Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mange 15w høytalere kan jeg bruker på en 2x 350w bilforsterker ?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Beklager litt dårlig emnetittel, men har et lite spørsmål jeg ønsker å stille:

 

Jeg fikk i dag tak i en eske med 50 små diskanthøytalere. Det står 15w og 4ohm på hver av dem. De er ikke så store, ca 10cm i diameter.

 

Jeg har også en bilforsterker liggende som har to kanaler ut. Det står "max 350w pr channel" på forsterkeren. Jeg ønsker å prøve å koble opp (om ikke alle, men hvertfall noen) av disse diskanthøytalerene til forsterkeren og lurer da på følgende:

 

1. Hvor mange diskanthøt. kan jeg bruke pr kanal (350w max)?

2. Hvordan skal jeg koble det opp. Serie eller parallell?

3. Disse 4ohm`ene som hvert av elementene er på, er det noe jeg bør ta hensyn til når jeg kobler alt opp?

4. Er det andre ting jeg bør ta hensyn til?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er neppe diskanthøyttalere, men fulltone/fullrange-høyttalere på 4" omtrent. Sleng gjerne ut et bilde eller to her, 5o identiske høyttalere gir meg ideer om andre bruksområder enn bare i bilen gitt...

 

1) Forøvrig kan du bruke så mange du bare vil pr. kanal. Glem det watt-gnålet på høyttalere.

 

2&3) For å koble opp disse må det brukes både serie og paralellkobling for å holde impedansen på 4 ohm...

 

4) vanskelig å spå om dette ennå... bilder... ;) Og gjerne opplys om hvilken forsterker det er snakk om.

Endret av transmedia.no
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en fulltone ja, kan nok spille fra ca. 150Hz og oppover.

 

Det jeg hadde tenkt i første omgang, hadde vært til linjekilde-høyttalerprosjekt i stua. Enten fra gulv til tak i stereo-oppsett, eller fordelt på flere til heimekinoen. Kabinettet behøver nok egentlig ikke være på mer enn ca. 11x11 cm i grunnflate, og da et par meter høyt... intet delefilter er heller nødvendig, annet enn et HøyPass-filter i forsterker/sub for å spare dem for dypbassen. Er nok mer fornuftig bruk dette enn å stable dem inn i en bil...

 

RWGJuneBose.jpg

 

ag-nucleus.jpg

Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar

Vel, om du greier å ha 25 høyttalere oppå hverandre pr. søyle, så kan du seriekoble 5 og 5 høyttalere sammen til "én" høyttaler på da 20 ohm hver. De fem gruppene med seriekoblede høyttalere paralellkobler du da sammen, og dermed havner du på 4 ohm totalimpedans igjen, med 25 høyttalere i én søyle.

 

Du har styring på serie- og paralellkobling, og hvordan slikt gjøres?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...