Gå til innhold

Problemer med å kompilere en fil i Visual c++


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er helt ny i i c++ programmering. Bruker Visual c++ 2010 express.

 

Har opprett et prosjekt jeg kaller test.cpp

og under dette prosjektet har jeg laget en ny item under Source File kalt fil1.cpp

Jeg får kjørt programmet som Hello World i et console vindu.

Problemet oppstår når jeg oppretter en ny item i Source File'n i samme prosjekt.

Da får jeg ikke kompilert den nye filen kalt fil2.cpp, den kompilerer bare den gamle filen fil1.cpp.

Har prøvd å fjerne den gamle filen, men da får jeg bare en feilmelding, når jeg kjører den nye.

Starter jeg et nytt prosjekt å lager en ny item med samme innhold som i fil2.cpp så får jeg kompilert den, men lager jeg enda en ny fil med innholdet i fil1.cpp så vil den bare kompilerer fra innholdet fra den første filen.

 

Beklager litt rotete forklaring, men dere ser vel poenget.

 

Hilsen Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du kompilerer prosjektet ditt kompilerer du ikke en fil. Du kompilerer hele prosjektet ditt. (Alle cpp og h filene du har lagt til) Ett prosjekt kan bestå av mange filer. Når du trykker "compile" starter den å gjøre om en og en fil til kode datamaskinen kan lese. Når du starter programmet vil den starte funksjonen som heter int main(). Du kan bare ha en int main() funksjon i ett prosjekt.

Endret av Glutar
Lenke til kommentar

Når du kompilerer prosjektet ditt kompilerer du ikke en fil. Du kompilerer hele prosjektet ditt. (Alle cpp og h filene du har lagt til)

 

Hmmm, jasså.

Så hva skjer hvis jeg skriver

cl main.cpp

i windows command prompt.

Når man bruker Visual Studio (ide) så lager den et "prosjekt/løsning" av filene dine, men man kompilerer fortsatt filer og ikke prosjekter.

 

 

Ett prosjekt kan bestå av mange filer. Når du trykker "compile" starter den å gjøre om en og en fil til kode datamaskinen kan lese. Når du starter programmet vil den starte funksjonen som heter int main(). Du kan bare ha en int main() funksjon i ett prosjekt.

 

int main(int argc, char** argv) (også kalt entry point) kan det ikke finnes fler av, men hva med

int WINAPI WinMain(HINSTANCE hInstance, HINSTANCE hPrevInstance, 
   LPSTR lpCmdLine, int nCmdShow)

 

Og hva med andre språk som har støtte for "multiple entry points"?

Lenke til kommentar

Når du kompilerer prosjektet ditt kompilerer du ikke en fil. Du kompilerer hele prosjektet ditt. (Alle cpp og h filene du har lagt til)

 

Hmmm, jasså.

Så hva skjer hvis jeg skriver

cl main.cpp

i windows command prompt.

Når man bruker Visual Studio (ide) så lager den et "prosjekt/løsning" av filene dine, men man kompilerer fortsatt filer og ikke prosjekter.

 

 

Ett prosjekt kan bestå av mange filer. Når du trykker "compile" starter den å gjøre om en og en fil til kode datamaskinen kan lese. Når du starter programmet vil den starte funksjonen som heter int main(). Du kan bare ha en int main() funksjon i ett prosjekt.

 

int main(int argc, char** argv) (også kalt entry point) kan det ikke finnes fler av, men hva med

int WINAPI WinMain(HINSTANCE hInstance, HINSTANCE hPrevInstance, 
   LPSTR lpCmdLine, int nCmdShow)

 

Og hva med andre språk som har støtte for "multiple entry points"?

 

 

så sinnsykt meningsløs kverulering om semantikk. Posten din bidrar ikke i det hele tatt til å oppklare evt mangler i forklaringen som ble gitt.

Jeg forstod umiddelbart av posten at det implisitt er ment at det er cpp og h filer det snakkes (for det var jo nevnt i parantesen!) om når prosjektet kompileres, men allikvel poengterer du at man kan kompilere filer solo via command line. (man kan forøvrig gjøre dette ved å høyreklikke på fila også)

 

c++ har bare ett entry point, og det var også c++ det ble spurt om her, ikke c# eller andre språk som støtter dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...