Gå til innhold

Harddisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
har du nettopp kjøpt den? du må huske at du må lage den først.... (fdisk)

Du må ikke lage den. Ikke med bruk av det ordet i hvert fall. :)

 

Men det må settes opp et filsystem på den, og den må formateres etterpå. Dette kan du gjøre med fdisk, eller Partition Magic hvis du har en annen disk med et OS installert på.

Lenke til kommentar

Tror ikke dere har helt forstått hva jeg mente. Harddisken er oppe å kjører.. men hver gang jeg starter opp finner den ikke harddisken med mindre jeg går in i CMOS settings i BIOS'en.. trenger ikke å gjør noe der.. bare gå inn gå ut og save and exit :-? .. når den starter opp da finner den harddisken.. finner den også hvis jeg bare restarter.. men hvis jeg slår av maskinen og skrur på igjenn må jeg inn i BIOS'en igjenn.. tror ikke det er kabelen.. den er ny.. har resetta BIOS'en flere ganger.. og den står på master på jumperen. eneste hd'n min forresten, OS ligger på den..

Lenke til kommentar
har CMOS eget batteri?? var ganske sikker at CMOS var en del av BIOS'en.. tviler på at det er det.. ganske nytt hovedkort.

Eg er ganske sikker på at me snakkar om det same batteriet, berre at me kallar det ulike ting... ;) Eg meinte i alle fall det batteriet som sit på hovudkortet, som sørgar for at BIOS-en hugsar alle innstillingane du gjer. Å skifta det er verken særleg dyrt eller særleg vanskelig, og eg hadde definitivt prøvd det dersom det var mitt hovudkort, men gjer som du vil. :)

 

PS: Her står det litt om kva som er forskjellen på CMOS og BIOS, og ut frå det trur eg at det rette namnet på batteriet er CMOS-batteri, i og med at BIOS er namnet på sjølve systemet, mens CMOS-brikka er brikka der innstillingane dine blir lagra. Sjå også How BIOS works på HowStuffWorks.com. :)

Lenke til kommentar
Jeg er litt grønn,men har du riktige innstillinger i bios for hardisken og kansje velge hvordan maskinen skal starte opp?

 

innstillingene for harddisken kommer automatisk når den finner harddisken.. velge hvordan maskinen skal starte opp? forstår ikke helt hva du mente med den..

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at Signatur kan være inne på noe. Hadde tilsvarende problem på mitt gamle BE6 hovedkort en gang i tiden. Der var et et valg i BIOS for "IDE STARTUP DELAY" eller noe lignende. Satte denne til 5 sekunder og da virket alt som det skulle.

Lenke til kommentar
Jeg tror nok at Signatur kan være inne på noe. Hadde tilsvarende problem på mitt gamle BE6 hovedkort en gang i tiden. Der var et et valg i BIOS for "IDE STARTUP DELAY" eller noe lignende. Satte denne til 5 sekunder og da virket alt som det skulle.

Tror han er inne på noe jeg og men jeg finner ikke noe slikt i BIOS.. :cry: andre tips?

Lenke til kommentar
Har du satt alle diskene til auto, att bios søker og setter opp disken automatisk. Kan og være at du glemmer å lagre innstillingen når du går ut av bios oppsettet?

Jeg må lagre instillingene.. ellers skjer det det samme som hvis jeg ikke gikk inn i bios.. hvis jeg ikke lagrer finner den ikke harddisken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...