Gå til innhold

Hvordan er hverdagen til en webdesigner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det varierer fra mye fra jobb til jobb. Her er noen eksempler:

 

Man kan jobbe som freelancer, det vil si at man tar på seg oppdrag privat uten å være knyttet til et byrå - da kan man sitte hjemme å jobbe eller på eget kontor om man har det.

 

Man kan jobbe i et byrå, der man gjerne sitter sammen med andre og jobber på designoppdrag man får fra kunder(de som trenger en web side).

 

Man kan jobbe som i en bedrift(som ikke er en web-bedrift) og dermed ha ansvar for webutviklingen der, det vil si - være ansatt hos den bedriften man lager webside til og ikke være ansatt i et byrå som tar på seg oppdrag for bedrifter.

Lenke til kommentar

Det varierer fra mye fra jobb til jobb. Her er noen eksempler:

 

Man kan jobbe som freelancer, det vil si at man tar på seg oppdrag privat uten å være knyttet til et byrå - da kan man sitte hjemme å jobbe eller på eget kontor om man har det.

 

Man kan jobbe i et byrå, der man gjerne sitter sammen med andre og jobber på designoppdrag man får fra kunder(de som trenger en web side).

 

Man kan jobbe som i en bedrift(som ikke er en web-bedrift) og dermed ha ansvar for webutviklingen der, det vil si - være ansatt hos den bedriften man lager webside til og ikke være ansatt i et byrå som tar på seg oppdrag for bedrifter.

Er det ikke kulere å jobbe med andre? liksom det er jo bedre...om du har en webside der du selger TEMPLATES da kan du jo forslag fra andre.

 

Men, hva er best, er det bedre å ha jobb som webdesigner...eller.. ha en annen jobb i tilegg til design...

Lenke til kommentar

Det er helt opp til hvordan hver enkelt synes er kulest. Noen liker å jobbe alene, andre liker å jobbe med andre. Noen ganger er det bra å være mange(ved laging av store websider) andre ganger er det helt greit å være alene(hvis man bare skal designe for eksempel en header).

 

Men, hva er best, er det bedre å ha jobb som webdesigner...eller.. ha en annen jobb i tilegg til design...

 

Det er opp til hver enkelt hva man trives best med, hva man synes er best, eller best kan greie. Man tjener selvsagt mest dersom man jobber masse. Det går bra å bare ha jobb som webdesigner, eller bare som programmerer (ingen er dårlig betalt, så lenge man er utdannet eller har noen års erfaring). Hvis du vil jobbe litt med design og litt på Rimi, så er det sikkert muligheter for det dersom du skaffer deg deltidsjobb begge steder - men som regel så jobber man fulltid med sitt felt etter at man er utdannet(og så har man kanskje noen hobbyprosjekt på siden av).

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å være programmerer, har hørt man kan tjene mye, vet ikke helt hva det går ut på, lage programmer? det høres kult ut, det innebærer sikkert java, så? vil det gå å være programmerer...jeg kan jo ikke så mye HTML eller Css ennå..Hva tror du?

Lenke til kommentar

Hei. Jeg ser at du er veldig interessert i programmering. Men jeg vil begynne med at det ikke bare er å bli en programmerer. Det er mye lesing og læring og år med erfaring. Men som med det meste annet, så går det an å begynne enkelt.

 

Start først med HTML og CSS. Det er det helt grunnleggende for å lage nettsider. Da er http://www.w3schools.com/ er veldig bra nettside. Det står på engelsk, men det gjør det stort sett når du skal lese om webdesigning, programmering osv.

 

Start med HTML og CSS. Når du føler at du kan det virkelig godt kan du gå over til Javascipt og PHP. Men det er viktig at du ikke går for fort fram, da blir det fortvanskelig og du har lett for å gi opp.

 

Enkel liste:

 

HTML: Legge til innhold på nettside som tekst, bilder osv.

 

CSS: Design på nettside. Farger, størrelse osv.

