Gå til innhold

Valg av transistor til 12V LEDs


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg holder på med å bygge et PC-kabinett av MDF, og i den anledning skal jeg lyse opp føttene jeg skal lage.

 

Føttene skal se ca. slik ut:

post-169569-1275490951,1283_thumb.jpg

 

 

Jeg vurderer å bruke en (eller flere) transistorer for å få disse lysdiodene til å blinke i takt med lyden/musikken fra PC-en. Jeg har gjort noe lignende tidligere, men nå trenger jeg nye transistorer, og lurer på om noen her gidder å hjelpe meg.

 

Hvilke transistor(er) burde jeg velge?

Endret av Meh.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan starte med si det at den mest vanlige transistoren er NPN transistoren, evt PNP transistoren. Her ser du forskjellen på bildet under. En transistor fugerer som en vannkran som åpner og lukker seg. Mange transistorer trenger 0.6v inn på basen for å begynne å lede fra collector til emitter, og jo mer spenning den får, jo bedre leder den. Altså ved 0.6v leder den litt, mens på feks 1.0v leder den mye bedre. Her har du en genial guide som viser deg akkurat hvordan du kan koble opp føttene på kabinettet ditt:

 

http://www.thebestcasescenario.com/forum/showthread.php?t=17055

 

post-145754-1275512090,353_thumb.jpg post-145754-1275512093,6476_thumb.jpg

 

Håper det hjelper deg litt på vei :)

Endret av HansiFansi
Lenke til kommentar

Så jeg skal med andre ord bruke en PNP i og med at spenningen fra 3,5mm jacken er mye lavere enn den som skal gå til diodene? Eller har jeg misforstått?

 

Som du kanskje husker laget jeg jo en lignende greie i arbeidsloggen, men da bare prøvde jeg et par transistorer jeg hadde liggende :p

 

Men er det ikke andre forskjeller på forskjellige typer PNP?

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Men tror du jeg vil greie meg med en transistor som "styrer" alle lysdiodene?

 

Jeg vurderer å ha to slik at jeg kan ha de venstre føttene til å blinke i takt med lyden på venstre høyttaler, og få høyre lyd på høyre fot osv...

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...