Gå til innhold

Søker hjelp til å kjøpe en arbeidsstasjon som skal brukes til daytrading av aksjer.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker for gode innspill!

 

Jeg kommer nok til å gå for HP`en cruzader anbefalte om ingen har noen bedre forslag ;)

 

HP`en har imidlertid ikke SSD harddisk. Jeg greier meg kanskje uten?

 

Hva trenger jeg om jeg vil koble til mer enn 2 skjermer? Trenger jeg da ekstra skjermkort?

 

Mvh

 

Kenshin

Bygging selv gir mye mer for pengene.

 

SSD gjør systemet mye mer responsivt og mye raskere å arbeide med. Selvbygg er løsningen!

Skal du ha flere enn 2 skjermer per skjermkort må du ha et ATI skjermkort med Eyeinfinity og displayport utgang + en aktiv Displayport -> DVI konverter. Det mest aktulle skjermkortet vil da bli HD 5750. En aktiv adapter koster rundt 700 fra utlandet og 1100 fra norge, så du kan like så godt kjøpe 2 slike kort.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei folkens,

 

På grunn av ferie og andre utgifter har jeg ikke kjøpt PC enda, men kommer nå til å bestille før helgen.

 

Vil jeg fortsatt gjøre et godt kjøp med HP`en cruzader linket til? Fortsatt fornøyd, cruzader? :)

 

Jeg forstår at å bygge selv er tingen, men jeg har egentlig ikke tid eller kapasitet til å sette meg inn i denne prosessen per i dag. Også litt redd for at systemet ikke vil bli pålitelig og at maskinen krasjer på værst tenkelige tidspunkt.

 

Mvh

 

Johannes

Lenke til kommentar

Hi.

 

Siden du ikke har kjøpt enda, så kan jeg komme med en lite anbefaling.

Når du skal trade aksjer så er det tre ting som er viktig: Oppetid, oppetid og oppetid. Det får du ikke gjennom den HP Pavilion modellen som det blir vist til tidligere her. Det er sikkert en god maskin til hjemmebruk, men den er ikke lagd for denne typen bruk.

Se om du finner en brukt arbeidsstasjon fra en av de store merkene.

Selv sitter jeg med en HP XW4400 som er satt opp med disker i Raid 1. I tillegg står den koblet mot en liten UPS sånn at jeg takler litt utstabil strøm. Belastningen er minimal, og du skal kun kjøre 2D grafikk, så dette takler de.

 

Arbeidsstasjonene fra Dell og HP likner mer på servere med mulighet for bedre grafikk, enn de likner en multimediapc med mye kraft. De er bygget for oppetid.

 

Logikken her for min del går på at, jeg sikkert kunne spart et par tusen på pc oppsettet, men dersom det fører til et tap på 100 000 så er det et enkelt valg.

 

...Nå vet jeg ikke om dette kun er en hobby som du skal drive med et par timer om dagen, og at tradingen du skal drive med kun er for gøy.. Da kan du sikkert klare deg med et rimeligere alternativ.

 

-Alx

Lenke til kommentar

Hei Alx,

 

Hva er egentlig forskjellen på en vanlig stasjonær multimedia-pc og en arbeidsstasjon?

 

HP`en jeg først linket til er jo klassifisert som arbeidsstasjon.

 

Hva mitt bruk angår, er planen ca 5-7 timer kontinuerlig hver kveld i arbeidsuka og jeg handler aktivt med moderate beløp. Jeg har en operativ laptop og en smartphone som back-up, så om noe skulle skje er jeg forhåpentligvis sikret der.

 

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe en Dell T3500.

 

Trader du selv?

 

Hi.

 

Siden du ikke har kjøpt enda, så kan jeg komme med en lite anbefaling.

Når du skal trade aksjer så er det tre ting som er viktig: Oppetid, oppetid og oppetid. Det får du ikke gjennom den HP Pavilion modellen som det blir vist til tidligere her. Det er sikkert en god maskin til hjemmebruk, men den er ikke lagd for denne typen bruk.