 

Javascript: Legge til dynamsike elementer. F.eks. endre bilder, åpne pop-ups osv. uten at siden lastes på nytt.

 

PHP: For å lage dynamiske nettsider. Ofte brukt sammen med MySQL eller andre typer database. Kan brukes på nettsider hvor brukere må registrere seg, i gjestebøker og forum osv.

 

En veldig forenklet liste. Det er språkene jeg stort sett bruker på nettsider. Alt står det en god del om på http://www.w3schools.com/

 

Da er det bare å sette i gang og se om du er interessert. Hvis du trenger hjelp så er det selvfølgelig bare å spørre på forumet. Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noe veldig viktig er at når du skal lære deg programmering må du:

 

1. Ikke tenke avansert (det ser vanskelig ut i førsten, men det er logisk og etterhvert bare enklere og enklere)

2. Ha virkelig interesse for det. Av venners erfaringer kan jeg si at du vil med stor sannsynlighet mislykkes dersom du kun er ute etter penger.

3. Vær tålmodig. Du klarer ikke å lage profesjonelle nettsteder eller dataprogrammer og spill med en gang, for ting tar tid. I mellomtiden kan du kose deg med å utforske en spennende verden hvor du lar din hjerne leke med kreativiteten, og en hobby du senere vil få meget godt betalt for!

 

Du er i en ung alder, så ikke stress med noe. Ta den tiden du trenger, prøv ut forskjellige ting for å se hva du liker best å holde på med, og spør om hjelp dersom du lurer på noe mer videre.

Lenke til kommentar

Noe veldig viktig er at når du skal lære deg programmering må du:

 

1. Ikke tenke avansert (det ser vanskelig ut i førsten, men det er logisk og etterhvert bare enklere og enklere)

2. Ha virkelig interesse for det. Av venners erfaringer kan jeg si at du vil med stor sannsynlighet mislykkes dersom du kun er ute etter penger.

3. Vær tålmodig. Du klarer ikke å lage profesjonelle nettsteder eller dataprogrammer og spill med en gang, for ting tar tid. I mellomtiden kan du kose deg med å utforske en spennende verden hvor du lar din hjerne leke med kreativiteten, og en hobby du senere vil få meget godt betalt for!

 

Du er i en ung alder, så ikke stress med noe. Ta den tiden du trenger, prøv ut forskjellige ting for å se hva du liker best å holde på med, og spør om hjelp dersom du lurer på noe mer videre.

Hmmm... nummer 2 var litt vrien, hva mener du? TJENER MAN IKKE MYE SOM PROGRAMMERER? eh...for å være ærlig, har jeg vel lyst til å tjene 400k-500k-600k i året..

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at dersom du ikke ser interessen, men kun pengene i noe har du vanskeligheter for å lykkes. For å bli programmerer er det en lang vei å gå, og ikke noe du tjener en million på over natta. Så derfor bør du jobbe litt med det, og se om dette er noe for deg.

 

Personlig har jeg som 20-åring fått jobb i et stort selskap, og jeg er helt uten utdanning, og startlønna mi er likevel på 508 000 kroner! Derfor er det ikke umulig å tjene mye, men du må ha interesse for faget og det er ikke alt som er like morro å lære. Men jeg kan likevel love deg at dette er en helt utrolig fin hobby du kommer til å stortrives med og bruke mye tid på.

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at dersom du ikke ser interessen, men kun pengene i noe har du vanskeligheter for å lykkes. For å bli programmerer er det en lang vei å gå, og ikke noe du tjener en million på over natta. Så derfor bør du jobbe litt med det, og se om dette er noe for deg.

 

Personlig har jeg som 20-åring fått jobb i et stort selskap, og jeg er helt uten utdanning, og startlønna mi er likevel på 508 000 kroner! Derfor er det ikke umulig å tjene mye, men du må ha interesse for faget og det er ikke alt som er like morro å lære. Men jeg kan likevel love deg at dette er en helt utrolig fin hobby du kommer til å stortrives med og bruke mye tid på.

Så, burde jeg begynne , med html så CSS, så programering(java)?

