Gå til innhold

Hvilken bærbar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

er på jakt etter en ny laptop.

Prisklasse: 18-22 tusen eks. moms (22-27 inkludert moms).

Følgende ønsker:

- 15" eller 17" (1920x1200)

- numpad

- Minimum 6 gb ram

- 160 gb SSD disk (Intels 160 gb kanskje

- 320gb (+/-) 7200 rpm sekundær disk

- Intel i7 620 eller 820?

- Vekt rundt 4 kg

Daglig bruk:

- Eclipse (+/- 1gb ram)

- Outlook (+/- 500 mb ram)

- Firefox (+/- 1 gb ram)

- Pluss et tilnærmet uendelig antall større og mindre programmer.

- Mye på farten, men tåler å bære _litt_.

Noen som har noen gode tips? Har blant annet kikket på: http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10592096;fl:0 (for tung...?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg helt sikker på hva eclipse er, men til ditt bruk trur jeg ikke du trenger en laptop til 27.000,-.

Laptopen du linker til er litt tung, 5.6 kilo.

Skrevet

Hei og takk for svar.

Jeg er kanskje noe utydelig i forhold til bruksområdet mitt. Virket mitt er som utvikler og Eclipse er utviklingsmiljøet jeg jobber i. Jeg jobber i prosjekter med millioner av kodelinjer.

Jeg trenger definitivt en pc til over 10-tusen kroner. :-)

Skrevet

Ytelsesmessig så får du en like bra maskin til rundt 13000kr, f.eks Multicom Xishan W760 med bedre cpu, skjerm etc.

Det spesielle med X8100 er at den er utviklet mot gamere som trenger maksimal spillytelse.

Skrevet (endret)

Takk. Men, den har bare støtte for én harddisk ser jeg.

W870 er et reelt alternativ? Eller bør jeg se på helt andre ting?

Endret av DeveloperDude
Skrevet

Altså, du kan kjøpe hva du vil for min del, jeg bare påpeker at de modellene du lister ikke gir deg noen ekstra verdier da de er gaming modeller. Du kan fint få en modell som har like mye krefter med lavere pris, lavere vekt, bedre batterikapasitet etc. ved å velge en modell som er ment å brukes til det bruksmønsteret du fremlegger i kravspeccen din.

Skrevet (endret)

De kravene du ramser opp gjør at det blir svært vanskelig, faktisk.

For det første: 1920 x 1200 oppløsning - da snakker vi nesten utelukkende om 17-tommers skjermer i 16:10 format - og disse begynner å bli sjeldne.

Som oftest kommer heller ikke bærbare ferdigmontert med så mye RAM, og SSD - samt at du krever minst 2 harddiskplasser.

Den maskinen du ser i min signatur oppfyller alle kravene dine minus vekten, men er også overkill for deg, i og med at du ikke trenger et heftig grafikkort (med allt ekstra kobberet til kjøling, vifter - og dermed ekstra vekt, som kreves). Den har også en prosessor beregnet på stasjonær PC, og yter en god del mer enn noen mobil prosessor gjør. Men også til den behøves mer kobber til kjøling. Derav vekten og størrelsen på denne. Men som portabel workstation betraktet, finnes det ingen bedre.

Du får litt mer å velge i dersom du går for en 16:9 skjerm (1920 x 1080). RAM og SSD er det jo mulig å ettermontere selv også.

Jeg ville defor sett på Lenovo Thinkpad W-serie, HP Elitebook-serien, eller Dell Precision-serien, om jeg var deg.

Hvis ingen av dem passer, så kan man også se på Multicom Kunshan W870. Og så bare overse at man får spillkrefter med på kjøpet. Men den vil innfri dine krav, med unntak av 16:10 oppløsningen. Men den har minimal funksjonstid på batteri. Batteriet i denne, i likhet med det som sitter i min, er mer å regne som et innebygd nødaggregat. Vi snakker 1 time på batteri, eller deromkring.

Hvis du finner en maskin som passer, men som bare har 1 plass til harddisk, så finnes det jo for tiden et godt utvalg i hendige små eksterne disker.

Endret av thomit

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...