Se om du finner en brukt arbeidsstasjon fra en av de store merkene.

Selv sitter jeg med en HP XW4400 som er satt opp med disker i Raid 1. I tillegg står den koblet mot en liten UPS sånn at jeg takler litt utstabil strøm. Belastningen er minimal, og du skal kun kjøre 2D grafikk, så dette takler de.

 

Arbeidsstasjonene fra Dell og HP likner mer på servere med mulighet for bedre grafikk, enn de likner en multimediapc med mye kraft. De er bygget for oppetid.

 

Logikken her for min del går på at, jeg sikkert kunne spart et par tusen på pc oppsettet, men dersom det fører til et tap på 100 000 så er det et enkelt valg.

 

...Nå vet jeg ikke om dette kun er en hobby som du skal drive med et par timer om dagen, og at tradingen du skal drive med kun er for gøy.. Da kan du sikkert klare deg med et rimeligere alternativ.

 

-Alx

 

Bygger du selv og setter det inn i det kan du få det minst like stabilt, men da ville jeg holdt meg til ett skjermkort. Er oppetid nøkkelen er Linux løsningen, men det krever også at programmene kan kjøre native og ikke i Wine. Vet ikke hvilke programmer du har tenkt på.

 

Thanks Todda, men jeg tror fortsatt at jeg avventer selvbygging :)

Lenke til kommentar

Uansett er som Alx sa en UPS lurt å ha, men jeg ville ikke anbefalt å kjøpt en gammel/eldre PC. RAID1 er nok et must om du har mye data lagret lokalt på maskinen, men dette kan du enkelt sette inn senere selv uten store problemer. Har du derimot nesten all innstillinger/dokumenter/whatsoever lagret online eller ikke lokalt på datamaskinen din, er RAID1 en litt tungvindt løsning. Det du da kan gjøre er å (enten gjøre det selv eller få noen på forumet til å gjøre det) lage en forhåndskonfigurert Windows 7 installer med alle programmene på forhånd innstalert, som kan kopieres til en USB minnepinne du har liggende, slik at du enkelt kan sette opp, formatere og innstalere Windows på under en halvtime om noe skulle gå galt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Uansett er som Alx sa en UPS lurt å ha, men jeg ville ikke anbefalt å kjøpt en gammel/eldre PC. RAID1 er nok et must om du har mye data lagret lokalt på maskinen, men dette kan du enkelt sette inn senere selv uten store problemer. Har du derimot nesten all innstillinger/dokumenter/whatsoever lagret online eller ikke lokalt på datamaskinen din, er RAID1 en litt tungvindt løsning. Det du da kan gjøre er å (enten gjøre det selv eller få noen på forumet til å gjøre det) lage en forhåndskonfigurert Windows 7 installer med alle programmene på forhånd innstalert, som kan kopieres til en USB minnepinne du har liggende, slik at du enkelt kan sette opp, formatere og innstalere Windows på under en halvtime om noe skulle gå galt.

 

Thanks Todda!

 

Angående UPS, vil dette være hva jeg trenger?

 

Når det gjelder data, var den cruzader linket til borte, så jeg endte opp med å bestille denne HP-enhos Elkjøp (1500 billigere enn komplett).

 

Håper det var et godt kjøp :)

 

Hvordan kobler man egentlig sammen to-tre skjermer? Har grafikkortet flere utganger (vet at ATI kortet på HP-en støtter 3 skjermer) eller blir skjermene seriekoblet på et vis?

 

Mvh

 

Johannes

Lenke til kommentar

Hei Johannes.

 

Hvis du kun skal ha to skjermer vil du kun trenge to DVI/VGA kabler, så fremt skjermene dine støtter det hehe. Det er imidlertidig et krav ved et Eyefinity Setup på tre skjermer at du har en Active Display Port.

