelder også et strekk ut fra Tonstad mot Evje. Dette er strekk som er godt trafikkert av f.eks bobiler, så jeg ville vært veldig forsiktig på de smaleste partiene.

Men for all del en veldig flott tur. Ved å velge dette strekket slipper du også unna tunellene rundt Kvinesdal/Kvinesheia, som jeg antar kan være skumle på moped, evt det kipe å måtte kjøre over Kvinesheia på moped.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...