Lenke til kommentar

Det kommer an på hva slags programmer du vil lage. Ønsker du å lage websider? Eller ønsker du å lage programmer på PCen din?

Enkelig websider, men programmer høres også kult ut, jeg vet ikke helt jeg, har enkelig lyst å lære begge deler..så hva skal jeg gjøre? hva anbefaler du?

Lenke til kommentar

Skal prøve å svare kort.

 

Jeg jobber som lærer i web, foto og film på videregående, og kan komme med følgende tips:

 

1. Markedet er overmettet, derfor anbefaler jeg å spesialisere deg på et felt du er spesielt interessert i. Du bør, som nevnt, begynne med enkel HTML og CSS, og dersom du liker det, kan du gå videre. Markedet er overmettet pga voldsom tilstrømming av VGS-elever som er dyktige webdesignere de siste åra. Dette kommer ikke til å avta med det første (flere utdannes enn det er jobber til).

 

2. Du bør være en god korrekturleser, altså være over gjennomsnittlig god med bokstaver og tall. Dersom du oppdager at du f.eks ikke er flink å se forskjell på "height" og "heigth" osv, så vil du finne deg svært frustrert på et visst punkt.

 

3. Programmering er nevnt. En kjapp titt innom finn.no viser at om du kan programmering (utover HTML og CSS-basics) så er verden din! "programmerer søkes" er noe av det vanligste jeg ser på finn.no og du kan velge og vrake i jobber. Denne utviklinga vil fortsette i overskuelig framtid, også til du er ferdigstudert. Bare å være måtelig oppdatert på hva de tre store; Apple, Microsoft og Google driver med (og aller helst på telefon-fronten).

 

 

Når alt dette er sagt, er det også viktig å få med at du kan jobbe med hva du vil så lenge du vil det hardt nok. Men det er fort gjort å bli 30 år og tjene 150000 i året og ikke ha sjans på verken kvinnfolk, bolig og bil. Har mange eksempler.

Lenke til kommentar

Men det er fort gjort å bli 30 år og tjene 150000 i året og ikke ha sjans på verken kvinnfolk, bolig og bil. Har mange eksempler.

Mann..du skremmer meg :scared:

Noen ganger tenker jeg bar å gi opp, pga hva lønna kan bli :dontgetit:

 

Da er nok ikke dette rette yrkesvei for deg, desverre..

Du tjener ikke automatisk 600k i året ved å lære deg HTML og/eller andre språk. Webutvikling er ikke en tittel som gir deg lønn. Du må jobbe hardt med å oppnå resultater. Først da kan du begynne å tjene penger. 5-8k per nettside er vel ganske standard for tiden. Det skal mange nettsider til før du har en årslønn på 600k.

 

Jeg har utviklet nettsider siden jeg var 11 år, jeg er 19 nå. Men har aldri tatt steget utenfor gutterommet og faktisk søkt jobb innenfor yrket rett og slett fordi det er alt for mange andre som tilbyr tjenester som overgår det jeg kan tilby.

 

Du sier at du ønsker å tjene 400-600k i året, men webutvikling handler ikke om penger. Det handler om å kunne tilby tjenester som kan konkurrere med eksisterende tjenester.

Det å ville lære seg html/programmering pga. det er kult/lettvindt og forvente å tjene mer enn høyt utdannede mennesker er egentlig litt latterlig.

 

Webutvikling er på en måte ironisk. For å få kunder må du ha en portefølje for å vise tidligere arbeid/prosjekter. For å få en portefølje må du ha kunder.

 

Du kan sammenligne webutvikling med freelance fotografer. Du må jakte på mulighetene. Være kjapt ute. Tilby tjenester som overgår andre i både pris og kvalitet/funksjonalitet.

Tjenestene dine skal også falle i smak hos kunden.

 

Håper jeg ikke skremmer deg vekk fra ønsket ditt. Men det er nok bedre å møte realiteten nå og satse på en trygg utdanning.