 

Hvis du er i tvil om å sette opp skjermer i Eyefinity så kan du ta en titt på den videon her

 

Jeg ville tro at hvis du skal ha såpass mange vinduer oppe så vil det være svært deilig å ha 3 gode skjermer å spre det utover fremfor to

 

Videre ville jeg absolutt hatt noe med en SSD disk. Gjerne i RAID, men det blir fort dyrt.

 

En SSD disk vil imidlertidig gi deg lynrask respons på programmene du nevner, og det vil jo gjerne komme godt med, og du slipper å irritere deg over at det "henger" litt mer enn det trenger.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Hei Johannes.

 

Hvis du kun skal ha to skjermer vil du kun trenge to DVI/VGA kabler, så fremt skjermene dine støtter det hehe. Det er imidlertidig et krav ved et Eyefinity Setup på tre skjermer at du har en Active Display Port.

 

Hvis du er i tvil om å sette opp skjermer i Eyefinity så kan du ta en titt på den videon her

 

Jeg ville tro at hvis du skal ha såpass mange vinduer oppe så vil det være svært deilig å ha 3 gode skjermer å spre det utover fremfor to

 

Videre ville jeg absolutt hatt noe med en SSD disk. Gjerne i RAID, men det blir fort dyrt.

 

En SSD disk vil imidlertidig gi deg lynrask respons på programmene du nevner, og det vil jo gjerne komme godt med, og du slipper å irritere deg over at det "henger" litt mer enn det trenger.

 

Hei Maccan!

 

Takk for et bra svar! :)

 

Du har nok rett i at 3 skjermer hadde vært bedre, så jeg skal undersøke mulighetene her.

 

Mine to skjermer, HP w2207h har ikke DVI inngang desverre, men èn VGA og èn HDMI inngang per skjerm. Går det bra mtp Eyefinity?

 

Et annet problem er at skjermene mine er ute av produksjon, så det er litt kjipt å kjøpe en annen type, men det er vel mulig jeg finner en HP skjerm som er tilnærmet lik?

 

Så du forresten på maskinen jeg kjøpte? Den har ikke SSD disk, men det kan jeg vel alltids sette inn selv i etterkant.

 

Takk igjen :)

 

Mvh

 

Johannes

Lenke til kommentar

Det går helt fint å sette inn en SSD, men jeg er ikke 100% sikker på at det følger med en Sata kabel med SSDen.

 

Det er forøvrig adaptere du kan kjøpe sånn at du kan plugge en DVI inn i en VGA kontakt, og vica verca. HDMI fungerer selvfølgelig også helt kurrant.

 

Når det gjelder forskjellige skjermer skal man være litt forsiktig, men dette er mer mtp responstid, og slike ting. 3 forskjellige skjermer til gaming/film vil se rart ut hvis du drar bildet over alle skjermene, men siden du her utelukkende skal kjøre forskjelige vinduer/programmene på de respektive skjermene vil du sansynligvis ikke tenke mye på det.

 

Det viktigste er nok at de ligner relativt og har samme størrelse så det ser litt penere ut :)

Endret av Maccan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det går helt fint å sette inn en SSD, men jeg er ikke 100% sikker på at det følger med en Sata kabel med SSDen.

 

Det er forøvrig adaptere du kan kjøpe sånn at du kan plugge en DVI inn i en VGA kontakt, og vica verca. HDMI fungerer selvfølgelig også helt kurrant.

 

Når det gjelder forskjellige skjermer skal man være litt forsiktig, men dette er mer mtp responstid, og slike ting. 3 forskjellige skjermer til gaming/film vil se rart ut hvis du drar bildet over alle skjermene, men siden du her utelukkende skal kjøre forskjelige vinduer/programmene på de respektive skjermene vil du sansynligvis ikke tenke mye på det.

 

Det viktigste er nok at de ligner relativt og har samme størrelse så det ser litt penere ut :)

 

Glimrende, Maccan!

 

Ja, jeg tror ikke èn ulik skjerm vil by på store problemer mtp min bruk, men jeg skal gjøre et forsøk på å få tak i en til av den jeg har :)

 

Takk for tipsene!

 

Johannes

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...