Gå til innhold

Skal ha meg speilrefleks, 550D eller D90?


Anbefalte innlegg

Har du vurdert Canon 50D fremfor 550? Det er priset veldig lavt nå, ca 4800 på Japan foto.

Jeg kjøpte på Stavanger foto (butikk) for 4995 da lukkeren på 40D røk for noen uker siden.

Huset er mer på nivå med D90 mht størrelse og grep. Selv ville jeg tatt D90 fremfor 550 kun basert på grepet..

 

En billig 50D ville kanskje gjort at du kunne strukket deg til 17-55 2.8 IS.

Jeg har den og er meget godt fornøyd. Vanskelig å finne bedre normalzoom til crop.

Nikon har vel egentlig ikke noe tilsvarende, da må du på Tamron sin som også er meget bra.

Jeg ville vurdert den uansett hus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikons tilsvarende heter AF-S 17-55/2.8, og den er optisk hårfint bedre og har helproff konstruksjon (det Canonanister ville kalt "L-kvalitet"), men mangler VR og koster et par tusen ekstra. Fås for omkring 6000 på bruktmarkedet.

 

16-85 er imidlertid et knallbra sted og starte, selv om jeg selvsagt er enig med ThorEH i at en Sigma 30/1.4 er alt man egentlig trenger. ;)

Lenke til kommentar

Jeg visste forsåvidt om den når jeg sa at nikon ikke har noe tilsvarende ettersom den ikke har stabilisering.

Dersom man stort sett trenger ekstra lysstyrke for å ta bilder av ting i bevegelse vil den sikkert være ypperlig på en D90

for min del legger jeg ofte bort 50mm 1.4 og skrur på 17-55 2.8 is når jeg tar bilder

inne, fordi stabiliseringen gir meg skarpere bilder enn raskere lukker.

En 2.8 zoom med stabilisering er derfor genialt etter min mening.

 

Kanskje litt feil å si at Nikon ikke har noe alternativ, og skal ikke skape noe fanboy debatt her.

Men jeg vil anbefale stabilisering og stor fast blender uansett merke dersom du har mulighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...