 

Jobb heller med programmering som en hobby ved siden av utdanning og ta små oppdrag underveis dersom du oppdager noen som trenger dine tjenester.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Men det er fort gjort å bli 30 år og tjene 150000 i året og ikke ha sjans på verken kvinnfolk, bolig og bil. Har mange eksempler.

Mann..du skremmer meg :scared:

Noen ganger tenker jeg bar å gi opp, pga hva lønna kan bli :dontgetit:

 

Da er nok ikke dette rette yrkesvei for deg, desverre..

Du tjener ikke automatisk 600k i året ved å lære deg HTML og/eller andre språk. Webutvikling er ikke en tittel som gir deg lønn. Du må jobbe hardt med å oppnå resultater. Først da kan du begynne å tjene penger. 5-8k per nettside er vel ganske standard for tiden. Det skal mange nettsider til før du har en årslønn på 600k.

 

Jeg har utviklet nettsider siden jeg var 11 år, jeg er 19 nå. Men har aldri tatt steget utenfor gutterommet og faktisk søkt jobb innenfor yrket rett og slett fordi det er alt for mange andre som tilbyr tjenester som overgår det jeg kan tilby.

 

Du sier at du ønsker å tjene 400-600k i året, men webutvikling handler ikke om penger. Det handler om å kunne tilby tjenester som kan konkurrere med eksisterende tjenester.

Det å ville lære seg html/programmering pga. det er kult/lettvindt og forvente å tjene mer enn høyt utdannede mennesker er egentlig litt latterlig.

 

Webutvikling er på en måte ironisk. For å få kunder må du ha en portefølje for å vise tidligere arbeid/prosjekter. For å få en portefølje må du ha kunder.

 

Du kan sammenligne webutvikling med freelance fotografer. Du må jakte på mulighetene. Være kjapt ute. Tilby tjenester som overgår andre i både pris og kvalitet/funksjonalitet.

Tjenestene dine skal også falle i smak hos kunden.

 

Håper jeg ikke skremmer deg vekk fra ønsket ditt. Men det er nok bedre å møte realiteten nå og satse på en trygg utdanning.

 

Jobb heller med programmering som en hobby ved siden av utdanning og ta små oppdrag underveis dersom du oppdager noen som trenger dine tjenester.

du har allerede skremt bort 80% på lysten min :cry: ,

Men jeg vet ikke om noe annet jeg kan bli, uansett er det for tidlig å tenke på det, men jeg må jå ha en vei å gå uansett jeg går i 8, men jeg har helst lyst på å jobbe med noe innenfor data/it, å tjene mye på det. :cry:

Lenke til kommentar

Dersom du jobber mye med webutvikling og lærer deg det skikkelig så er det godt mulig å få seg en jobb hos et firma som driver med salg av tjenester, men da må du lære mer enn bare html.

 

HTML, CSS, PHP, mySQL vil nesten være et minimum, da dette vil gi deg muligheten til å utvikle en komplett nettside. Andre språk er også en mulighet, men jeg har ingen erfaring med noe annet enn de jeg har nevnt.

 

Vil også anbefale deg å satse på en utdanning og heller arbeide med webutvikling som en hobby. Dersom du aldri får deg jobb innenfor webutvikling så har du iallefall en utdanning å falle tilbake til.

Lenke til kommentar

Dersom du jobber mye med webutvikling og lærer deg det skikkelig så er det godt mulig å få seg en jobb hos et firma som driver med salg av tjenester, men da må du lære mer enn bare html.

 

HTML, CSS, PHP, mySQL vil nesten være et minimum, da dette vil gi deg muligheten til å utvikle en komplett nettside. Andre språk er også en mulighet, men jeg har ingen erfaring med noe annet enn de jeg har nevnt.

 

Vil også anbefale deg å satse på en utdanning og heller arbeide med webutvikling som en hobby. Dersom du aldri får deg jobb innenfor webutvikling så har du iallefall en utdanning å falle tilbake til.

Oh, der kom lysten min tilbake igjen, men er det noe innenfor it/data du kan tjene mye på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...