Gå til innhold

Fuji Finepix HS-10 eller Nikon P100?


Anbefalte innlegg

Heisann, etter å ha lest opp og ned i mente, så hadde jeg egentlig bestemt meg for å kjøpe Finepix HS-10 da dette virker å ha nærmest alt til en god pris. Dette blir mitt første "ordentlige" kamera.

Etter å ha trålet nettet for de beste prisene ser jeg at jeg kan få Nikon Coolpix P100 til 700kr mindre, og må da spørre dere mer erfarne og opplyste mennesker:

For en nybegynner innen kamera som vil bruke det til feriebilder, bilder av ting i bevegelse, og endel video. Hvilket kamera vil være best for meg? Er den høyere prisen for HS-10 verdt det? Hva er egentlig nøkkelforskjellene? For meg virker det å være den manuelle zoom-ringen + at det støtter raw, noe nikon sin ikke gjør. Men utover dette?

 

Tusen hjertelig takk for alle svar!

Endret av IwwY^^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HS10 er større tyngre og dyrere enn P100, HS10 bruker AA-batterier, P100 et lite oppdadbart Li-Ion som lades i kameraet. Som du sier har HS10 RAW-støtte, som P100 mangler og HS10 har blitssko så du kan bruke ekstern blits. Skjerm og søker er relativt likeverdige.

 

Jeg holder på å teste begge, men har ikke gjort noen sammenlignign av bildekvalitet ennå. Førsteinntrykket er at HS10 ligger et hakk over, og med RAW-støtte har du flere muligheter.

 

Begge fokuserer rimelig raskt på motiver som er (nesten) i ro, men jeg ville ikke valgt noen av disse med tanke på ting i bevegelse. Du kan sikkert få bra bilder av motiv i bevegelse også, men da er prefoksuering et bedre alternativ for raske bevegesler.

 

P100 oppfatter jg som rettet mot brukere som først og fremst er interessert i å bruke de automatikken, og kanskje overstuyre en gang i mellom. HS10 er klart mer rettet mot enuasiasten, hvilken gruppe du tilhører må du vurdere selv.

 

Tenker du sportsbilder, fugler i flukt osv er du bedre tjent med et speilrefleks.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Tusen takk for veldig utfyllende svar!

Er vel samme jeg har sett at andre tester sier også, at P100 ligger litt under HS-10n i bildekvalitet generelt, men om zoom funksjonene er mer viktig enn bildekvalitet så gå for P100.

Det er ingen tvil om at jeg liker HS-10 best, likte også knappene på venstresiden av skjermen.

Da jeg er mer en hobbyfotograf blir det nok ikke mye bevegelse, jeg bare tenkte å spørre om ett av disse var noe særlig bedre enn den andre til dette formålet. Vurderte først 1000D/D3000, men har kommet frem til at ett av disse vil passe mitt bruk bedre.

Utseendet messig, funksjonsmessig og helt generelt liker jeg HS-10 bedre, men når prisen til P100 nå er på 2799,- og HS10 på 3599,- så er det jo ikke greit å si om prisforskjellen kan forsvares?

 

Tusen takk igjen for hjelp!

Endret av IwwY^^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...