Gå til innhold

Gaza-kovoien: Den fullstendige debatten.


Anbefalte innlegg

Reaksjonene på Israelske spesialstyrkers raid på den såkalte "humanitære konvoien" som skulle trenge gjennom blokkaden den Israelske marinen har satt opp rund Gazastripen i respons til Hamas' maktovertagelse der har vært mange og blandede. Derfor er det vel på tide å diskutere dette på forumet her.

 

Etter min mening er det flere ting som er verdt å merke seg så langt. For det første er det på ingen måte klarhet i fakta ennå. Flere mener at det skjedde i internasjonale farvann, men det viser seg at Isreal selv har utvidet sine territoriale farvann slik at angrepet i følge israelske myndigheter skjedde i deres territorium. Men dette er ett irrelevant poeng fordi det finnes ingen domsstol på denne planeten som kan føre saken i og med at Israel ikke annerkjenner noen internasjonale domsstoler og dermed ikke kan føres for de.

 

Hvem som angrep først er og ett uklart spørsmål. Om det ble skutt fra skip eller helikopter er uklart, men det som er bevist er at styrkene som bordet båten ble angrepet med håndvåpen. Dette synes jeg er litt pussig fordi den naturlige reaksjonen om man blir skutt på og ikke har skytevåpen selv er neppe å angripe de som skyter på deg, men å gjemme deg så du ikke blir drept. Om man ikke reagerer på den måten har man enten ett sterkt ønske om martyrdom ellers er man rett og slett litt trang i nøtta.

 

Hva i det hele tatt motivasjonen til denne konvoien var kan og stilles spørsml med. Den ble merket som humanitær, men brorparten av de som var med, i alle fall fra internasjonale miljøer var venstre-orienterte politiske aktivister med ett KLART anti-israelsk standpunkt. De visste godt at de ikke ville slippe gjennom blokkaden så hele stuntet, ja, jeg kaller det det, var nok ment som en provokasjon, og ikke mer. Det var ett forsøk på å prøve å få israel til å bøye seg for presset, noe historien ganske klart tilsier at det ikke ville gjort uansett. Disse burde derfor, etter min meninge, ikke vært så overrasket over at konsekvensene ble så store som de ble.

 

Det er sikkert mye annet ved temaet som kan debatteres og alle innlegg settes pris på, jeg ber bare om at dette ikke blir nok en usaklig debatt om hvem som er ondest i midtøsten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...